Boktips: Barn som väcker funderingar
Det finns barn som inte riktigt fungerar i samspelet eller på andra sätt väcker frågor och tankar hos pedagogerna i förskolan. Boken Barn som väcker funderingar ger stöd i att se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling.
I förskolan finns barn, ibland med en diagnos, ibland utan, som väcker funderingar. Det kan vara barn som har svårt med samspel, som verkar ha ett annorlunda sätt att förstå, eller som rusar från det ena till det andra och inte ”kan lyssna”.
Genom kunskap om utvecklingsområden som kan vara försenade och funktioner som kan vara nedsatta kan pedagogen tolka barnens beteende och hjälpa dem att utvecklas. Med rätt bemötande och hjälpmedel kan de här barnen också vara en tillgång för gruppen.
– Målet har varit att skriva en lättläst och överskådlig bok som ger både grundläggande orientering i funktionsnedsättningar som adhd och autism, och konkreta tips på hur man kan tänka, bemöta och arbeta kring barn med kommunikationssvårigheter och uppmärksamhetsproblem, oavsett om de har en diagnos eller inte, säger Gunilla Gerland i bokens förord.
Den tredje och uppdaterade upplagan av Barn som väcker funderingar innehåller nya avsnitt om exempelvis interoception och dess betydelse för barns känsloreglering och om att vara en kommunikativ förebild.