Reggio Emilia


Tankarna och arbetssättet som har sitt ursprung i den lilla italienska staden Reggio Emilia har i dag spritt sig över världen. Grunden är att se varje barn som en kompetent individ värd att lyssna på tillsammans med ett arbetssätt som tar tillvara varje barns eget uttryckssätt. Reggio Emilia är ingen färdig pedagogik utan en inspirationskälla att ösa ur. Varje förskola, arbetslag och individuell pedagog tar in barnsynen och arbetssättet och skapar ur detta något unikt. Den här utvecklingsprocessen pågår ständigt och var och en har kommit olika långt i sina tankebanor. Här hittar du därför både mer grundläggande artiklar för dig som är i startgroparna och inspirerande reportage och nya forskningsrön för dig som länge arbetat Reggio Emilia-inspirerat. (Foto: Mats Klockljung från förskolan Barncompaniet i Boden)

Artikel
Paletten är en omskriven, arkitektritad förskola med en spännande pedagogisk miljö. Här berättar Palettens pedagoger om hur de formar miljön...
Kommentera
Artikel
Barn har ofta en naturlig nyfikenhet som det gäller att utveckla och stimulera. Detta kan man bland annat göra genom att lära dem observera...
Kommentera
2 gillar
Artikel
På förskolorna i Norra Hisingen pågår ett utvecklingsarbete där barnens inflytande och delaktighet står i centrum. En gemensam grund för alla...
Kommentera
Artikel
Inför höstens första utflykt drog vi på förskolan Näsby i Örebro ut en karta från webben, för att kunna hitta till en speciell rastplats. Den kartan...
Kommentera
Artikel
Tre engagerade pedagoger på Havrens förskola i Arlöv arbetade tematiskt med det ”osänkbara” fartyget Titanic. Här berättar de mer om processen.
Kommentera
Artikel
På Lindängehus förskola i Malmö har man ett projekterande arbetssätt. Här är det projekten som står i centrum för det systematiska kvalitetsarbetet...
Kommentera
Artikel
Boken Blå Cikoriablommor utforskar konstens och kreativitetens bidrag till barns lärprocesser, och undersöker ateljéns och ateljeristans roller på de...
Kommentera
Artikel
På förskolan Emilia Öst i Västerås arbetar man utifrån hållningen att barn inte lär sig en kunskap, kompetens eller färdighet i taget, utan att allt...
Kommentera
Artikel
22 barn på avdelningen Kometen, Fäbodens förskola i Viksjö, arbetade med ett projekt om byggnader och förbindelser i närmiljön. Det var ett projekt...
Kommentera
Artikel
Äpplet faller rätt ner när man släpper det, men månen cirklar runt jorden. Hur förklarar man det? I den här roliga övningen får barnen själva...
Kommentera
Artikel
Barn undrar över saker i sin omvärld, vill förstå och bilda sig en egen uppfattning. Hur skapar vi en välkomnande miljö för dessa funderingar? Hur...
Kommentera
Artikel
I en miljö där det finns tid att reflektera tillsammans och upptäcka olika perspektiv vågar man också stå för det man tycker. Det gemensamma...
Kommentera