Artikel
Med sin forskning om utvecklingssamtal och inskolning hoppas Maria Simonsson inspirera förskolepersonalen att förbättra och utveckla sina egna utvecklingssamtal och inskolningspraktiker.
Artikel
Bim Riddersporre har två stora intressen – ledarskap och föräldraskap. Hon forskar om mötet mellan föräldrar och pedagoger, men också om digitalisering och föräldrasamverkan. Här berättar hon mer om...
Artikel
Studier visar att mjölksyrabakterier har god effekt vid magsjuka. Men kan dessa så kallade snälla bakterier även förebygga allergier och eksem? Här får du veta vad forskningen säger om probiotika.
Artikel
Vägledande samspel – vad är det? Ett snabbt svar är, att det är ett föräldrastödsprogram. Läs mer om hur det används.
Artikel
Här får du konkret handledning i hur du kan undersöka och öka både barns och föräldrars delaktighet i utvecklingssamtalet. Avslutningsvis får du även förslag på reflektionsfrågor att ställa till dig...
Artikel
För de yngsta barnen i förskolan är vardagen en viktig grund för lärande och utveckling. Det är i det vardagliga arbetet en trygg och lärorik bas skapas, och i den nya boken Trygg och lärande...
Ett kapprumsbibliotek på en förskola.
Artikel
Det finns barn som sällan eller aldrig blir lästa för i hemmet. Hur når vi deras vårdnadshavare för att stötta och väcka intresse? Här ger Maria Heimer konkreta exempel på hur förskolan kan uppmuntra...
Artikel
Den tidiga språkutvecklingen som film? Det har Kod-Knäckarna producerat, för att hjälpa föräldrar att stödja barns språkutveckling. Se filmen själv, tipsa barnens föräldrar eller visa den på nästa...
Artikel
Sömn är naturligt, men ack så svårt. Här reder barnpsykologen Liv Svirsky ut vad som gäller för förskolebarn och sömn. – För små barn är sömn en av de viktigaste aktiviteterna, säger hon.
Artikel
Allt fler höjer sina röster för att uppmärksamma barns stress, så även pedagoger i förskolan. Men det är lätt att missa signalerna. I den här artikeln får du verktyg för att kartlägga stressen i...
Artikel
Hur kan vi öka barnens och vårdnadshavarnas delaktighet i utvecklingssamtalen? Fanny Davidsson diskuterar frågan utifrån ett barnrättsperspektiv med barnkonventionen som ledstjärna. Bakgrund och...
Artikel
Hur kan samverkan mellan förskola och vårdnadshavare påverkas av att vi numera lever i digitaliseringens tid? Det lyfter Bim Riddersporre fram i denna artikel.
Artikel
Tidiga utvecklingssamtal är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet för Almby förskoleområde i Örebro. Helena Yourston och Gunilla Eriksson Bergström, kvalitetsutvecklare, berättar mer. Del...
pratbubblor
Artikel
Det krävs tillit mellan pedagoger och föräldrar för att samarbete kring barnet och dess behov ska bli så bra som möjligt. Här berättar leg. psykolog Anna Hellberg Björklund om olika strategier för...
Artikel
Hur skolar man in barn på bästa sätt under en pandemi när vårdnadshavarna helst inte ska komma in i lokalerna? Tyvärr finns inga enkla svar. Men vi vet vad barn behöver och det bör stå i centrum.
Artikel
Mycket kommunikation från förskolan till barnens föräldrar gäller kläder – för inomhusbruk och utomhusbruk. I denna fråga skiljer sig ibland pedagogernas och föräldrarnas syn på vad som är ”bra...
Artikel
Covid-19-pandemin har gjort att allt mer pedagogisk verksamhet, på alla nivåer i utbildningssystemet, sker på distans och via digitala verktyg. Detta är dock inte möjligt i förskolan. Vad är viktigt...
Artikel
Här kan du skriva ut en föräldrainformation med fakta om barns sömn. Artikeln beskriver hur barns sömnmönster ser ut i olika åldrar och tar även upp sömnproblem.
Artikel
Fördelarna med att bjuda in såväl barn som föräldrar till att själva vara delaktiga i utformningen av förskolans pedagogiska miljö är många. Här följer förslag på hur barn och föräldrar kan...
Artikel
Förskolans pedagoger möter barnens vårdnadshavare varje dag. Det är många möten som sker, både korta och långa, i tamburen eller på utegården dagligen. Hur skapar vi tillitsfulla relationer som...