Butterfly Förskola
Butterfly förskola är en Montessori- och språkinriktad förskola. Den ligger i Rågsved, en söderförort i Stockholm. Målsättningen är alla barn som lämnar förskolan Butterfly ska ha utvecklats till sin fulla potential. Likt puppor som utvecklats till vackra fjärilar …
Förskolan består av två enheter: Pupporna som är för de små barnen och Fjärilarna som är för de stora barnen. Varje enhet är sedan i sin tur uppdelad i två olika avdelningar. Puppornas avdelningar heter Apollo och Aurora. Fjärilarnas avdelningar heter Monark och Makaon.
Pupporna har egen gård med sandlåda, lekstuga och fina gräsytor. En lekplats finns i anslutning till Fjärilarnas lokal med lekstuga, sandlådor, rutschkana, som kompletterar förskolans egna lekredskap.
Svenska och engelska
På vår förskola satsar vi på en bred verksamhet där språk, matematik, naturaktiviteter, drama, gymnastik, skapande, musik och rörelse ingår. Vår språkinriktning är svenska och engelska. Varje dag ”språkbadar” barnen. Det innebär att alla barn får ta del av svenska och engelska i sin dagliga miljö. På varje enhet arbetar både svensk- och engelsktalande pedagoger.
Inomhusmiljön är anpassad efter barnens behov. Möbler och redskap är i barnstorlek och allt material ligger synligt på hyllorna för att barnen själva ska kunna hämta det som de vill arbeta med. Förskolans pedagoger uppmuntrar barnen att försöka klara av saker på egen hand (”jag kan själv”), d.v.s. uppmuntra till självständighet.
För samarbetet mellan förskolan och föräldrarna har Butterfly förskola en egen app samt en webbplattform.
Kompisanda genom en klubb
Vi arbetar med något som vi kallar för Kompisklubben. Det främsta syftet med den är att stärka barnets identitet och arbeta med normer och värden.
Sång och musik är viktiga redskap när det gäller Kompisklubben. Vi har en egen ”kompissång” som tar upp hur vi ska vara med varandra (Bamsesången men med ny text).
Vi följer också ett material som heter Kompisböcker. Det består av tio olika böcker och är skrivet av Linda Palm (Natur & Kultur, 2011). Det berör några av de viktigaste områdena när det gäller förskolans värdegrund och normer. Vi arbetar i mindre grupper, för att varje barn ska få möjlighet att göra sin röst hörd.
Exempelvis jobbar vi kanske med ämnet ”Vänta på din tur”. Vi frågar då: Om det är två barn som vill leka med samma bil, hur gör vi då? Vi förväntar oss då att de ska svara: ”Man måste vänta på sin tur.” Men här har flera barn svarat: ”Då leker man tillsammans.” Ett klokt svar! Samtidigt pratar vi om att man också har rätt att leka själv, men inte får stöta bort någon. Barnen får även visa på ordens innebörd för varandra, ibland med hjälp av dockor.
Ett annat exempel är att vi pratar om samarbete. Vi har själva gjort ett pussel, där delarna är identiska förutom att de är i olika färger. Barnen samarbetar genom att tillsammans rita på bitarna. Därefter klipper barnen itu bitarna och vi lägger pusslet tillsammans, men med de olika färgerna mixade.
Vissa barn har lättare med empati men det smittar ofta av sig till de andra barnen. Detta vill vi också förstärka med hjälp av Kompisklubben.
Om Butterfly Förskola
Självständiga, kreativa barn som tror på sig själva, vet att de är unika och vågar göra skillnad – det är målet för Butterfly förskola i Rågsved.