Artikel
Att förskollärarens arbete är praktiskt och forskarens teoretiskt, är en uppfattning som bör utmanas. Författarna till Förskollärares egen forskning har på halvtid jobbat i förskolan och på halvtid...
Artikel
Om förskolan finns det mycket forskning och mycket skrivs därom, men kanske inte alltid med ett språk som riktar sig till pedagoger. Bokserien ”Det vet vi om – förskolan” däremot, vänder sig direkt...
barn och föräldrar i förskolemiljö
Artikel
I boken ”Introduktion och föräldrasamarbete” får läsaren följa med på en resa från forskning till praktik när det gäller den viktiga övergången från hem till förskola.
Artikel
Maria Magnussons och Ingrid Pramling Samuelssons (red.) bok visar med exempel från flera olika verksamheter hur lek och undervisning kan integreras i förskolans dagliga arbete.
Artikel
Är kreativitet en medfödd talang eller något som går att lära sig? Och vilken betydelse har kreativiteten i förskolans vardag? Om det handlar Mirella Forsberg Ahlcronas bok Kreativitet i förskolan.
Artikel
Hur ska man kunna realisera läroplanens ökade krav på undervisning samtidigt som man vill behålla barnens tid för lek och olika former av lekfullt lärande? Robin Samuelsson ser guidad lek som en väg...
Artikel
Logopeden och författaren Elvira Ashby har skrivit många artiklar för Förskoleforum, och nu är hon aktuell med en ny bok om att stimulera barns språkutveckling. Här berättar hon om sina tankar bakom...
Artikel
För de yngsta barnen i förskolan är vardagen en viktig grund för lärande och utveckling. Det är i det vardagliga arbetet en trygg och lärorik bas skapas, och i den nya boken Trygg och lärande...
Artikel
Hur skapar man förutsättningar för bästa tänkbara språkmiljö i en flerspråkig förskola? Det får du hjälp med i boken Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan. Som komplement till...
Artikel
Artikel med film. En viktig del i en positiv lärandeidentitet är om barnet har tilltro till sin egen förmåga att lära. Saknas tilltron blir barnet osäkert och undviker att pröva på nya områden av...
Bokomslag Främja barns psykiska hälsa
Artikel
Anna Hellberg Björklunds nya bok ger bred kunskap om vad som främjar psykisk hälsa hos barn. Du får också konkreta förslag på hur pedagoger kan arbeta praktiskt, och en mängd exempel som visar hur...
Artikel
Är klänningen bara ett klädesplagg? Är luciakronan bara några ljus? Eller är de laddade symboler? Konrad är en pojke som både har klänning och luciakrona. Karin Salmson berättar varför Konrad spelar...
Artikel
– Min förhoppning är att jag lyckats göra psykologiska teorier lättillgängliga och användbara i förskolans värld. Möt förskolepsykologen Anna Hellberg som själv skrev boken som hon länge saknat.
Artikel
Kooperativt lärande är sedan länge ett framgångsrikt arbetssätt i många skolor och allt mer även i förskolan. Lisa Fohlin, Niclas Fohlin och Jennie Wilson berättar om sina erfarenheter av kooperativt...
Artikel
Boken Språkstimulerande undervisning om naturvetenskap och teknik visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder.
Artikel
En systematisk och kontinuerlig högläsning skapar förutsättningar för såväl språkutveckling som läs- och skrivkunnighet. Maria Heimer ger konkreta exempel på hur förskolan stegvis kan utveckla...
Artikel
Som logoped och lärare på speciallärar- och specialpedagogprogrammen har Barbro Bruce föreläst om vad språkstörning är och hur barn med denna diagnos kan hjälpas. ”Men”, undrar hon, ”måste...
Artikel
Artikel med film. Kunskaper och en positiv lärandeidentitet är två viktiga faktorer för barnets fortsatta utveckling inom skolväsendet. Ann S. Pihlgren har tagit fram en studiecirkel om hur förskolan...
Artikel
Med hjälp av långvariga par – ”lärkompisar” – kan barnen lära sig att utveckla sin samarbetsförmåga. Hur kan detta se ut i praktiken? Läs artikelseriens sista avsnitt och ta del av ett besök i en...