Artikel
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att förskolor behöver mer stöd för att möta barn som pratar andra språk än svenska. Med nuvarande förutsättningar är det svårt att leva upp till de...
Genus och utomhuspedagogik del 1: Vad säger forskningen?
Artikel
Vad säger forskningen om könsmönster i barns lekar? Och har utomhusleken bättre förutsättningar för jämställd lek? Docent Eva Änggård ger en översikt i denna första del i en artikelserie om genus i...
Artikel
Med forskningens hjälp kan du avliva många myter om flerspråkighet. Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I serien får...
Artikel
Anna Palmer disputerade med avhandlingen Att bli matematisk – matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna. Här berättar hon om sin forskning om hur matematik kan...
Artikel
Anne Harju forskar om barn och ungdomars liv i olika situationer. I olika projekt har hon bl.a. undersökt hur förskolan kan utgöra ett möjlighetsrum, där man istället för problem ser möjligheter. Här...
Artikel
Tar det längre tid för ett barn att lära sig två språk än ett? Och är det språkligt fel när barnet säger gådde eller springde? Med forskningens hjälp granskar den här artikelserien många myter om...
Artikel
Hur många språk finns det i världen? Vilket är vanligast – enspråkighet eller flerspråkighet? Vilken roll kan förskolan spela för flerspråkiga barn? Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger...
Artikel
Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I den här delen får du veta vad transspråkande innebär och varför det är så...
Förskolebarn tittar intresserat på nya barnböcker
Artikel
Barn med stort ordförråd klarar skolan bättre. Språket är också en brygga till integration. På Pysslingen förskolor i Helsingborg står språket i fokus. – Förskolan är en av samhällets viktigaste...
Artikel
Dockvrå, hemvrå eller lägenhet. Förskolans olika rum – och olika namn på rummen – skapar olika genusförutsättningar. En trend just nu är att byta namn på hemvrån för att ge den nytt liv och nya...
Artikel
Mäns jobbansökningar sorteras bort när de söker jobb i kvinnodominerade yrken. Det visar en studie, ledd av forskare från bland annat Linköpings universitet. Men i Malmö Stad har man en rad insatser...
Artikel
För många nyanlända är mötet med den svenska förskolan det allra första steget in i det svenska samhället. Ett steg som ibland kan ske både med förväntan och undran.
Artikel
Idag talas rekordmånga språk i förskolan och pedagogerna står inför en stor utmaning. Men det finns många sätt att göra flerspråkigheten till en resurs för gruppen. – Att kunna flera språk är en...
Artikel
När ska man misstänka en språkstörning hos flerspråkiga barn? Påverkas båda språken av språkstörningen? Vilket stöd finns att få? Denna avslutande del i Pia Håland Anvedens artikelserie tar upp...
Artikel
Som förskolepedagog har du säkert upplevt både språkförbistring och missförstånd. Kommunikationen i dagens förskola är ofta ”interkulturell”. Vilka konsekvenser detta kan få pratar vi kanske för...
Artikel
Blir du irriterad eller stressad när vårdnadshavare inte lämnar eller hämtar sina barn i tid? Eller när kollegerna är sena till möten? Det är egentligen inte så konstigt, eftersom förskolans...
Artikel
Flerspråkighet är den andra av Europeiska unionens åtta nyckelkompetenser. Kompetensområdet flerspråkighet omfattar ungefär samma kunskaper och färdigheter som den första nyckelkompetensen, läs- och...
Artikel
Brummande bilar eller rollek med dockor. Genom leken utforskar och lär barnen. Men hur får vi alla barn att leka med alla leksaker?
Artikel
”Språklek med film” är ett språkutvecklande verktyg i arbetet med de nationella minoritetsspråken. Det är Svenska Filminstitutet som på uppdrag av Kulturdepartementet har tagit fram ett nytt...
Artikel
Åsa Delblanc har i olika forskningsprojekt studerat mångfald i förskolemiljön, både med fokus på flerspråkighet i samarbete med föräldrar men också med fokus att utveckla förskolans mottagande av...