Artikel
I den konstpedagogiska metoden Visual Thinking Strategies handlar det inte om vem som säger vad när nya berättelser skapas ur bilder. Låt oss ta en titt på hur vi kan hjälpas åt att sätta ord på det...

Artikel
Förskolans visuella språkmiljöer betonar i dag det intellektuella perspektivet t.ex. bokstäver, siffror, färger, former, mönster. I betydligt mindre omfattning diskuteras vilka relationer barn...

Artikel
Kjol, kilt, krinolin. Tygets svepande kraft eller begränsade form. Kjolverkstaden på Kreativt lärcentrum leker med kjolen som uttryck, färgen rosa och frågan: Får jag klä mig som jag vill?

Artikel
Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje, säger läroplanen. Men vad är egentligen rörelseglädje? Kan det uppstå i samband med estetiska upplevelser? I den här...

Artikel
Slöjden får ofta finna sig i att värderas lägre än de rena läsämnena. Detta är något som författarna till boken "Textil som pedagogiskt redskap" vill ändra på. I sin bok resonerar de på ett ingående...

Artikel
Är ni sugna på att designa en svävande skapelse som innehåller både matematik och fysik? Här kommer tips på hur ni med lätta material kan skapa spännande mobiler.

Artikel
På Visans förskola i Malmö var det rockbandet Queen som förenade tvååringarna på avdelningen Kastanjetten i ett musikaliskt utforskande under ett år. Med hjälp av bilder och QR-koder fick barnen...

Artikel
Hur kan förskolan stimulera barns konstnärliga seende och visuella lärande? Och hur kan bildsamtal och bildpedagogiskt arbete bidra till meningsfullt lärande? Tarja Karlsson Häikiö, professor i...

Artikel
Färgens betydelse för bildskapande i förskolan är helt central och därför är det viktigt att det material barnen erbjuds håller god kvalitet. Här får du mängder av praktiska tips om färger och...

Artikel
Låt barnen försöka själva och stressa inte fram något. Lyssna in deras egna tankar. De kan hjälpa varandra mycket, så ta vara på deras kompetenser. Utforska tillsammans. Det är några tips från Eva...

Artikel
Visst finns det ett stort utbud av färger att välja mellan i beställningskatalogerna. Men har du provat att göra egen färg från grunden någon gång? I den här artikeln får du läsa mer om...

Artikel
Myror alltså! Vilka fascinerande små varelser. Ta den vanliga skogsmyran till exempel: de bygger samhällen som kan innehålla upp emot en miljon individer. Samhällena kan bestå av flera stackar som...

Artikel
Sagans form är utmärkt som struktur för kreativ och skapande lek. Johan Theodorsson går här igenom en sagas olika delar. En tydlig struktur skapar styrka utan att hämna kreativiteten, menar han. Han...

Artikel
Intresset för Pokémon utvecklades på Skånegatans förskola i Göteborg till spännande pärlmönster och huskonstruktioner. Berättelser växte fram och användes i teater som sedan filmades. Och filmerna...

Artikel
Vad händer om treåringar, istället för att bara bli fotograferade, själva får tillgång till digitalkameror i förskolan? Det har Lena O Magnusson utforskat i sin avhandling.

Artikel
På förskolan Väktaren inreder barnen själva sin ateljé. Leran finns alltid framme och pinnarna ligger i högar, redo att byggas med. Rörigt och kladdigt för de vuxna, men barnen älskar det! Del 2 i...

Artikel
Bort med pärlplattorna – in med pinnarna! Den uppmaningen kommer från förskolläraren Helena Kaan i Huddinge, som inte räds stök och bök när det handlar om skapandeprocesser.

Artikel
Linda Linder hamnade i förskolan av en slump. I dag är hon hela förskolesveriges inspiratör – står upp för barnens delaktighet, skapar återbrukscenter och förklarar varför de estetiska ämnena är så...

Artikel
Rimstad Rockerz började som en skoluppgift på lärarutbildningen i Malmö, eller som de själv beskriver det: ”det började med en sångsamling och är en pågående rockturné”. Här berättar de om varför...

Artikel
Stomp handlar om att skapa rytmer och musik med hjälp av vardagliga föremål och den egna kroppen. Ett utmärkt sätt att arbeta med musik i förskolan, säger Maria Visser Rundquist, utvecklingspedagog i...

Artikel
Här får du konkreta tips om hur ni kan skapa förutsättningar för en pedagogisk miljö där olika estetiska uttryckssätt blir en självklar del av förskolans verksamhet. Detta är tredje delen i...

Artikel
Här får du veta mer om material som kan fungera som igångsättare och varför återbruksmaterialet bör ha en självklar plats i förskolan. Detta är andra delen i artikelserien där ateljeristan Karin...

Artikel
Hur kan man utnyttja utemiljön på ett sätt som gör att det blir en annan typ av skapande än när man är inomhus? Vad är det utemiljön erbjuder som vi kan använda oss av när vi vill skapa tillsammans...

Artikel
Barn inspireras och lär av bilder de ser. Därför är det viktigt att de får ta del av många olika bildgenrer och olika sätt att göra bilder på. Här är konst av olika slag en outsinlig källa. Fil.dr...

Artikel
Stallbacken är Mölndals första förskola med musikinriktning. Uppbyggnadsarbetet med en ny förskola, ny personalgrupp och ett nytt samarbete med Kulturskolan har lyckats väl tack vare tydliga mål och...

Artikel
Barn är nyfikna och har inga förutfattade meningar om hur konst ska se ut. Det är viktigt att bevara den nyfikenheten och använda våra konsthallar och museer för gemensamma upplevelser och samtal,...

Artikel
I ateljén på förskolan strävar vi efter att ha ett rikt och tillgängligt utbud av material. Men hur är det med tillgången till digital teknik i ateljén?

Artikel
Hur kan vi förstå och främja delaktighet för de yngsta barnen i musikaktiviteter i förskolan? Hur mycket kan barnen egentligen vara med och bestämma? Maria Wassrin tar sig an ämnet utifrån ett...

Artikel
När bildpedagogen Elin Rydh målar med barnen vill hon locka fram leken. ”Jag tror generellt att ett utforskade arbetssätt passar alla skapande verksamheter”, säger hon.

Artikel
En ny avhandling från Göteborgs universitet visar att små barn använder kameror på ett mycket annorlunda sätt än vuxna gör, och upptäcker saker som de kanske annars inte skulle ha gjort.