Article image

Södertorps förskola

Södertorps förskola ligger i Hyllie stadsdel i Malmö stad. Södertorps förskola är en av tre förskolor inom Kulladals rektorsområde.

Förskolan är belägen intill ett större grönområde, ”Päronskogen” och vi har inom bekvämt avstånd tillgång till ett stort antal lekplatser och grönområden. Vi har fem avdelningar varav fyra är belägna i huvudbyggnaden – en klassisk förskolelänga från 1968 – där två avdelningar i varje hushalva samverkar under verksamheten. Den femte avdelningen ligger på samma gemensamma gård i en fristående byggnad – Annexet. I huvudbyggnaden samverkar avdelningarna Tiger och&ampampnbspKängu med varandra i ena änden av huset och avdelningarna Uggla och Kanin i den andra. Ute i Annexet arbetar avdelning Ior med förskolans äldsta barn (4–5-åringar).

Nyrenoverade lokaler – nytt gemensamt arbetssätt!

Efter att vi under våren 2006 drabbats av en omfattande brand på förskolan så står vi idag med nyrenoverade och mycket funktionella lokaler. I samband med branden diskuterade vi oss fram till ett nytt gemensamt arbetssätt där vi ville erbjuda barnen stimulerande miljöer och välplanerade aktiviteter i mindre gruppstorlekar och med barnens utvecklingsnivå som en viktig utgångspunkt.

Detta resulterade i att vi under förmiddagarna tis-ons-tors arbetar i ”verkstadsgrupper” med barnen – två pedagoger (en från varje hemavdelning) ansvarar gemensamt för en grupp barn (ca 10–12 barn) i alla de tre verkstadsaktiviteterna. Vi arbetar aktivt med&ampampnbsptre olika verkstadsgrupper: ”Ute/rörelse”, ”Skapa/måla” och ”Språklek”. Som gemensam utgångspunkt för arbetet i de olika verkstadsgrupperna har vi enats om ett gemensamt övergripande tema. Nuvarande tema är ”Bondgården”.

Genom vår verkstadsorganisation har vi skapat goda förutsättningar för ett fördjupat arbete med språkutveckling, matematikutveckling och barnens rörelse- och utelekar – alla dessa områden som vi inom stadsdelen har som uppsatta prioriterade mål.

Den viktiga planeringstiden

Pedagogerna som samverkar kring en verkstadsgrupp har regelbundet gemensam planeringstid avsatt på förmiddagarna. Alla arbetslagen på förskolan har varje vecka en gemensam planeringstid – ett arbetslag varje veckodag 07.30–09.00 – övriga arbetslag löser av och tar emot denna avdelnings barn till frukosten denna dag. I och med att all personal medverkar vid dessa planeringstillfällen kan vi gemensamt ta ansvar för att utveckla till exempel IUP och dokumentera barnens utveckling. Allas ansvar och delaktighet är en stor framgångsfaktor för ett gott arbete i förskolan!

En annan framgångsfaktor för att utveckla vår förskoleverksamhet är att satsa rejält på fortbildning för all personal. Vi har inom vårt skolområde hittat goda lösningar där vi under förmiddagstid, 08.00–13.00, kunnat frigöra våra pedagoger – en tredjedel från respektive avdelning varje dag – för att både kunna ta del av föreläsningar, medverka i diskussionsgrupper, ta sig iväg på studiebesök som att praktiskt arbeta fram material eller dokumentera.

Gemensam värdegrund

Inom Kulladalområdet har vi under ett antal år som gemensam fortbildning arbetat metodiskt med utvecklandet av lokala arbetsplaner med tydliga kopplingar till läroplanen. I ett första steg arbetade vi med värdegrundsfrågor gällande såväl personal, föräldrar och barn. Med ett väl förankrat värdegrundsarbete har vi idag en god grund att stå på när vi tar oss ann nya utmaningar t.ex. i form av Genusfrågor och likabehandling som är i fokus i hela Malmö stad.

Förenklat vardagsarbete med tydliga rutiner

Under 2008 arbetade vi under ett antal fortbildningsdagar fram gemensamma rutinbeskrivningar för områdets alla förskolor kring t.ex matsituation, utevistelse och vilor. Dessa ska fungera som ett stöd i vardagen för alla pedagogerna i det dagliga arbetet på förskolan (rutinbeskrivningarna finns tillgängliga via hemsidan).

Förädrarna bidrar till förskolans utveckling

På Södertorps förskola har det under alla år funnits en aktiv föräldraförening som på sitt sätt positivt bidrar till förskolans utveckling. Genom att genomföra&ampampnbspett antal aktiviteter årligen, t.ex ”Vårfest” och att ha servering i samband med förskolans luciafirande får man även i en slant som man återinvesterar till sina barn i form av utflykter, teaterbesök etc.

Personal och ledning deltar på föräldraföreningens möten och kan på så sätt tidigt ta till sig föräldrarnas synpunkter. Ett exempel är frågan kring barnens matvanor. Det startade med att några föräldrar framförde åsikter om mellanmålets innehåll vilket fick oss att bilda ett ”Matråd” på förskolan.

Debatten kring barnens matvanor och vikten av god kosthållning fick oss att med början 2007 arbeta ännu mer aktivt med dessa frågor i ett ”Matråd”. Här träffas arbetsledaren, kökspersonal och två representanter från pedagogerna en gång i månaden för att diskutera och planera matsedelns utformning och innehåll. Vi har idag nått långt i vår strävan att ta bort de onödiga sockrade produkterna, de mättade fetterna och har förstärkt upp rejält kring tillgången på mjölk vid alla måltider. Stora råkostfat förekommer alla veckor där barnen kan ”upptäcka” nya grönsaker i en spännande form – Södertorpsbarnen ser fram emot dessa färggranna fat och provar numera med glädje det mesta!

Om Södertorps förskola

Antal avdelningar
5
Antal barn
86
Antal anställda
20
Förskoletyp
Kommunal
Startad
1950
Adress
Södertorpsvägen 96
Stad
Malmö
Postnummer
21565
Kontaktperson
Jan-Ola Olsson
Email
jan-ola.olsson@malmo.se
Telefonnummer
040-343216
Förskolans vision

Personalen på Södertorps förskola ska utifrån den gemensamma värdegrunden sträva efter att i positiv anda och med stort engagemang, empati och glädje, fortsätta verka för nytänkande genom sitt kunnande och sin kompetens. Föräldrar ska känna sig välkomna och trygga i sitt överlämnande av barnen, till en tillförlitlig och kompetent personal. Med ett synsätt som sätter det enskilda barnet i centrum ges barnet möjlighet till inflytande. Barnen ska få möjlighet att utvecklas genom en utforskande och tillåtande miljö.Personal, barn och föräldrar ska bemötas med respekt, få ett positivt välkomnande och känna tillhörighet i vår gemenskap. Ett gott samarbete över avdelningens- och förskolans gränser ska bidra till att utveckla verksamheten och vår professionalitet.