Utforskaren

Article image
Publicerat

På förskolan Utforskaren har hälsosamma vanor hög prioritet. Samarbetet med Generation Pep inspirerar till såväl motion som nyttig mat. 

Skrivet av: Angelica Berg.

I utkanten av Helsingborg ligger förskolan Utforskaren. Den öppnade för tre år sedan och här går cirka hundra barn uppdelade på åtta avdelningar. 

På förskolans framsida finns en liten gård och på baksidan finns en större gård med en kulle, sandlådor och gungor. Här finns också en gräsplätt där barnen brukar gympa, spela fotboll eller ha andra fysiska aktiviteter. 

Grundlägga hälsosamma vanor

utforskaren_02_400.jpg
Rörelse utomhus.
Fysisk aktivitet och bra mat har hög prioritet på Utforskaren. Förskolan har ett samarbete med Generation Pep – även kallat Norlandiaskuttet. Det innefattar rörelse och måltidspedagogik med syftet att grundlägga hälsosamma vanor hos barnen.

Varje dag ska förskolan ha planerade rörelseaktiviteter i 20 minuter. Alla barngrupper ska också vara ute två gånger per dag. 

Charlotte Hubner är en av förskolans två ”Hälso-peppare”. 

– Jag och en kollega ansvarar för rörelseaktiviteterna. Vårt uppdrag är att peppa våra kollegor till att hålla igång barnens fysiska aktiviteter men också den egna träningen, säger Charlotte Hubner. 

Två gånger i veckan, under avdelningarnas planeringstid, har alla barngrupper gemensamma aktiviteter som dans, gympa, yoga eller en hinderbana. Övriga dagar är avdelningarna själva ansvariga.

– Alla pedagoger har i uppdrag att hålla i minst ett pass var. Vi vill att alla ska kunna hålla i passen för att verksamheten inte ska vara beroende av enskilda personer. Det behöver inte vara så komplicerat utan det viktiga är att vi rör på oss. Vi hälso-peppare stöttar och tar fram material om pedagogerna vill det.

Andra miljöer

För att lättare ge barnen möjlighet att utforska andra miljöer har förskolan två elcyklar med cykellåda. Lådcyklarna rymmer sex barn vardera och används flitigt av avdelningarna för att göra utflykter i närområdet.

– Ibland åker vi på kortare turer, ibland är vi borta hela dagen. Vi kan också ta med aktiviteterna ut, till exempel en högtalare för att ha dans eller gympa någon annanstans. 

Lyckohjulet

Även inne på avdelningarna uppmuntras barnen att röra på sig. Lyckohjulet, ett hjul som barnen kan snurra på och som stannar på olika aktiviteter, är populära.

– Barnen tycker att det är jätteroligt att snurra hjulet och göra övningarna. Inte minst gillar de när vi pedagoger är aktiva med dem.

Pep-dagen

utforskaren_05_750.jpg
Utforskarens maskotar, Rut och Kurt, medverkar på Pep-dagen.
Förra hösten hade ”Pep-dagen” premiär, en förmiddag med fokus på träning. Pedagogerna hade förberett fyra olika stationer: Yoga, barn-tabata, Bamsegympa samt en ”fallskärm”. 

Innan träningen började hade alla en gemensam uppvärmning. 

– Vi dansade ”Utforskardansen”, förskolans egen dans som vi skapat tillsammans. Alla pedagoger hade träningskläder och vi hade också bett föräldrarna att ta med det till barnen. Barnen var väldigt förväntansfulla och vi hade en jätterolig dag!

I slutet av Pep-dagen kom förskolans maskotar, korna Rut och Kurt, för att dela ut medaljer. Rut och Kurt, d.v.s. Charlotte och en kollega, dyker upp vid speciella tillfällen som jul, påsk och förskolans födelsedag. Korna kan inte prata men deltar i rörelseaktiviteter. 

– Rut och Kurt är väldigt populära och omtyckta hos oss. Barnen vet inte att det är vi pedagoger som klätt ut oss. Ibland kommer en av korna, ibland kommer båda två. 

För sitt inspirerande arbete på förskolan utsågs Charlotte till Årets Förskolekraft i februari. 

– Motiveringen var att jag är en bra peppare och en glädjespridare. Jag blev jätteglad för priset!

