Dungens förskola, Luleå
Sedan i höstas deltar samtliga kommunala förskolor och skolor i Luleå kommun i det klimatsmarta projektet Måltidsresan. En av dessa förskolor, som också var en av de första att gå med i projektet, heter Dungens förskola. Deltagandet i Måltidsresan har lett till många positiva erfarenheter för både barn och personal där.
Skrivet av: Lotte Mjöberg.
Emma Lind är kock på Dungens förskola och hon gör en egen, klimatanpassad meny. Hon har också hand om en egen budget. Hon berättar:
– Barnen är med och ger förslag på rätter, de ritar bland annat. Det skapar en stor delaktighet och leder till många viktiga samtal om mat och matsvinn.
Förutom favoriter som hamburgare, köttbullar och liknande, förekommer det även önskemål från barnen om lax, sushi med mera.
– Just sushi har jag inte gjort till dem ännu men vem vet, det kanske kommer!
Instagramkonto om måltiderna
En del i det stora engagemanget handlar om det Instagramkonto som Emma skapat. Vid varje lunch tittar man på dagens lunchbild och diskuterar kring den. Hur ser maten ut? Hur är färgerna och formerna?
Även vårdnadshavarna som följer Instagramkontot har en större inblick i vad barnen får serverat till lunch och kan fortsätta samtala hemma också.
Den dag som Förskoleforum har kontakt med Dungens förskola, har det serverats ”Lapponia-gratäng” till lunch. Emma förklarar att det är viltfärsbiffar från en tidigare lunch som hon återanvänt i en gratäng med pasta. Namnet har hon hittat på. Och rätten ”havspastagratäng” till exempel, även den med eget namn, består bland annat av fisk från tidigare luncher.
– Det är viktigt att både för klimatet och plånboken försöka använda råvaror på bästa sätt. Allt som går att återanvända, tar vi tillvara. Av morotsskalen gör jag till exempel ”morotsfnatt” (ugnsrostade morotsskal) och gröten som blir kvar är perfekt att använda till att baka bröd.
Till sin hjälp i köket har hon Pilantana ”Bå” Esberg som är måltidsbiträde.
Emma Lind förklarar:
– Det är en stor glädje att få arbeta med Måltidsresan här på Dungens förskola. Att få skapa sina egna menyer och ha en överblick över budgeten gör att det känns som man driver en egen liten restaurang. Just vi-känslan och samarbete med pedagoger och barn, gör att man är glad varje dag man kommer till jobbet!
Hållbar social utveckling
Dungens förskola har tillsammans med de andra tre förskolorna på Hertsön ett gemensamt projekt om ”Hållbar social utveckling”. En av avdelningarna har afrikanska jättelandssnäckor samt fiskar som husdjur som bidrar i undervisningen om normer och värden. Personalen på Dungen funderar:
– Hur kan vi ge barnen den bästa starten i sin utveckling? Hur får vi trygga, glada, empatiska barn? Som vet vad som är rätt och fel, i det samhälle som de lever i? Vi vill att barnen ska få vara delaktiga och känna att de har inflytande över sin vardag. Där har kökets arbete varit viktigt för oss och barnen, att de blir delaktiga även i kökets arbete och vardag.
Just ordet glädje är något som återkommer ett flertal gånger i samtalet. Förskollärarna Anna Sundén och Helena Thurfjell berättar:
– Vi arbetar för att barnen ska känna glädje och även få en grundtrygghet med sig vidare ut i livet. Men glädjen finns även i hela personalgruppen. Vi har en stark gemenskap och trivs verkligen här i den bejakande miljön på Dungen. Det är högt i tak och det kollektiva och kollegiala lärandet är stort.
Catarina Ek är rektor för Dungens förskola. Hon flikar in:
– Detta märks bland annat på det höga antalet behöriga förskollärare på förskolan: 100 procent legitimerade förskollärare på samtliga förskollärartjänster*. Det gör att två tredjedelar i varje arbetslag är förskollärare och samtliga barnskötare är utbildade barnskötare, det vill säga en i varje arbetslag.
Hockey och skogssamtal
Ett prioriterat utvecklingsområde under läsåret handlar om normer och värden. Man fokuserar på att uppmärksamma allas lika värde i olika sammanhang, både i den spontana och i den planerade undervisningen.
Det är nära till skogen och där finns det eldstäder.
– Att sitta runt elden ger fantastiskt fina tillfällen till bra samtal så vi ser alltid till att ha ved, säger förskollärarna.
De berättar också att man följer Luleå Hockeys matcher noga, med flaggor och tröjor.
– Vi vill att barnen ska känna en stolthet över sin stad och vi vill bygga en stark vi-känsla. Matchdagar hänger vi upp flaggor och dansar på gården till låtar som ”Vi gör det tillsammans” eller ”Muskler av stål”.
Gemensamt team i området
Dungens förskola ligger på Hertsön, sex kilometer utanför centrala Luleå. Det är det största bostadsområdet i Luleå och har blandad bebyggelse. På Hertsön finns sammanlagt fyra förskolor, förutom Dungen också Kullens förskola, Snömannens förskola samt Ängens förskola.
Catarina Ek är rektor för två av dessa men tillsammans med rektorn för de två andra, Åsa Snäll, har ett gemensamt team skapats. ”Team Hertsöns förskolor” heter det. Catarina och Åsa samleder och har bland annat anställt en ateljérista som arbetar på heltid med olika uttryckssätt med barnen i förskolorna.
*Enligt statistik från Skolverket från maj 2022, är det i genomsnitt endast 40 procent behöriga förskollärare på förskolor.