Helena Ackesjö är docent och forskar om barns övergångar till och från förskoleklass. Hon är verksam vid Institutionen för pedagogik, Linnéuniversitetet. Helena har även skrivit flera artiklar här på Förskoleforum om sitt forskningsämne.
Forskarporträtt
Här får du möta en rad forskare som berättar om sina tankar och resultat, både inom det pedagogiska området och inom närliggande kunskapsområden.
Forskare
Tarja Alatalo
Tarja Alatalo forskar om lärarkompetens, särskilt inom läs- och skrivundervisningsområdet, där övergångarna mellan förskola och skola är viktiga.
Forskare
Karin Alnervik
Karin Alnervik är fil.dr i pedagogik och verksam som forskare, anställd av Malmö stad. Hon är inriktad på dokumentationsarbete och verksamhetsutveckling i förskolan.
Forskare
Sofie Areljung
Sofie Areljungs forskning rör sig i mötet mellan naturvetenskap och estetiska uttryck. Hon har dock fått klart mest genomslag i förskolan med sin ”verb-idé” – att utgå från vardagsverb och koppla dem till naturvetenskapliga fenomen.
Forskare
Lena Aronsson
– Jag forskar om möten mellan olika kunskapsteorier och vad det skulle kunna betyda för förskolans vetenskapliga grund.
Forskare
Benita Berg
– Jag hoppas utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv bidra med kunskap om hur reformer kan påverka lärares och förskollärares undervisning.
Forskare
Carina Berkhuizen
– Jag hoppas att min forskning kan sätta ljuset på att den fysiska miljön har betydelse för barns samspel, men också på pedagogers betydelse i samspelen och som möjliggörare.
Forskare
Camilla Björklund
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon ägnar sig åt forsknings- och utvecklingsprojekt som är praktiknära och genomförs i nära samarbete med förskollärare.
Forskare
Anette Boye Koch
Anette Boye Koch arbetar som docent och forskare på pedagogutbildningen på VIA University College i Århus. Hennes ämne heter "dagtilbudspædagogik", vilket närmast kan översättas med barnomsorgspedagogik. Hon studerar hur barn trivs och har hittat en intressant parallellvärld hos dem.
Forskare
Barbro Bruce
Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Hennes huvudsakliga intresseområde är hur man på olika sätt kan stödja och stimulera barn med en skör och sårbar språkutveckling, både hemma och i förskolan.
Forskare
Kerstin Bäckman
Kerstin Bäckmans avhandling heter Matematiskt gestaltande i förskolan där hon studerat barns aktiviteter, förskollärares undervisning och interaktionen mellan barn, förskollärare och det matematiska innehållet.
Forskare
Anton Dahlberg
– Jag har intresserat mig särskilt för de yngsta barnens psykiska hälsa, föräldraskapsstöd och att lyfta barnens röster i min forskning. Forskningsresultaten visar att just förskolan är en lämplig plats att få stöd i, där förskollärare med sin gedigna pedagogiska kompetens och kunskap om barns utveckling är mycket lämpade att ge denna typ av föräldrautbildningar.