Lek, lärande och omsorg

Estetik


Här finns en mängd artiklar med fokus på barnens estetiska lärprocesser. Olika röster, med olika frågeställningar, gör sig hörda. Läs om Reggio Emilia-institutets ateljerista-utbildning, genom vilken ateljeristan med sin estetiska kompetens kan komplettera de övriga rollerna i förskolan. Eller om rytmik, sång och dramapedagogiskt arbete. Och varför inte ta del av vad barnboksförfattaren Jujja Wieslander anser om lek och sång samt estetiken och pedagogiken i hennes egna böcker? Läs om henne i ”Mamma Mus mamma”.
Ett stort kollage av bilder skapade med frigolittryck.
Att skapa med olika trycktekniker ger barnen möjlighet att leka sig till nya uttryck och upptäcka at...
Ateljeristan Aurora Bergmark beskriver hur hon har arbetat med tre olika projekt: insekter, Bockarna...

Lek


Vill du hitta fördjupande artiklar om ämnet lek, har du kommit till rätt plats på Förskoleforum. Artiklar fylla med praktiska lektips eller teorier om små barns lekkompetens samt om hur leken kan utveckla barns intelligens – allt detta och mycket mer ryms här. ”Samspel för lek och lärande” heter en artikel av Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik. ”Den tidiga lekens betydelse för barns utveckling” skriver specialpedagogen Laila Lindberg om. Och lekforskaren Mikael Jensen resonerar kring små barns låtsaslek.
Att träna motoriska grundrörelser i tidiga år är viktigt. Läraren Linda Persson ger tips på hur vi k...
Barn som åker skridskor i ishall.
Att arbeta systematiskt med fysisk aktivitet för både barn och vuxna har lett till ökad gemenskap på...

Matematik


Hur kan vi hjälpa barnen att utveckla sitt matematiska tänkande? I förskolans mångfasetterade vardag och pedagogiska verksamhet öppnas många möjligheter. Arbetet med former, mönster, storlek, antal och siffror problematiseras och uppmärksammas här. Du får många tips, om alltifrån didaktik i de små barnens matematik till lustfylld matematikträning i skogen!

Matematik är ett viktigt verktyg i människors vardag, och att barn tidigt får upptäcka att matematik...
Det krävs fler barn och unga som intresserar sig för naturvetenskap, teknik och matematik, inte bara...

Naturvetenskap och teknik


Hur tar man bäst tillvara barns naturliga nyfikenhet och lust till lärande när det handlar om ämnen som naturvetenskap och teknik? Här delar forskare och författare med sig av sina kunskaper. Hans Persson, författare till böcker i naturvetenskap och teknik för förskolan, diskuterar ämnet i ett par artiklar. Han tar upp varför det är viktigt att dokumentera i naturvetenskap och teknik. Tom Tits är en förskola med inriktning på just naturvetenskap och teknik – följ med på ett besök dit och se hur man arbetar där. Och inspireras av Susie Broquist Lundegårds film om naturvetenskap i förskolan.
Liksom med naturvetenskap är det viktigt att grundlägga det tekniska intresset i tidig ålder, och fö...
Naturvetenskapliga arbetsformer i förskolan kan se ut på många sätt och handlar till stor del om ett...

Omsorg


Med förskolans uppdrag följer ett antal ansvarsområden som vi kallar omsorg. Att möta barnen, bry sig om dem och sörja för att de mår bra till kropp och själ. För att kunna göra detta på ett professionellt sätt, krävs dock kunskap hos den vuxne. Här hittar du lärorika artiklar som berör på djupet, bland annat delar författaren Margareta Öhman i artikeln ”Värme och omsorg” upp det i synlig och osynlig omsorg. Sara Wikander, författare och massör, har skrivit artikeln ”Barnmassage – den livsviktiga beröringen”. Och genom relationsutvecklingschemat RUS kan du arbeta praktiskt med dessa frågor – här finns flera artiklar om RUS-modellen.
Att byta avdelning är en viktig övergång som kan vara påfrestande för många barn. Barnen kan känna r...
En man håller i pratbubbla med ett hjärta.
Arbeta aktivt för att skapa bra relationer till vårdnadshavarna. Korta möten och öppenhet för mångfa...

