yngre skolbarn med skolväskor på väg till klassrummet
Artikel
– Jag skrev avhandlingen för pedagoger ute i verksamheten. Den har ett innehåll som kan användas till diskussioner om barns övergångar, även på centrala nivåer. Det säger Therese Welén, som berättar...
Artikel
Lovisa Skånfors har i sin forskning studerat hur förskolebarn tillsammans skapar kunskaper om sitt sociala liv i förskolan. Ålder, etablerade relationer och specifika kompetenser visade sig fungera...
Artikel
Språktorget, musik- och dramatorget, ateljén och rörelsetorget är navet i undervisningen på Ängslyckans förskola. Här bedrivs en ämnesinriktad undervisning i drama, musik, språk, rörelse och...
Artikel
Det finns många fördelar med stora arbetslag i förskolan. Men särskilt för de yngsta barnen kan det bli alltför krävande, enligt forskaren Monica Seland. – Det kan vara problematiskt för barnen att...
Artikel
Västra Göteborg är en barnrik stadsdel med stora socioekonomiska skillnader. Här ska barngrupperna minskas till i snitt 15 barn per grupp, i syfte att ge alla barn en så god språklig grund att de...
Artikel
Storleken på barngrupperna i förskolan är just nu en politiskt het potatis. Kanske finns det anledning att fundera över gruppstorlek i relation till verksamhetens kvalitet, barnens behov och...
Artikel
Ämnesprofilerade förskolor av olika slag är vanligt förekommande i hela landet. Men vad bidrar en idémässig profilering av förskolan till, och för vem är den främst avsedd?
Artikel
Undervisning är numera en naturlig del av förskolans utbildning i Svedala kommun. I dag ser förskollärarna sig som undervisande lärare och de anser att de har fått en tydligare bild av sitt uppdrag....
Artikel
Vilken betydelse har gruppstorleken för barns möjligheter att lära och utvecklas i förskolan? Det har undersökts i ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Ta del av resultaten här.
Övergångar – ett gemensamt ansvar
Artikel
Från och med den 1 juli 2016 gäller reviderade skrivningar i avsnitten om övergång och samverkan i Lgr11 samt i Lpfö 98. Det främsta målet är att elevernas lärande och utveckling ska stödjas i ett...
Artikel
Efter sommaren startar en intensiv period med introduktion av nya barn, nya föräldrar och ny personal. På Förskoleforum hittar du artiklar och arbetsbesparande mallar som hjälper er att ge både barn...
Artikel
Marie Lindvall Wahlberg är erfaren förskolechef, verksam i Botkyrka utanför Stockholm. I två artiklar delar hon med sig av sin syn på ledarskap inom förskolan, om centrala frågor och om att ta...
Askersunds kommuns planeringspedagoger
Artikel
Nu satsar Askersunds kommun på planeringspedagoger i förskolan. Förskollärarna Monika Davidsson och Malin Wikander rycker ut för att frigöra planeringstid för ordinarie personal.
Karin Vestman och Sara Bergström
Artikel
Stort engagemang och starka visioner, i ett nära samarbete mellan kommunledningen och förskolorna – det kännetecknar förskoleverksamheten i Avesta kommun.
pusselbitar team
Artikel
Att språk och samtal fungerar på ett bra sätt är viktiga faktorer när ett nytt arbetslag ska börja arbeta tillsammans. Ingen av er kan göra ett riktigt bra arbete utan att kunna prata om uppdraget...
gympa
Artikel
Greveholms förskola är förskolan där man helt inriktar sig på en enda åldersgrupp: femåringarna. Det ger stora möjligheter både i valet av material och aktiviteter, berättar personalen, som ser det...
Illustration som symboliserar två personer som leder tillsammans.
Artikel
Att två rektorer arbetar i ett samledarskap blir allt vanligare. På Hertsöns förskolor i Luleå samleder Catarina Ek och Åsa Snäll. Här berättar de om sitt samledarskap, som resulterat i ”Team...
Artikel
I socioekonomiskt utsatta områden är andelen barn som går till förskolan generellt lägre jämfört med andra områden. Men förskolan är viktig och Stockholms stad arbetar med att öka inskrivningsgraden....
Artikel
Våga prata om olikheter och ha utgångspunkten att de är individuella snarare än kulturella. Låt samtidigt läroplanen finnas med i samtalen. Då kan man ta tillvara styrkan i ett mångkulturellt...
Artikel
Förskolläraren Lena Östberg arbetar på öppna förskolan i Strömstad. Här berättar hon mer om denna verksamhet, som kan se ut på olika sätt.