Föräldrakooperativet Kotten
Resurser i närmiljön
Kotten ligger tre kilometer från centrum av Kalmar och allt utbud som finns där såsom bibliotek, museer, spännande parker och 4h-Gården. Förskolan är belägen i ett villaområde i ett gammalt hus byggt 1903 med en fantastisk trädgård. Huset var från början en familjebostad med många mindre rum, så huset består av åtta rum och kök. Byggnaden är renoverad i olika omgångar för att anpassas till verksamheten.
Vi har många härliga miljöer nära förskola som vi besöker ofta såsom ekbacken där det finns en alldeles lagom stor skog att upptäcka och en stor gräsplan bredvid som är perfekt för att leka lekar på och där finns även en liten backe som är toppen när snön kommer.
Vi försöker ta tillvara vår närmiljö, t.ex. konstmuseet och lilla ateljén, och ta med det in i verksamheten. Vi hittar inspiration i våra barn, lyssnar till deras intressen och formar verksamheten efter det. Många barn tycker t.ex. om att vara i vår ateljé och skapa då försöker vi hitta nya skapandeverksamheter som utmanar dem. Vi samarbetar också med två andra fristående förskolor, gör utflykter tillsammans, har utbildningar tillsammans och föreläsningar.
Vår inriktning på förskolan är natur och motorik, det finns alltid med i allt vi gör oavsett vilket tema vi arbetar med.
Motorik
Vi arbetar medvetet med barnens motoriska utveckling. Rörelse och motoriken finns alltid med som en röd tråd genom vår pedagogiska verksamhet.Varje dag erbjuder vi barnen olika rörelselekar både inne och utomhus. Skogen är vår bästa lekplats där barnen kan arbeta med hela kroppen och där de kan utforska med alla sina sinnen. Genom vårt medvetna arbetssätt får barnen en mycket bra motorik, lättare att koncentrera sig, ökad självkänsla och träning för att utveckla sitt livslånga lärande.
Skördetema
Vi har en fantastisk utemiljö här i vår trädgård med massor av frukt och bär. Skördetemat växte fram genom att vi i våras odlade mycket tillsammans med barnen, vi tog tomatfrön från lunchen och barnen fick plantera i egna ”växthus” (förpackning till tomater).
Barnen var så måna om sina plantor och vattnade och kikade varje dag för att se om det hänt något i odlingen. Eftersom vi upptäckte barnens stora intresse, följde vi dem och fortsatte odla. Vi odlade blommor, pumpa, groddar som vi njöt av till frukost och även vår egna potatis till midsommar. Skördetemat passade bra in i läroplanen där det bland annat står att vi ska utveckla barnens intresse och förståelse för naturens olika kretslopp.
Efter sommarsemestern hade det hänt massor i trädgården. Eftersom sommaren varit så varm fanns det till och med jordgubbar kvar och för första gången gav vindruvsrankan frukt, små söta vindruvor som vi njöt av efter maten. Plommonträdet och äppelträden började också mogna och då kokade vi mos och sylt.
Vi arbetar aktivt med måltidspedagogik och försöker ha ett stort samspel mellan maten och den pedagogiska verksamheten att det går hand i hand i verksamheten.
Det är som en skatt att hitta egenodlade jordgubbar i våra så-lådor. Det är så fint att se de äldre barnen ta ett av de yngre i handen och vandra bort tillsammans till så-lådorna för att leta efter något gott, och lyckan i barnen då de hittar något gott är obetalbar.
Hela förskolan arbetade med skördetemat och var uppdelad i olika grupper så alla kan vara delaktiga på sin nivå. De yngre målade bland annat fjärilar, gjorde äppeltryck och skapade tillsammans med pedagogerna igelkottar av kottar. De äldre barnen hade bland annat gjort knäckebröd, skorpor och marmelad.
Vi tar också vara på det naturen ger i skapande verksamhet och har gjort sniglar och spindlar av kastanjer som vi plockat tillsammans i vår närmiljö. Här i trädgården växer det även ljuvligt doftande lavendel som de stora barnen plockat och torkat för att sedan sy egna lavendelpåsar på symaskin.
Vi tog också bussen till en stor gård strax utanför stan för att plocka vår egen majs. Att går där bland majsfälten och leka kurragömma är nästan magiskt, det bara lös om barnen. Vi fick med oss både majs och gårdens egna jordgubbssylt hem. Till lunchen dagen efter serverades självklart vår egen plockade majs och barnen var så stolta över vad de åstadkommit.
Genom skördetemat har barnen fått pröva på olika tekniker, material och begrepp, såsom olika måttenheter vid bakning, känna på en kastanj med taggigt skal kvar och en utan skal, skapa i lera och i papper och så vidare.
Temat avslutades med ett skörde-café tillsammans med alla familjer då barnen fick med sig hem allt gott och fint hantverk de skapat under temats gång. Barnen var verkligen så stolta över sin marmeladburk eller sitt egentillverkade kastanjehalsband.
Efter att vi avslutat skördetemat har vi börjat arbeta med måltidspedagogik. Det blev en naturlig övergång då barnens visade stort intresse för maten vilket vi ville uppmuntra och arbeta vidare med.
Måltidspedagogik bygger bland annat på att barnen får utforska med alla sinnen, och vår tanke är att maten och måltiden ska integreras i den pedagogiska verksamheten. Varje vecka fördjupar vi oss i en råvara, t.ex. moroten, och köket serverar oss maträtter med dessa råvaror i. Vår kokerska bjuder också in våra småkockar att vara med i köket.
Ett mycket spännande arbete tillsammans med barnen som vi hela tiden kommer att ha som en rödtråd i verksamheten!
Kollegialt lärande
Vi lär av varandra och delar tankar, idéer och tips om olika saker vi hittat och vill testa tillsammans i verksamheten. Vi får också inspiration från föräldrar som kan komma med tips på litteratur, tidningsartiklar och material som passar i verksamheten.
Vi har ett fantastiskt arbetslag! Vi trivs tillsammans, kompletterar varandra och har roligt på jobbet. Samarbetet med föräldrar är också något vi trivs bra med, att vi strävar åt samma håll för våra barns skull.
Vi har en stimulerande arbetsmiljö både inne och ute. Vi uppskattar verkligen varandras sidor och pedagogiska idéer och tar verkligen våra olikheter som en tillgång. Tankar som blir verklighet som verkligen uppskattas som hela tiden utvecklar verksamheten framåt och barnens livslånga lärande.
Bästa sättet att använda Förskoleforum
Vi har varit med i Förskoleforum sedan starten och har haft mycket nytta och glädje av fantastiska artiklar, aktuell forskning och olika material. Det är en mycket bra källa till kompetensutveckling där man kan ta med artiklar till personal och diskutera kring. Vi uppskattar också att det finns så mycket bra praktiska tips som vi många gånger använt vid i samlingar och som vi har samtalat kring.