Relationer och kommunikation


I känslornas värld kan mycket hända, därför leder Maria-Pia Gottberg, handledare i kommunikation och förhållningssätt, en känsloskola i flera avsnitt här på Förskoleforum. Här i ämnet Relationer och kommunikation hittar du också artikelserier om att bygga relationer under inskolningen och om förhållningssätt till barn med explosivt beteende.

Bild på många barn som busar tillsammans.
Mindre tjat och mer samarbete i barngruppen? Nu ger beteendevetaren Petra Krantz Lindgren ut en bok...
Bildstöd är en form av visuellt stöd som kan öka tillgängligheten i utbildningen. För att bildstödet...

Specialpedagogik


Specialpedagogik handlar om att skapa förutsättningar för lärande, utveckling och delaktighet för alla. Ämnet är komplext och tvärvetenskapligt. I den nya skollagen har riktlinjerna kring förskolans roll när det gäller barn i behov av särskilt stöd skärpts. Läs om centrala begrepp, diagnoser och metoder. Om exempelvis TAKK, empati, hur man håller samling för barn med funktionsnedsättningar… I artikeln ”Svårigheter att samspela och kommunicera – vad är hönan och vad är ägget?” reder forskaren Ann Lillvist ut vad som är vad.
Ett barn tittar i förstoringsglas och ett sträcker upp händerna i luften.
Även vid typisk utveckling tar det tid att utveckla sociokommunikativa förmågor, och det finns autom...
Ett förskolebarn tar ett kliv upp på ett trappsteg.
Vi vet att autistiska barn har svårt att förstå och delta i sociokommunikation, t.ex. att dela upple...

Språk


Här får du bakgrund och förståelse för hur du kan bidra till en framgångsrik språkutveckling.

Barn som läser i en bok på golvet i ett bibliotek.
Under 2025 finns statsbidrag att söka för inköp av litteratur till förskolans läsmiljöer. Maria Heim...
Visuellt stöd kan ses som ett paraplybegrepp för många olika former av tydliggörande pedagogiska str...

Utomhuspedagogik


Upptäcka, utforska, lära… Platsens och miljöns betydelse för barns lek, lärande och samspel är central, vilket du kan fördjupa dig i här. Artiklarna rymmer både information och inspiration, teorier och praktiska förslag på aktiviteter. Läs exempelvis om hur du kan arbetar med genus i skogen. Kanske lockas du av äventyrspedagogikens spännande möjligheter? Ta också del av utomhuspedagogen Sanne Feldts artiklar, där hon inspirerar dig till att utveckla arbetet på förskolegården och i miljön ”runt knuten”.
Barn i Sverige spenderar allt mindre tid i naturen. Därför behöver förskolor erbjuda rika gröna lekm...
Barn som åker skridskor i ishall.
Att arbeta systematiskt med fysisk aktivitet för både barn och vuxna har lett till ökad gemenskap på...

Formulär och mallar


För att kunna planera den pedagogiska verksamheten kan du här ladda ned ett antal olika dokument med anknytning till området lek, lärande och omsorg. Behöver du ett observationsschema för samlingsstunden eller för barns samarbete? Inga problem. Frågor om den pedagogiska grundsynen, som utgångspunkt när personalen ska arbeta med detta, är ett ytterligare exempel på vad som finns att tillgå här.
checklista och böcker
I den här mallen får ni hjälp att kartlägga ert språkliga och demokratiska arbete och identifiera om...
För pedagoger i förskoleklass är det värdefullt att få information om vilka erfarenheter deras komma...

Litteraturtips Lek och lärande


Titlar med anknytning till lek, lärande och omsorg presenteras. Dels ger vi enskilda boktips, dels ger barnbibliotekarien Malou Altergård tematiska boktips i sin uppskattade serie ”Malous inspirationsväskor”.
Pekböcker brukar vara utmärkta att läsa högt med barn som är i början av sin språkutveckling. På mån...
Väck läslusten i förskolan! I sin nya bok ger Åsa Delblanc praktiska exempel på hur pedagoger inom f...