Pedagogernas träning

För att uppmuntra pedagogerna till mer träning deltar förskolan på en Twiik-utmaning mellan olika förskolor. Under drygt en månad på hösten och en på våren registrerar pedagogerna all sin fysiska aktivitet i en app. 

– Målet är att komma upp till ett visst antal träningspoäng varje vecka. Utmaningen är väldigt rolig och vi peppar varandra att röra oss mer. Många tar promenader på rasten i stället för att dricka kaffe.

Även på APT-möten och kompetensdagar är rörelsepauser inplanerade. Pedagogerna dansar, yogar eller bara ställer sig upp och sträcker ut kroppen. 

– Vi får så mycket mer energi av att röra oss. 

Mat med Smak

Hälsosamma vanor innefattar inte bara fysisk träning utan också nyttig mat och måltidspedagogik. Två anställda kockar lagar en meny från ”Mat med Smak” – ett måltidskoncept baserat på matlagning från grunden. 

Även barnen är aktiva i köket och en gång i veckan turas de om att hjälpa till att laga mat. De bakar knäckebröd och kärnar smör. 

– De tycker jättemycket om att vara i köket. Det är extra roligt att vi allihopa sedan äter det barnen har lagat.

Vårdnadshavarna kan också ta del av maten. Den som vill kan förbeställa middag och köpa med en matlåda hem på eftermiddagen.

– Syftet är att underlätta vardagen. Om maten är klar kan familjerna få mer tid tillsammans. Matlådorna är jättepopulära! 

Legoprojektet

utforskaren_06_750.jpg
Legobyggande pågår.
Utforskaren jobbar också fördjupat med teknik och naturvetenskap genom Legoprojektet, LEGO Education – ett samarbete med ABAskol.

– Lek, nyfikenhet och utforskande är självklara hörnstenar i vår undervisning. Vi utmanar barnen till att inhämta nya kunskaper varje dag. Genom LEGO Education testar vi ett nytt sätt att arbeta på för att på bästa sätt rusta barnen inför framtiden. Lego-projektet är ett roligt och inspirerande sätt att jobba med problemlösning.

I projektet bygger barnen olika föremål i lego utifrån ritningar. De yngsta barnen har fokus på tåg. De äldre jobbar med Steampark och bygger olika nöjesfälts-attraktioner. I byggandet möter barnen såväl teknik och matte som design.

– Vi kommer in på alla möjliga ämnen, som kugghjul. Vad är det? Var hittar vi dem? Hur fungerar de? Efter ett par veckor har vi reflektion med barnen och sedan byter vi moment. Barnen tycker att det är väldigt roligt.

Kollegialt lärande

Charlotte har ansvar för rörelseaktiviteter på förskolan. Andra pedagoger har andra ansvarsområden och håller i kompetensutveckling inom t.ex. barnkonventionen, digitalisering eller barns inflytande.

– En pedagog håller i en bokcirkel och en gång i månaden träffas arbetslaget tillsammans med henne för att diskutera ett par kapitel i en bok. Just nu har vi läst en bok om de yngsta barnen. Det kollegiala lärandet är väldigt viktigt för oss.

Varje termin har pedagogerna också ”Walk and talk”. Då tar två kollegor, som vanligtvis inte jobbar ihop, en promenad tillsammans. Under promenaden kan de utbyta erfarenheter och tips med någon de inte känner så väl.

– Det är jättebra! Det blir annorlunda när man promenerar och pratar i stället för att ses i ett konferensrum. Fysisk aktivet är så viktigt för oss alla.

Utforskaren i sociala medier

@norlandia_utforskaren @norlandiautforskarenkoket @mittlivsomrektor 

Rut & Kurt finns även på TikTok & Youtube.

Så använder vi FörskoleforumVi är ofta inne på Förskoleforum och läser olika texter. Det händer mycket på Förskoleforum som är roligt att följa! Det är väldigt intressant att se vad andra förskolor gör och hur de jobbar. 

 

Om Utforskaren


Antal avdelningar
8
Antal barn
100
Antal anställda
19

Förskoletyp
Privat
Startad
2018

Adress
Magnoliagatan 13
Stad
Helsingborg
Kontaktperson
Rektor Mirella Beck
Förskolans vision
Nya upptäckter – varje dag!