Artikel
Petra Petersen undersöker i sin forskning vad som händer med barns delaktighet när de använder pekplattan och olika appar.
Artikel
Pedagogisk miljö, delaktighet och inflytande är begrepp som diskuteras flitigt inom pedagogisk forskning. Men hur kan de förankras i förskolans dagliga verksamhet? Fanny Davidsson klargör begreppen...
Artikel
Genom Metoo-uppropet uppmärksammades det att många barn utsätts för övergrepp. Förskoleforums barnrättsexpert Fanny Davidsson berättar om forskning på området, och ger praktiska råd om hur du kan...
Artikel
Kooperativt lärande är en metodik för att skapa delaktighet, inkludering och socialt kompetenta barngrupper. Lisa Fohlin visar hur forskning stödjer metodiken och berättar steg för steg hur ni kan...
Artikel
De yngsta barnens förmåga att upptäcka omvärlden på så många olika kreativa och oförutsägbara sätt är något som alltid fascinerat Kristin Ungerberg. Med sin forskning hoppas hon uppvärdera det...
Artikel
Att arbeta med ett större projekt i förskolan är ett utmärkt tillfälle att också arbeta med delaktighet. Anette Hamerslag har studerat hur barnens delaktighet kommer till uttryck i projektarbete på...
Artikel
I förskolans läroplan, Lpfö18, står att ”[f]örmåga att kommunicera, söka ny kunskap och samarbeta är nödvändig i ett samhälle som präglas av stort informationsflöde och kontinuerlig förändring.” Hur...
Artikel
För många nyanlända är mötet med den svenska förskolan det allra första steget in i det svenska samhället. Ett steg som ibland kan ske både med förväntan och undran.
Artikel
Maria Wassrin har arbetat länge inom förskolan, som barnskötare, förskollärare och förskolechef. En period arbetade hon även som sångare. När hon började forska 2010 förde hon samman dessa områden:...
Artikel
Relationer spelar en stor roll för både barns och föräldrars delaktighet i såväl förskolan som i samhället. I boken ”Relationell pedagogik” skriver Per Dahlbeck, Kristina Westlund och medförfattare...
Artikel
En ny avhandling från Göteborgs universitet visar att små barn använder kameror på ett mycket annorlunda sätt än vuxna gör, och upptäcker saker som de kanske annars inte skulle ha gjort.
Artikel
Här får du konkret handledning i hur du kan undersöka och öka både barns och föräldrars delaktighet i utvecklingssamtalet. Avslutningsvis får du även förslag på reflektionsfrågor att ställa till dig...
Artikel
Att digitalkameran fått en central plats i förskolan vet vi. Men det är oftast personalen som håller i den. Vad händer med bilderna när det är barnen som fotograferar i stället? Det har undersökts i...
Värdekonflikter del 1: Att följa regler
Artikel
Vad händer när barnets integritet och självbestämmande krockar med förskolans regler och rutiner? Här diskuteras vardagliga konfliktsituationer mellan barn och vuxna i förskolan. Inte som ett problem...
Artikel
Följ med till Ekens förskola i Mönsterås där man arbetar med konceptet "Utmanande Lärande" i verksamhetsutvecklingen. – Grundtanken är varje barn ska arbeta i sin utvecklingszon, och bli utmanad...
Artikel
Hur uppfattar barnen vilan? Och hur kan man öka deras inflytande på ett sätt som är praktiskt hanterbart? Här får ni diskussionsunderlag och förslag på frågor att ställa till barnen för att undersöka...
Artikel
Vad hjälper barnen till med i en montessoriförskola? Svaret lyder: De hjälper till med det mesta! Det är värdefullt att låta barnen medverka i olika praktiska moment och bäst av allt är att de älskar...
Artikel
Hur kan vi öka barnens och vårdnadshavarnas delaktighet i utvecklingssamtalen? Fanny Davidsson diskuterar frågan utifrån ett barnrättsperspektiv med barnkonventionen som ledstjärna. Bakgrund och...
Artikel
Katarina Ribaeus avhandling handlar om förskolans demokratiuppdrag. Hur det kommer till uttryck genom förskollärares tal och handlingar men också genom barnens agerande. Hon ville utveckla ny kunskap...
Artikel
Den här artikeln handlar om hur viktigt det kan vara att vänta med att ingripa i barnens aktiviteter, för att se hur situationen utvecklar sig. För det blev kanske inte som du trodde?