Maria
Hedefalk
Maria Hedefalk har studerat förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling. Det är viktigt att lärarna skapar sådana möjligheter där barn kan agera kritiskt. Hon kombinerar forskningen med arbete som analysstrateg på Kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad i Uppsala kommun.
Berätta lite om dig själv!
Jag är förskollärare i botten och har arbetat både som förskollärare och som pedagogisk utvecklare och ”föreståndare” som det hette på den tiden. Jag har undervisat på lärarutbildningen på Uppsala universitet i många år och nu senast har jag gått en doktorandutbildning på samma universitet och disputerat där i februari 2014.
Förskola för hållbar utveckling – förutsättningar för barns utveckling av handlingskompetens för hållbar utveckling heter min avhandling. Under mitt sista år som doktorand har jag kombinerat studier med en strategtjänst på Uppsala kommun. Där har jag bland annat analyserat kvaliteten på kommunens förskolor och pedagogisk omsorg.
Varför blev du forskare?
Jag har alltid trivts bra på universitet och under tiden som adjunkt ville jag känna att jag bidrog till den vetenskapliga diskussionen i kollegiet. För att kunna göra det blev det viktigt att doktorera. Jag sökte två olika doktorandtjänster och lyckades knipa den som riktade in sig mot undervisning för hållbar utveckling.
Att forska har varit det roligaste jag gjort – men också mest skrämmande. Skräckblandad förtjusning, helt enkelt! Man blir ju hela tiden utsatt för kritik, något man måste lära sig att hantera konstruktivt.
Vad forskar du om?
Jag har studerat barns möjligheter att utveckla handlingskompetens för hållbar utveckling – fokus har legat på kritisk handlingsförmåga. Jag gjorde först en pilotstudie på en förskola och sedan gjordes en större undersökning på en ny förskola. Där filmade jag barnen under en tvåmånadersperiod.
Resultatet blev drygt 24 timmars film och av dessa transkriberades 13 timmar. Barnen som filmades var i åldrarna 1–5 år. Jag har samarbetat med kollegor på mitt universitet. Exempel på detta är att vi i en artikel jämför förskolans praktik med skolans för att kunna diskutera vad undervisning kan vara i en förskolepraktik.
Vad säger forskningsresultaten?
Resultatet visar hur meningsskapande processer ser ut när barn har möjlighet att handla kritiskt i förskolepraktik.
Jag har delat upp lärares olika sätt att undervisa på i tre olika undervisningsprinciper. I analyserna såg jag att när en lärare handlar i linje med den pluralistiska undervisningsprincipen, så skapas möjligheter för barn att agera kritiskt.
När läraren handlar i linje med den pluralistiska undervisningsprincipen, och privilegiera handlingar som innebär att handla kritiskt, så:
- består undervisningsinnehållet av moraliska frågor, det vill säga att det inte finns ett självklart rätt svar (fakta räcker inte för att besvara frågan) utan värderingar måste göras.
- det finns en variation av synsätt att ta del av i undervisningssituationen. En röst räcker inte utan fler röster måste kunna lyftas – så att man kan ställa något mot något annat.
- barnen känner trygghet i att uttala motstridiga tankar.
Förskolepersonalen kan dra nytta av min forskning, för det är ju inte ofta som barn kan handla kritiskt i förskolepraktik. Detta visar både tidigare forskning och min empiri. Tidigare forskning visar att det upplevs som obehagligt att gå emot gruppen. Om barn ska kunna lära sig att handla kritiskt så behöver dessa situationer uppmärksammas så att lärarna kan rikta barnen mot ett relevant undervisningsinnehåll – som resulterar i att erfara kritiska handlingar.
Hur ska du fortsätta med ditt forskningsämne?
Jag vill jättegärna fortsätta att forska och har lite olika idéer … Jag vill gå ut och studera barn när de diskuterar hållbarhetsfrågor och se både hur pass avancerade resonemang förskolebarn klarar av att hantera. Men också om olika synsätt kan ta plats i diskussionen och om barnen kan ställa olika handlingsvägar mot varandra.
Jag vill gärna fortsätta att jämföra förskolepraktik och skolpraktik för att lyfta fram fler likheter och skillnader och utveckla diskussionen om vad undervisning kan vara i förskolan.
Har du tankar, tips och idéer att dela med dig av?
Försök lyfta mångfalden av tankar med barnen på förskolan! Målet måste inte nödvändigtvis vara att komma fram till konsensus, utan det viktiga är att försöka förstå att det finns fler sätt att tänka och handla på. Kanske kan man prova några av idéerna innan man bestämmer sig för vilken som fungerar bäst.
Vad gör du när du inte forskar?
Jag tycker om att laga mat och att baka. Får jag möjlighet reser jag gärna runt till olika länder och provar på lokala rätter. Jag har gjort en del cykelresor i Europa, vilket har varit kul. Man blir ju hungrigare, och maten smakar så mycket bättre om man rör på sig först.
Läs mer
Här hittar du avhandlingen i fulltext.