Pratbubblor som symbol för kommunikation
Artikel
När ett svårt samtal går fel hamnar man ofta själv i försvarsställning. Många gånger frågar man sig: Vad var det som hände? Hur kunde det gå så snabbt? Varför reagerade jag så starkt? Här får du...
Artikel
Therése Hultman beskriver i sin nya bok en rektors vardag och arbetet med att skapa ett hållbart ledarskap och medarbetarskap. Det sker genom samverkan mellan yrkesgrupper och ett målinriktat...
En slingrande väg som leder fram till en bergstopp med en flagga på.
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? I den här artikeln får vi ta del av konkreta...
Kvinna spanar i kikare mot en bergstopp.
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? Matilda Gniste och Karin Gustafsson delar med...
Illustration som symboliserar två personer som leder tillsammans.
Artikel
Att två rektorer arbetar i ett samledarskap blir allt vanligare. På Hertsöns förskolor i Luleå samleder Catarina Ek och Åsa Snäll. Här berättar de om sitt samledarskap, som resulterat i ”Team...
Artikel
Med kollegialt lärande utvecklar ni verksamheten tillsammans, i ett gemensamt lärande. Annika Cederberg-Scheike har skrivit flera böcker i ämnet, och den senaste fokuserar helt på förskola.
pusselbitar som symbol för team
Artikel
Arbetslaget ska med gemensamma krafter erbjuda barngruppen en bra utbildning och göra det tryggt för vårdnadshavarna att lämna sina barn hos er. Men vilka utmaningar kan det finnas i uppdraget för...
Artikel
Med bakgrund både inom akademin och som utvecklingschef för Göteborgs stads förskolor hoppas Christian Eidevald i sin nya roll som forskningsansvarig kunna skapa broar mellan forskning,...
Artikel
Inte sällan framhålls betydelsen av att utveckla en för verksamheten gemensam idé – en vision eller en profil – som kan vara vägledande för arbetet. Men vilken funktion har profilering av förskolan...
Artikel
Kan ni bedriva en verksamhet i förskolan utan att kommunicera med varandra? Nej, det går naturligtvis inte. Tvärtom är kommunikation med kropp, ord och handling era viktigaste pedagogiska verktyg....
Artikel
Kroppsspråket är ett av pedagogens viktigaste verktyg, menar retorikern Klara Härgestam. Här ger hon tipsen som gör dig till en trygg ledare i barngruppen. 
Artikel
Några områden är särskilt viktiga att få med i ett språkutvecklande projekt för att utvecklingsarbetet verkligen ska leda till stärkt språkutveckling i barngruppen. I den här artikeln får du stöd i...
Artikel
Många förskolor genomför språkutvecklande projekt för att utveckla undervisningen i förskolan utifrån Lpfö 18:s skrivningar. Vi vet från forskning att det ställer krav på dem som leder projekten att...
Artikel
I Malmös kommunala förskolor finns drygt hundra förste förskollärare med uppdrag att stödja den pedagogiska utvecklingen. I ett av stadens fem utbildningsområden arbetar Birgitta Kennedy, teamledare...
Artikel
Monica Tägtström Bergman har lång erfarenhet som verksamhetschef och har sett de politiska vindarna blåsa åt olika håll under årens lopp. Hur påverkar det politiska styret en kommunal verksamhet som...
Artikel
Ingen förskola är den andra lik – hur är din egen? Vi ska titta på sju perspektiv på en arbetsplatskultur, som alla är gynnsamma för utveckling och förändring på olika sätt.
Artikel
– Det är en enorm process och utveckling som ligger bakom den verksamhet vi ser i dag, säger Ewa Ivarson Alm, som skrivit en bok om ledarskapets utveckling i förskolan.
Artikel
Bim Riddersporre har två stora intressen – ledarskap och föräldraskap. Hon forskar om mötet mellan föräldrar och pedagoger, men också om digitalisering och föräldrasamverkan. Här berättar hon mer om...
Artikel
Intresset för samverkan mellan förskola och skola blev en ingång till Karin Rönnermans aktionsforskning. Idag är hon professor vid Göteborgs universitet.
Forskning om utveckling i förskolan
Artikel
Vad innebär det att vara en lärande organisation? Vilka är de processer som pedagoger och skolledare är involverade i när de lär om och utifrån sin vardagspraktik - det som idag brukar kallas...