Illustration av blommor med regnbågsfärgade kronblad.
Artikel
Läroplanen är tydlig med att förskolan ska erbjuda en trygg miljö för alla barn oavsett könsidentitet. Sexolog Suzann Larsdotter skriver här om hur förskolan bäst kan bemöta barn som är trans eller...
Förskolebarn tittar intresserat på nya barnböcker
Artikel
Barn med stort ordförråd klarar skolan bättre. Språket är också en brygga till integration. På Pysslingen förskolor i Helsingborg står språket i fokus. – Förskolan är en av samhällets viktigaste...
Artikel
”Språklek med film” är ett språkutvecklande verktyg i arbetet med de nationella minoritetsspråken. Det är Svenska Filminstitutet som på uppdrag av Kulturdepartementet har tagit fram ett nytt...
Artikel
Åsa Delblanc har i olika forskningsprojekt studerat mångfald i förskolemiljön, både med fokus på flerspråkighet i samarbete med föräldrar men också med fokus att utveckla förskolans mottagande av...
Artikel
Med forskningens hjälp kan du avliva många myter om flerspråkighet. Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I serien får...
Artikel
Flerspråkighet är den andra av Europeiska unionens åtta nyckelkompetenser. Kompetensområdet flerspråkighet omfattar ungefär samma kunskaper och färdigheter som den första nyckelkompetensen, läs- och...
Artikel
Anne Harju forskar om barn och ungdomars liv i olika situationer. I olika projekt har hon bl.a. undersökt hur förskolan kan utgöra ett möjlighetsrum, där man istället för problem ser möjligheter. Här...
Artikel
Mäns jobbansökningar sorteras bort när de söker jobb i kvinnodominerade yrken. Det visar en studie, ledd av forskare från bland annat Linköpings universitet. Men i Malmö Stad har man en rad insatser...
Artikel
I förskolan blir barnens bakgrund ibland mest en fråga om likabehandling, eller något ”att ta hänsyn till”. Det är emellertid mycket mer än så. Du som arbetar i förskolan kan göra mycket för att...
Artikel
När ska man misstänka en språkstörning hos flerspråkiga barn? Påverkas båda språken av språkstörningen? Vilket stöd finns att få? Denna avslutande del i Pia Håland Anvedens artikelserie tar upp...
Artikel
Tar det längre tid för ett barn att lära sig två språk än ett? Och är det språkligt fel när barnet säger gådde eller springde? Med forskningens hjälp granskar den här artikelserien många myter om...
Artikel
Hur många språk finns det i världen? Vilket är vanligast – enspråkighet eller flerspråkighet? Vilken roll kan förskolan spela för flerspråkiga barn? Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger...
Artikel
Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I den här delen får du veta vad transspråkande innebär och varför det är så...
Artikel
Dans, sång, musik och uppmärksammandet av högtider är viktiga. Men detta kulturarv är inte alltid friktionsfria delar av förskolans uppdrag. Del 6 av 7.
Artikel
Blir du irriterad eller stressad när vårdnadshavare inte lämnar eller hämtar sina barn i tid? Eller när kollegerna är sena till möten? Det är egentligen inte så konstigt, eftersom förskolans...
Artikel
Som förskolepedagog har du säkert upplevt både språkförbistring och missförstånd. Kommunikationen i dagens förskola är ofta ”interkulturell”. Vilka konsekvenser detta kan få pratar vi kanske för...
Artikel
Globaliseringen och migrationen har de senaste åren gjort att den etniska, kulturella, religiösa, sociala och språkliga mångfalden i den svenska förskolan har ökat. Men vad får egentligen detta för...
Artikel
Våga prata om olikheter och ha utgångspunkten att de är individuella snarare än kulturella. Låt samtidigt läroplanen finnas med i samtalen. Då kan man ta tillvara styrkan i ett mångkulturellt...
Artikel
Tvillingböcker är ett begrepp som används för böcker som finns utgivna både på barnets modersmål och andraspråk och som lånas ut tillsammans och läses parallellt. Syftet med tvillingböcker är att...
Artikel
Brummande bilar eller rollek med dockor. Genom leken utforskar och lär barnen. Men hur får vi alla barn att leka med alla leksaker?