Mai Brit
Helgesen
Publicerat 2017-04-05
”Det är alltför lätt att peka ut fel och brister hos barn”
Mai Brit Helgesen är forskare vid universitetet i Alta i Nordnorge och medlem i Forskargruppen för förskoleforskning vid Campus Alta som har en bred forskningsinriktning. Den omfattar forskning relaterad till förskolan som institution, barn i förskoleåldern i allmänhet och forskning relaterad till yrket.
Hur kommer det sig att du blev forskare?
Jag har arbetat i många år och arbetar fortfarande med undervisning vid universitetet och det är en del av jobbet att forska. Jag tycker också att det är tillfredsställande att kunna fördjupa mig i olika områden, och att detta sedan leder till bättre undervisning.
Vad är det roligaste med forskaryrket?
Det roligaste med forskning är när någon tycker att det jag gjort är intressant att läsa. Det innebär en hel del arbete och kräver koncentration under en lång tid, så att bli färdig är också mycket tillfredsställande och motiverande för nya projekt. Jag tycker också att insamling av nya data är intressant. Då träffar jag nya människor som bidrar med information till mitt forskningsprojekt.
Berätta kort om din forskning!
Jag har på senare år arbetat med exkludering och mobbning bland förskolebarn. På senare tid har jag blivit alltmer intresserad av de många olika krafter som bidrar till att skapa osäkerhet bland barn om deras gruppidentitet i barngruppen, något som i värsta fall kan leda till exkludering. Jag är intresserad av att studera hur olika metoder i förskolan ibland kan ha oförutsedda effekter, till exempel försvaga barnens känsla av gemenskap. Pedagogerna är ju mycket viktiga för barnens välbefinnande och möjligheter att etablera vänskapsband på förskolan. Det sociala livet i formella och informella grupper på förskolan formas av de vuxnas praxis.
Vilken nytta har de som arbetar i förskolan av just dina forskningsresultat?
Jag vill bidra med kunskap om vad mobbning kan vara, vad som kan leda till mobbning och hur man kan förebygga mobbning. Jag vill förmedla att lärare måste följa och analysera sin egen praxis kring de barn som inte finner sin plats i förskolan. Det är alltför lätt att peka ut fel och brister hos barn.
Vad gör du när du inte forskar?
Då undervisar jag förskollärarstudenter, masterstudenter och doktorander.
Skrivet av Maria Löfstedt.