Den viktiga leken


leken

Leken är grundläggande i förskolans verksamhet. Leken lyfts fram som det som ska prägla förskolan och vi säger ofta att leken är en av de faktorer som särskiljer förskolans pedagogik från skolans. Men lek är inte oproblematisk. Kan vi förvänta oss att de leker av sig själva? Vad gör vi med de barn som inte leker? För hur ska vi stimulera barns lek? Hur påverkar vi vuxna leken? Och finns det "bra" och "dålig" lek? Det finns många frågor och vi hoppas att du i dessa artiklar hittar några av svaren!

Artikel
När man träffar nya människor är det lätt att bli lite blyg, inte minst om man precis börjat i förskolan. Att presentera sig för varandra med hjälp...
Kommentera
1 gillar
Artikel
Hjälper barnen varandra? Bjuder de in andra i leken, eller hålls någon utanför? Ett observationsschema hjälper dig att kartlägga det viktiga...
Kommentera
Artikel
Barns lek fungerar som ett rum där de bearbetar sådant som vi vuxna kan vara rädda att tala med dem om: födelse, skuld, ondska, lidande och död. Det...
Kommentera
Artikel
Hur kan leken stödja barn med autism och andra svårigheter? Vad är så kallade speciella lekgrupper och hur arbetar en pedagog som fått i uppdrag att...
Kommentera
5 gillar
Artikel
Barn kan bli fullständigt uppslukade av en enda aktivitet eller en viss leksak under en längre period. Hur ska man som pedagog hantera detta? Ska man...
Kommentera
1 gillar
Artikel
Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. I boken ”Lek på rätt väg? På spaning efter leken” samlas några av Skandinaviens...
Kommentera
Artikel
Vilken typ av lekar bjuder in till gränsöverskridande roller, och vilka är mer könsstereotypa? Och hur jämställda är utomhuslekar i detta avseende?...
Kommentera
Artikel
Docent Eva Änggård ger autentiska exempel på förskolebarns olika lekar utomhus och visar hur dessa kan tolkas ur ett genusperspektiv. Superhjältelek...
Kommentera (1)
Artikel
Vad säger forskningen om könsmönster i barns lekar? Och har utomhusleken bättre förutsättningar för jämställd lek? Docent Eva Änggård ger en översikt...
Kommentera
3 gillar
Artikel
Det finns en risk att läroplanen tolkas som om leken i sig inte är viktig, vilket kan leda till att den fria leken får ge plats för den mer...
Kommentera
Artikel
En lek som går ut på att någon blir ”utan” eller ”tagen”, är det verkligen en rolig lek? Många regellekar aktiverar djupa känslor, säger Leif...
Kommentera
Artikel
Går det att skapa en pedagogik där lek och lärande integreras? Där läraren utgår från det lekande lärande barnet och samtidigt arbetar målmedvetet.
Kommentera