Flicka dansar i vardagsmiljö
Artikel
Mona Persson Aronsons forskning bidrar med ny kunskap om förskollärares förhållningssätt till musik och visar på både hinder och möjligheter för barns musikaliska lekande i förskolan.
Artikel
Vad händer om treåringar, istället för att bara bli fotograferade, själva får tillgång till digitalkameror i förskolan? Det har Lena O Magnusson utforskat i sin avhandling.
Hand som målar färg på ett isblock.
Artikel
Sofie Areljungs forskning rör sig i mötet mellan naturvetenskap och estetiska uttryck. Hon har dock fått klart mest genomslag i förskolan med sin ”verb-idé” – att utgå från vardagsverb och koppla dem...
Post it-lappar som bildar en tankekarta.
Artikel
Anniqa Lagergrens forskning spänner över ett brett område – från estetiska uttryckssätt till möjligheterna med digitala verktyg. Den gemensamma nämnaren är hennes vilja att hitta nya vägar för...
Artikel
Hur kan förskolan stimulera barns konstnärliga seende och visuella lärande? Och hur kan bildsamtal och bildpedagogiskt arbete bidra till meningsfullt lärande? Tarja Karlsson Häikiö, professor i...
Artikel
Rytmik, rita, sjunga, dansa och måla kan utveckla hjärnan visar mycket forskning. Därför behöver kulturella aktiviteter tas på allvar, betonar Gunnar Bjursell, professor och chef för Centrum för...
Artikel
Cecilia Wallerstedt är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Hon undersöker hur barn delar med sig av sina musikupplevelser och vad...
Artikel
Hur ska vi förhålla oss till krigslekar? Ebba Theorell har i sin avhandling fokuserat på krigslekens rörelser och analyserat den med hjälp av dansteori.
Artikel
Språktorget, musik- och dramatorget, ateljén och rörelsetorget är navet i undervisningen på Ängslyckans förskola. Här bedrivs en ämnesinriktad undervisning i drama, musik, språk, rörelse och...
Artikel
Anna Ehrlin har undersökt musikens roll i förskolans värld och sett att musiken har en viktig funktion när den tas på allvar av pedagogerna. Det gäller därför att utveckla såväl förskolepersonalens...
Artikel
Varför behöver det kreativa tänkandet och arbetet vara en del av barnens vardag? Yvonne Lindhs forskningsresultat kan vara ett bra underlag i en diskussion kring bland annat den frågan. Kan det vara...
Artikel
Maria Wassrin har arbetat länge inom förskolan, som barnskötare, förskollärare och förskolechef. En period arbetade hon även som sångare. När hon började forska 2010 förde hon samman dessa områden:...
Artikel
Hur kan vi förstå och främja delaktighet för de yngsta barnen i musikaktiviteter i förskolan? Hur mycket kan barnen egentligen vara med och bestämma? Maria Wassrin tar sig an ämnet utifrån ett...
Artikel
En ny avhandling från Göteborgs universitet visar att små barn använder kameror på ett mycket annorlunda sätt än vuxna gör, och upptäcker saker som de kanske annars inte skulle ha gjort.
Artikel
Att utgå från barns spontana musikuttryck i undervisningen kan vara en utmaning. Cecilia Wallerstedt, professor i pedagogik, ger tips på hur vi kan skapa lärande i musik.
Artikel
Det är bra att barn får möta olika musikgenrer, även musik från andra kulturer. Musik kan göra det lättare för barn att prata om känslor. Men eftersom känslorna kan förstärkas är det viktigt att...
kasperdockor på en hylla
Artikel
Följ med till Lackalänga förskola där berättande, drama och musik fungerar som ett nav för det språkutvecklande arbetet på hela förskolan.
Artikel
Stallbacken är Mölndals första förskola med musikinriktning. Uppbyggnadsarbetet med en ny förskola, ny personalgrupp och ett nytt samarbete med Kulturskolan har lyckats väl tack vare tydliga mål och...
Artikel
Musik är ett utmärkt redskap för språkutveckling – både för inlärning av svenska och förstärkning av ett annat modersmål. Här berättar musikförskolan Plantan och förskolan Lilla Världen om sitt...
Artikel
Vildmarkens förskola i Borås har sju hemvister, plats för 150 barn och 30 pedagoger. Den stod färdig år 2020. Det var då Lena Olsson, som är ateljerista, fick möjlighet till ett nytt rum. Här...