Artikel
Att känslor tar stor plats i barns liv är nog de flesta som arbetar i förskolan överens om. Det är en trygghet och tillgång att förstå och hantera sina känslor, och därför är det av stor betydelse...
Tre förskolebarn leker i rutschkana.
Artikel
Vilket ansvar har förskolan för barnens vänskapsrelationer, undrar vår reflekterande förälder. Föräldern känner sig också kluven inför barnkalas, att bli utvald eller bortvald.
Artikel
Hur väl förskolepersonal än strävar efter ett gott samarbete med barnens hem kan det ändå uppstå problem. Men genom ett förhållningssätt som innebär en tro på att vårdnadshavare vill sina barn väl...
Artikel
Mikroanalytiska studier kan vara till stor hjälp för att förstå relationsskapande processer i förskolan. Det handlar om att studera interaktion i vardagliga sociala situationer. Det har Katarina...
Artikel
Som vuxen i förskolan behöver man påminna sig om att man är en ständig förebild för barnen. Om man i arbetslaget visar att man kommer överens, kommunicerar med och bemöter varandra på ett...
Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.
Artikel
Genom att följa en satsning i föräldraskapsstöd för barn med beteendesvårigheter och psykisk ohälsa kunde forskaren Anton Dahlberg se tydlig effekt på både barns och föräldrars psykiska hälsa. För...
Artikel
Barn möter tidigt både bokstäver och siffror, i förskolan, hemmet och i övriga livet. Båda är grundläggande och livsviktiga språk, eller verktyg, för att barnet successivt ska kunna förhålla sig till...
Artikel
I förskolan pratar vi ofta om samspel, men vi pratar sällan om vad vi menar med ordet. Att samspela innebär att dela en upplevelse med minst en annan person och kommunicera tillsammans kring den. Här...
Artikel
Ett stort forskningsintresse hos Carina Berkhuizen är barns samspel med varandra i relation till plats. Detta har hon studerat bland annat på en mobil förskola och på olika förskolegårdar.
Artikel
En vanlig återkoppling från pedagog till vårdnadshavare vid hämtning är Allt har varit bra! Vad betyder egentligen det? Barnet har varit på förskolan i flera timmar. Vad har de gjort? Och vad betyder...
Artikel
När du läser den här meningen har jag kanske tio sekunder på mig att fånga din uppmärksamhet. Mitt budskap är bara ett av tusentals som riktas till dig varje dag och endast ett fåtal dröjer sig kvar....
Artikel
Hur kategorin ålder används i förskolan är något som forskaren Linda Häll har intresserat sig för. Både bland barnen själva kan det användas som ett sätt att tala om vad de kan eller får göra t.ex....
Kvinna håller barn i famnen.
Artikel
Det är mycket som ska falla på plats när hösten drar igång; nya barngrupper, nya arbetslag, nya föräldrakontakter. Anna Hellberg Björklund visar hur ni kan bygga en trygg grund både för nya barn och...
Artikel
Ett- och tvååringarnas lekar är ofta fysiska och sensoriska, som att hoppa, jaga, springa, känna och plaska. Samtidigt är behovet av trygghet stort. Så här kan du möta de yngsta barnens behov i...
Artikel
När barnen får träna på empati kan relationer förbättras och konflikter minska – något som också kan ha positiva effekter på lång sikt. Men empatin behöver underhållas för att inte stagnera.
Artikel
Ann-Charlott Wanks forskningsresultat visar att såväl närvarande och lyhörda pedagoger som leksaker och pedagogiskt material är av vikt för att skapa goda förutsättningar för meningsskapande samtal i...
Artikel
Att arbeta med de yngsta barnen i förskolan är ett alldeles speciellt uppdrag. Ju yngre barnet är, desto viktigare är det att ha ett samspel av god kvalitet med en trygg och närvarande vuxen.
Artikel
Ibland kan relationer till barn kännas utmanande och svåra även i en professionell roll. Att då flytta fokus från barnet till relationen, och att låta vardagen och rutinsituationer bli grunden för...
Artikel
Redan i förskoleåldern kan barn ha en uppfattning om vad som är en ”önskvärd” kropp och vad den egna kroppen klarar av eller inte är så bra på. Vilken roll har vi vuxna i denna utveckling? Vad säger...