En magisk språkpåse

Default image

Fantasin och leken har en underbar förmåga att utveckla barns språk. Den här föreläsningen ger dig en ökad medvetenhet och insikt om möjligheterna i att arbeta med och aktivt stimulera alla barns språk.

Förskolans läroplan föreskriver att förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Marie-Louise Nyberg ger dig verktygen för att uppnå just detta. 

För att lära sig främmande ord sägs det att man ska säga ett ord 60 gånger för att förstå det. Om man ska orka göra det, måste språkträningen vara rolig. Därför är lusten, glädjen och glittret i barns ögon det viktigaste. Om det inte glittrar i barns ögon så beror det på att de inte tilltalas eller inte lyssnar.

Att arbeta med språket blir spännande om man stoppar ner sagor, sånger, rim och ramsor, ord och begrepp i vackra påsar. Det blir en behaglig upplevelse för barn att erfara språket tredimensionellt. Barn måste se, lyssna, känna, uppleva, tala och sjunga ord. Med spännande påsar skapar du magi och överraskning och det påverkar inlärningen positivt.

Föreläsningen innehåller bland annat

  • Språkstimulans i förskolan – språkpåsar
  • TPR – Total Physical Response (en metod)
  • Sångpåsar och fantasipåsar i mängder som presenteras på ett lekfullt och medryckande sätt

Massor av praktiska tips och idéer som du kan komma igång med redan nästa dag.

Mer information

Mer om kursen och möjlighet att boka hittar du på Studentlitteraturs webbplats.

Mer info och bokning