Anna Otterborn

Anna
Otterborn

Universitetsadjunkt
Verksam vid
Mälardalens universitet

Publicerat 2025-01-02

Text: Lotte Mjöberg

Vem är du?

– Jag undervisar på förskollärarprogrammet vid Mälardalens universitet. Jag är också utbildad förskollärare och har arbetat som det i många år. I december 2023 disputerade jag med avhandlingen Det bästa av två världar: Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning.

Berätta om din forskning

– Min forskning handlar om hur förskollärare hanterar och utformar en alltmer digitaliserad STEM-undervisning med särskild tonvikt på naturvetenskap och programmering. Avhandlingen består av fyra delstudier. Delstudie I beskriver användning av datorplattor för att stödja lärande generellt och med fokus på teknikundervisning. Studie II fördjupar sig i implementering av programmeringsaktiviteter i den pedagogiska praktiken.

– Delstudie III undersöker integration av digitala verktyg i naturvetenskapsundervisningen. I Studie IV fördjupas resultaten från Studie III genom analys av dokumentation av naturvetenskapliga aktiviteter och Stimulated recall-intervjuer.

Vad säger forskningsresultaten?

– I resultaten framkommer det att förskollärarna ser digitala resurser som kompletterande och förstärkande. Lärarna menar att de bättre kan tillgodose barnens olika sätt att lära genom att kombinera digitala och analoga verktyg, där deras perspektiv, intressen, aktörskap och välmående lyfts fram. Framför allt inom naturvetenskapen används de digitala verktygen målmedvetet för att förstärka och berika undervisningen.

– Sammanfattningsvis visar avhandlingens resultat att när förskollärare har kunskap och resurser att bedriva en digitaliserad undervisning kan förskolans STEM-undervisning utmanas och utvecklas.

– Det som gör mig fundersam är att otillräcklig resurstilldelning vad gäller till exempel kompetensutveckling och funktionell utrustning, fortfarande tycks vara ett problem på många förskolor.

Vilken nytta har de som arbetar i förskolan i Sverige av just dina forskningsresultat?

– Resultaten kan tjäna som inspiration och support för lärare i förskolan. Avhandlingens resultat erbjuder konkreta exempel på hur en digitaliserad STEM-undervisning med särskild tonvikt på hur naturvetenskap och programmering kan utformas.

Vad är det roligaste med forskaryrket?

– Möjlighet till frihet, variation och fördjupning inom intressanta områden.

Vad jobbar du med när du inte forskar?

– Jag jobbar som universitetsadjunkt på Mälardalens Universitet.

Vad gör du på fritiden?

– Förutom att umgås med familj och vänner, tycker jag om att röra på mig. Jag vistas gärna i skog och natur där jag också fotograferar.

Läs mer

Anna Otterborns avhandling: Det bästa av två världar: Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning