Barnkonventionens omslag mot bakgrund av en illustration av barnhänder.

Synliggör barnkonventionen för barn och vuxna

Publicerat

Ett arbetssätt för att levandegöra arbetet med barnkonventionen i förskolans vardag är att integrera det i arbetet med dokumentation och kommunikation med barnens vuxna. Här ger barnrättsexpert Fanny Davidsson förslag och exempel för inspiration.

Författare

Den 20 november varje år är det barnkonventionens dag. Det är ett bra tillfälle att prata mer med barnen om deras mänskliga rättigheter. Det är också ett tillfälle att inom personalgruppen sätta fokus på arbetet med barnkonventionen. Sist men inte minst ger det möjlighet att informera barnens vuxna om hur ni arbetar med barnkonventionen och med att förverkliga barnets rättigheter i verksamheten.

Rättigheter som gäller alla barn

I barnkonventionen hittar vi barnets mänskliga rättigheter. Rättigheterna gäller alla barn som befinner sig i Sverige. De 42 rättigheterna är odelbara, det vill säga de hänger ihop och påverkar varandra. Du som arbetar i förskolan behöver därför ha kännedom om alla rättigheterna i barnkonventionen och ni behöver tillsammans i arbetsgruppen prata om:

  • Hur hänger rättigheterna ihop?
  • Vilka rättigheter påverkar barnen i förskolan mest?
  • Finns det rättigheter som barn på vår förskola inte får tillgång till?

Några grundprinciper

Fyra av rättigheterna kallas barnkonventionens grundprinciper. Det är rätten för varje barn att inte diskrimineras, rätten till liv och utveckling, rätten till delaktighet och inflytande i alla frågor som rör barnet och att barnets bästa ska bedömas och beaktas i beslut och aktiviteter.

Dessa fyra rättigheter ska genomsyra allt arbete och alla beslut om barn, och kan vara en nyckel till att förstå övriga rättigheter i barnkonventionen.

Andra rättigheter som är av extra relevans i förskolans verksamhet är barnets grundläggande friheter som yttrandefrihet, tankefrihet och religionsfrihet. Samma sak gäller barnets rätt till privatliv, hälsa, lek vila och kultur, både att ta del av olika konstformer och att själv få skapa.

Vad förskolan kan göra

Som personal inom förskolan med en stor inblick i barnens hälsa och välmående har ni en viktig uppgift i att vara lyhörda inför risken att inte alla barn får sina rättigheter om en skälig levnadsstandard, social trygghet och skydd mot alla former av våld tillgodosedda. Här kan ni behöva ställa respektfulla frågor till barnen eller deras vårdnadshavare om detta och göra en orosanmälan när det behövs.

I er varsamhet säkerställer ni barnets rätt till omsorg och utbildning.

Ett arbetssätt för att levandegöra arbetet med barnkonventionen i förskolans vardag är att integrera det i arbetet med dokumentation och kommunikation med barnens vuxna. Inkludera hänvisningar i daglig, vecko- eller månadsvis dokumentation till vårdnadshavarna för att tydliggöra hur ni arbetar med barnkonvention samt nå ut med information om barnets rättigheter till barnens vuxna.

Exempel

Nedan finner du exempel från andra förskolor för inspiration.

  • Barnen gick på konstpromenad där vi tittade på konst som finns i vårt närområde. Vi såg en skulptur och en graffitimålning. När vi kom tillbaka till förskolan fick barnen själva måla eller skapa i lera. Detta är en del i arbetet med att förverkliga barnens rättigheter i barnkonvention som säger att barnet har rätt till kultur, att fritt delta i det kulturella livet, både att ta del av konst och att själva skapa.
  • Barnen som stannade kvar på gården lekte i sandlådan eller med boll, sedan gick de in och fortsatte leka. Barnkonventionens artikel 31: Barnet har rätt till lek.
  • Efter lunch sov de barn som brukar göra det och övriga barn hade en lugn stund på mattan där vi läste. Vilan är en viktig del för barnen och en del av barnets rättigheter enligt barnkonventionen. I barnkonventionens artikel 31 står det att barnet har rätt till vila.
  • Efter lunch gjorde vi yoga och mindfulness och pratade om våra superkrafter. Barnkonventionen: Barnet har rätt till bästa uppnåeliga hälsa (artikel 24) och en utbildning som utvecklar barnets fulla möjlighet i fråga om personlighet (artikel 29).
  • Vi planterade några växter, undersökte mangokärnor och avokadokärnor och pratade om avokadoväxten vi har på avdelningen. På eftermiddagen ville barnen att trädgården skulle vara fin, vi bestämde oss för att måla med kritor på gården. Dagens aktiviteter knyter an till flera rättigheter i barnkonventionen: Barnets rätt att vara delaktig i att utforma förskolans verksamhet (artikel 12), att lära för att utveckla respekt för naturmiljön (artikel 29) samt att uttrycka sig genom konstnärliga former (artikel 31).
  • I dag läste vi boken Precis som jag är/Feliz por dentro som är en tvåspråkig bok som hjälper barn från hela världen att uppskatta självkärlek. Vi pratade om vilka språk barnen pratar och vad de är bra på. Förskolan ska ge barnet möjlighet att utveckla det svenska språket och det egna minoritetsspråket, om barnet tillhör en nationell minoritet, eller sitt modersmål om barnet har ett annat modersmål än svenska (Lpfö 18, barnkonventionen artikel 30).
  • I dag har vi berättat för barnen om deras rättigheter och barnkonventionen. I samlingen fick barnen berätta vad ett träd behöver för att leva och växa. Sedan skickade vi runt en leksakshund och frågade vad hunden behöver för att må bra och vara glad. Sedan fick alla barn säga vad ett barn behöver för att må bra, vara glad och lära sig nya saker. Barnen nämnde tillsammans många av rättigheterna i barnkonventionen, som att barn behöver bra mat och frukt, få spruta hos doktorn, leka, ha en mamma eller pappa och att vila. Detta är ett för oss att arbeta med barnkonventionen som bland annat säger att alla barn har rätt att utveckla en respekt för mänskliga rättigheter.

Lycka till med ert arbete med barns rättigheter!