Bild på boken NPF i förskolan

Boktips: NPF i förskolan

Publicerat

Barn är olika. Vissa har större utmaningar än andra vilket kan komplicera tillvaron när barnet börjar förskolan. Maria Bûhler beskriver i sin nya bok hur pedagoger med bättre kunskap om hur barns olikheter och sårbarheter lättare kan bemöta det unika barnet så att det får rätt stöd, i rätt tid.
Förskoleforum har fått en pratstund med författaren.

Hur fick du idén till att skriva boken? 

BIld på Maria Bühler.
Maria Bühler är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi/neuropsykologi och verksam i Stockholm.

– Jag har länge känt att det saknas en bok om neuropsykiatriska sårbarheter/funktionsnedsättningar som riktar sig till förskolepersonal. Det finns ganska mycket i ämnet som riktar sig till skolpersonal, men  inte så mycket när det gäller de yngre barnen. Jag ville skriva en lättillgänglig bok som främst beskriver olika sårbarheter hos små barn, som ibland landar i olika typer av diagnoser, ibland inte.    

Vem hoppas du ska läsa den – och varför? 

– Jag hoppas att all personal som jobbar inom förskolan ska läsa boken. Jag har skrivit boken med ett brett tilltal så att den ska funka lika bra för barnskötare, förskolepedagoger och specialpedagoger. Jag hoppas också att personal inom till exempel barnhälsovården kommer att läsa boken då den ger många konkreta tips på hur man som vuxen kan stötta barn med olika sårbarheter.   

Varför var det viktigt att skriva boken? 

– Jag ville ge en levande beskrivning av hur det kan vara både ur ett barnperspektiv och ur ett vuxenperspektiv att möta barn som på olika sätt väcker frågor och utmanar. Dessa barn finns ju i alla våra verksamheter, och jag har velat ge lättillgängliga beskrivningar och  handfasta tips på vad man kan göra i vardagen. Jag skriver en del om forskning, men har verkligen ansträngt mig för att göra det okomplicerat och läsvänligt, så att boken ska kunna läsas av alla med intresse för  frågorna.   

Vilka reaktioner har boken väckt så här långt? 

– Jag har fått många positiva reaktioner om att den här boken verkligen behövs. Det är kul! 

Vilka är bokens viktigaste budskap? 

– Att inte vänta och se. Att barn är olika från början, och att det är gynnsamt att tidigt kartlägga eventuella sårbarheter så att man kan sätta in anpassat stöd tidigt. Tidigt stöd och tidiga insatser ökar sannolikheten för en positiv utveckling hos barnet. Men det är också viktigt att poängtera att tidiga insatser inte behöver innebära stora, resurskrävande insatser. Ibland handlar det om små anpassningar i  vardagen runt barnet som gör stor skillnad.   

Vad läser du själv just nu? 

– Jag läser en ny bok om energikartläggning av den autistiska psykologen Maja Toudal. Väldigt bra bok! Jag läser också alltid en skönlitterär bok  parallellt, just nu Elin Cullheds senaste bok Eurydikes natt

Om boken

Läsaren får i boken följa barn och pedagoger under en typisk dag på en förskola. Författaren ger exempel på vardagssituationer med barn som fungerar på olika sätt och hur man som pedagog systematiskt kan kartlägga svårigheter och hitta alternativa metoder. Barnen beskrivs utifrån vissa drag som är typiska vid exempelvis autism, adhd och intellektuell funktionsnedsättning.

Fakta

Titel: NPF i förskolanBIld på boken NPF i förskolan.

Författare: Maria Bühler

Utgiven av: Studentlitteratur 2025

Sidantal: 187

Om författaren: Maria Bühler är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi/neuropsykologi och verksam i Stockholm där hon driver en privat mottagning. Hon arbetar med neuropsykiatriska utredningar, samtal och behandling för individer med NPF, samt med handledning och fortbildning.

Mer om bokenstudentlitteratur.se

Artikelbild: Shutterstock