Artikel
Hur vägleder pedagoger barn och hur synliggörs olika normer och värderingar? Det har Anna Rantala fokuserat på i sin forskning.
Artikel
Trine Klette hoppas att hennes forskning ska vara till nytta när det handlar om att ta de minsta barnens behov på allvar. Hon har studerat ettåringar på norska förskolor och det hon funnit är något...
Förskolans kapprum med ett av barnens fack innehållande docka, mössa och två nappar
Artikel
Olika introduktionsmodeller har stått i fokus under den senaste fasen i forskningsprojektet om introduktion i förskolan. Ta del av resultaten här!
Artikel
Anette Boye Koch arbetar som docent och forskare på pedagogutbildningen på VIA University College i Århus. Hennes ämne heter "dagtilbudspædagogik", vilket närmast kan översättas med...
Artikel
Mie Josefson vid Stockholms universitet forskar på omsorgens innebörder i förskolan. Det är ett ämne som i dag uppmärksammas allt mer.
Artikel
För att kunna förebygga stress hos barn i förskolan är det viktigt att vara medveten om vad som kan vara stressande i verksamheten. Den här avslutande artikeln i serien om barn och stress kartlägger...
Artikel
Mölndal är helt blått, Norrtälje likaså. Där har alla kommunala förskolor skrivit på Förskolebrevet för att stärka barns integritet och motverka sexuella övergrepp. – Vårt mål är att inget övergrepp...
Artikel
I dag är förskolan en självklar del i små barns liv och därför är det också viktigt att använda sig av kunskap om anknytning det pedagogiska arbetet. Här ger Birthe Hagström en bild av det aktuella...
Artikel
I denna artikel går Bim Riddersporre på djupet i ämnet sömn och vila i förskolan. Barnens sömnbehov, förskolans ansvar, hur man samarbetar med föräldrarna … Detta är del 2 av 2 delar.
Artikel
Någon gråter, en annan skriker högt och ett tredje barn börjar kasta sand. För ett högkänsligt barn kan de många intrycken under en helt vanlig dag på förskolan innebära en stor utmaning.
Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...
Artikel
Allt fler höjer sina röster för att uppmärksamma barns stress, så även pedagoger i förskolan. Men det är lätt att missa signalerna. I den här artikeln får du verktyg för att kartlägga stressen i...
Artikel
Hur uppfattar barnen vilan? Och hur kan man öka deras inflytande på ett sätt som är praktiskt hanterbart? Här får ni diskussionsunderlag och förslag på frågor att ställa till barnen för att undersöka...
Artikel
Bim Riddersporre går på djupet i ämnet sömn och vila i förskolan. Barnens sömnbehov, förskolans ansvar, hur man samarbetar med föräldrarna … Detta är del 1 av 2 delar.
Artikel
Hur påverkas inskolningen om ett barn växt upp med sociala restriktioner? Vi vet inte. Men vi vet att inskolningar är svåra för de flesta barn, resonerar Birthe Hagström. 
Artikel
Planering och struktur är nyckelord för en lyckad gruppinskolning. Vet alla pedagoger vem som gör vad kan allt fokus läggas på de nya barnen. För även om barnen skolas in i grupp är individen i...
Artikel
Dagens förskola är ju en arena för lärande och utveckling. Behöver förskolebarn upp till tre års ålder en egen pedagogik? Och vad finns att tillgå om man som pedagog vill lära sig mer om de små...
Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.
Artikel
Snuttefilt, gosedjur, övergångsobjekt – många barn har med sig något personligt varje dag som de använder när tröst och trygghet behövs. Varför vill vissa barn ständigt ha sin snutte, medan andra...
Artikel
Adhd är en av de vanligaste diagnoserna hos barn och unga. Men de barn och unga man då oftast pratar om är elever i skolan. Hur ser det ut i förskolan? Hur ska vi tänka där?