Maria
Magnusson
Publicerat 2017-05-18
Vem är du?
– Jag är ursprungligen från Stockholm men bor numera i Kalmar. Jag utbildade mig till förskollärare på 1980-talet i Södertälje och jobbade därefter i många olika skolformer såväl i förskola som i grundskolans tidiga år. En stor nyfikenhet är det som driver mig! Jag startade exempelvis ett föräldrakooperativ för mina två egna barn när de var små. Idag är de vuxna och bor i Göteborg och Malmö.
Hur kommer det sig att du blev forskare?
– Redan som barn hade jag lyckan att få utrymme till att leka, att fantisera och utveckla min nyfikenhet. Föräldrarna visade mig in i lekens värld. Mormor och morfar hade lanthandel, det var en rik miljö att få tillgång till. Jag har lyckats behålla både nyfikenheten och lekfullheten och har alltid varit intresserad av barns värld. Att vistas med barn är en rik upplevelse då det alltid uppstår ögonblick då något oväntat sker och att se saker med barns ögon ger perspektiv på livet och tillvaron.
Vad är det roligaste med forskaryrket?
– Det roligaste är att söka förstå och få en inblick i och dela barns värld. I forskningsarbetet finns en drivkraft i att upptäcka och förstå det man inte förstod tidigare. Det är en ynnest att gå på djupet av något man är genuint intresserad av. Samtidigt ska man inte underskatta att det är ett krävande arbete, ett tankearbete som tar tid. Men just det här att bolla och leka med idéer, vara gränsöverskridande – det är en lång process. En metafor är att likna det vid att lägga ett pussel – men till skillnad mot ett färdigt pussel vet man inte hur de olika bitarna hör samman i början, man får vrida och vända och vara kreativ och innovativ. Konturerna är lite vaga i början men så plötsligt framträder en alltmer tydligare och ny bild av det som studeras. Det är en fantastisk upplevelse!
Vad gör du på din fritid?
– Åker till vår gård ute på landet som är mitt och min man Peters gemensamma projekt tillsammans med våra vuxna barn David och Viktor. Jag brukar säga att det är som en enda stor lekstuga för vuxna. Här prövas det att köra med traktor och kultivator, bygga jakttorn, elda vårbrasa och plantera, helt enkelt pröva och utforska. Här ute i naturen njuter vi av tystnaden och enkelheten.
Berätta om din forskning!
– Jag disputerade år 2013 vid Göteborgs universitet med doktorsavhandlingen ”Skylta med kunskap. En studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola”. Vi lever i ett kommunikationssamhälle, vårt samhälle är fullt av olika symboler alltifrån vägskyltar, ikoner på datorskärmen, kartor, bokstäver, siffror mm. I likhet med andra fenomen i vår omgivning så lägger barn tidigt märke till många av dessa olika symboler. Men även om barn gör upptäckter av de symboler som de möter i sin omgivning betyder det inte att de förstår dessa symboler med en konventionell betydelse som vuxna gör.
Vilken nytta har de som arbetar i förskolan av just dina forskningsresultat?
– I min forskning framkommer att barn har svårt att förstå att symboler inte bara är ett objekt i sig själva utan att de också kan representera något. Det finns ett behov av forskning om de tidiga årens didaktik, exempelvis vad innebär det att lära sig om skriftspråk när man är liten?
– Min förhoppning är att bidra med forskning så att lärare i förskolan kan utveckla en didaktik som grundar sig i förskolans historia och tradition.
Har du fortsatt med ditt avhandlingsämne?
– Just nu är jag med i ett forskningsprojekt som är finansierat av Skolforskningsinstitutet. Det är ett samarbete mellan Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet och Högskolan i Kristianstad. Professor Niklas Pramling är koordinator. Forskningsprojektet innebär att i samverkan mellan forskare och förskollärare utveckla en teori om didaktik i förskolan. Dvs. en förskoledidaktik om hur lärare kan stötta barns lärande och utveckling i en lekbaserad verksamhet.
– Samtidigt är jag koordinator för ett nätverk, Nordic Early Literacy Education. Syftet med nätverket är att generera kunskap om barns skriftspråkande lärandeprocesser och utveckling och att stärka kunskapen om barns skriftspråkliga aktiviteter i de nordiska ländernas förskollärarutbildningar och tidiga skolår.
Vad arbetar du med annars?
– Jag undervisar på förskollärarprogrammet vid Linnéuniversitet.
Lästips
Marias avhandling: Skylta med kunskap. En studie av hur barn urskiljer grafiska symboler i hem och förskola.
Nätverket Nordic Early Literacy Education.
Magnusson, M. (2008). Att ge tecken en innebörd. I: Pramling Samuelsson, I. & Pramling, N. (Red.). Didaktiska studier i förskola och skola. Malmö: Gleerups utbildning AB.
Magnusson, M. & Pramling, N. (2016). Sign making, coordination of perspectives and conceptual development. I: European Early Childhood Education Research Journal 24 (6), (s 16).
Skrivet av Lotte Mjöberg.