Berättande


berättande

Berättandet finns i så mycket vi gör, även om vi inte alltid tänker på det! Våra berättelser i förskolan tar sig en mängd olika uttryck – det är muntliga sagor, visor och ramsor, bilder och skulpturer, danser, föreställningar och lekar. Att vara en bra berättare och en bra lyssnare går hand i hand. Och båda rollerna kräver en viss hantverksskicklighet. Nyfikenhet, kreativitet och inkännande men också kunskap om inledning och avslut, tonfall, kroppsspråk och mycket annat. Inte minst är det barnens berättelser som vi – om vi lyssnar tillräckligt noga – kan få förmånen att få dela.

Artikel
Visst är det härligt när vi får lyssna till en berättelse som fångar hela vår uppmärksamhet. Så underbart när vi känner förtrollningen, och när vi...
Kommentera
Artikel
”Det var en gång …” Kan vem som helst hitta på och berätta egna sagor? Det menar Clas Rosvall som förklarar att allt som behövs är några barn och...
Kommentera
1 gillar
Artikel
Språkförmågan kan delas upp i olika delar, men ska användas som en helhet. Elvira Ashby går i denna artikelseries sista del in på språkets användning...
Kommentera
1 gillar
Artikel
Brukar du berätta sagor för barnen på förskolan? Men hur gör man för att berätta egna sagor på ett sätt som hjälper barn att skapa sammanhang? Läs...
Kommentera
Artikel
”Berätta en saga!”, ropar barnen. Men varför ska vi berätta sagor när det finns så många bra barnböcker att läsa och när många sagor finns som film?...
Kommentera
Artikel
I temaarbetet kring fest som illustreras i denna artikelserie har förskollärarna formulerat några möjliga mål för sitt arbete utifrån läroplanen. Men...
Kommentera
Artikel
Hur kan läsning för små barn bidra till att utjämna skillnader i livsvillkor? Och hur kan förskolan få föräldrar att läsa mer för sina barn? Nu tar...
Kommentera
Artikel
Hur kan berättandet få vingar och ta steget in i filmens värld på förskolan? Här är ett exempel på hur barnens berättelser och skapande kan...
Kommentera
Artikel
Högläsning används ofta som ett sätt att få barnen att komma till ro. Men hur ska pedagogen läsa för att stunden ska fungera språkutvecklande? Ann S...
Kommentera
Artikel
Att arbeta med sagopåsar är spännande och roligt för både vuxna och barn. Men vad ska man tänka på om man vill sätta samman egna sagopåsar?
Kommentera
1 gillar
Artikel
Använd sagoläsningen som en (special)pedagogisk resurs i förskolan. Att läsa sagor för barnen främjar deras sociala, emotionella och kognitiva...
Kommentera
1 gillar
Artikel
Berättande i alla dess former är viktigt för språkutvecklingen och bra appar är ett värdefullt komplement till tryckta böcker och muntligt berättande...
Kommentera