Förskolan Äventyret
Förskolan Äventyret har ett passande namn, för varje dag är ett äventyr för såväl barn som personal. Barns delaktighet och inflytande är mycket centralt och det genomsyrar hela verksamheten.
Av: Lotte Mjöberg.
Förskolan Äventyret har ett passande namn, för varje dag är ett äventyr för såväl barn som personal. Barns delaktighet och inflytande är mycket centralt och det genomsyrar hela verksamheten. Pedagogerna vill att barnen ska vara med och påverka verksamheten och de lyfter fram att barnens röster är viktiga.
Förskolan Äventyret ligger i Strängnäs. Den ingår, tillsammans med tre andra förskolor, i Finninge förskoleenhet. Förskolan är ny. Den invigdes 2022 och ligger i utkanten av ett villaområde, nära en skog och ett populärt rekreationsområde.
Nya spännande lärmiljöer
Ann-Louise Christiansson är förste förskollärare. Hon berättar om förskolans inom- och utomhusmiljöer:
– Vi var med i hela byggprocessen och det är oerhört inspirerande att ha en så fräsch förskola med så fina lek- och lärmiljöer både inne och ute. Det bjuder verkligen in till kreativitet, lek och utforskande.
Förskolan är byggd i två våningsplan, vilket fungerar fint. Gården består av tre olika gårdar, en för de yngre och en för de äldre barnen. De har även tillgång till en egen skog där många mötesplatser finns.
– Vi fick bland annat välja något vi ville ha i skogen, och då valde vi stora svampar gjorda av sten. En konstnär gjorde dem och de har blivit mycket uppskattade av barnen.
Hon fortsätter:
– Vi upplever skogen som magisk. När vi fick välja namn på de sex avdelningarna, valde vi namn på nordiska naturväsen i skogen: Vätten, Älvan, Trollet, Pysslingen, Knyttet och Jätten.
Lekresponsiv undervisning
Barnen har inte bara varit med i formandet av lek- och lärmiljöerna – utan personalen har till och med utgått från barnens intressen.
– Ja, för vi insåg att vi ville ha en mer lekresponsiv undervisning för att utveckla vårt arbetssätt. Våra yngre barns avdelningar leker in språket med hjälp av familjen ”Kippin” som är ett material som stödjer barnens språkutveckling.
Ann-Louise berättar lite om hur de arbetar på hennes avdelning Trollet:
– Vi har tillsammans med barnen skapat en restaurang där barnen använt återvinningsmaterial. Vi upplever att barnen samtalar mera och att samspelet ökat, det har bland annat gynnat de lite tystare barnen.
Nästa lekmiljö som de börjat arbeta med nu, handlar om att skapa ett ”sjukhus”, eftersom barnen visat stort intresse för ämnet.
Med inspiration från barnens intresse för Vinter- och Sommarskuggan har personalen bland annat gjort en egen film om ”Doktor Bacill”. De är noga med att sätta ord på material: som stetoskop och liknande för att ge barnen ett rikare språk.
Dokumentation och utvecklingssamtal
Fokuset på barns delaktighet och inflytande märks också i dokumentationen i Förskoleappen. De äldre barnen får till exempel reflektera och berätta vad de tycker de lärt sig och de yngre blir bland annat filmade.
Barnen har även en central roll i både utvecklingssamtalen och barn- och föräldramötena: de håller i dem! Barnen berättar och beskriver för de vuxna vad de gör och lär sig på förskolan. Olika miljöer står uppdukade med material, så att barnen kan visa och låta vårdnadshavarna prova på.
– Det har gjort att vi kunnat gå ifrån de traditionella föräldramötena, förklarar Ann-Louise.
Sammanhållning och visioner
Många i personalen har jobbat länge i enheten. Ann-Louise Christiansson lyfter den goda sammanhållningen i hela enheten:
– Vi har en stark vi-känsla, stöttar och hjälper varandra och arbetar med kollegialt lärande. Bland annat uppskattar vi Ann Pihlgrens böcker som stöd i arbetet.
Visionen för hela Finninge-enheten är:
”En förskola i tiden som rustar barnen för en framtid som vi i dag endast ser skymten av, genom att bedriva undervisning och utveckla barnens förmågor utifrån en hållbar framtid.”
Övningsförskola
Äventyret är en övningsförskola, i samarbete med Mälardalens universitet. Det innebär bland annat att de tar emot förskollärarstudenter. De är också med i ett Ifous*-program, som forskar om hållbar förskola. Efter att ha arbetat med OMEP:s* skala för hållbarhet, insåg de att de behövde ta upp den ekonomiska dimensionen med barnen utifrån orden spara och slösa.
– Vi flätar in ämnet under hela dagen, flera avdelningar har skapat en affär av återvinningsmaterial, vi samtalar om att inte slösa på vatten och el och vi gör barnen medvetna kring vad ordet matsvinn betyder, avslutar Ann-Louise Christiansson.
*Ifous: Förkortningen står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola och är ett fristående forskningsinstitut som drivs som en ideell förening. Grundande medlemmar är Sveriges kommuner och regioner (SKR), Friskolornas riksförbund och Idéburna skolors riksförbund.
*OMEP: Förkortningen står för Organisation Mondiale pour l’Education Préscolaire. Det finns en svensk avdelning och man arbetar för att sammanföra olika yrkesgrupper som arbetar för barns bästa.