Förskolan Juno
Förskolan Juno är en liten förskola som ligger på öster i centrala Landskrona. Det är en liten förskola där alla känner alla. Gemenskapen och samhörigheten skapar en trygghet som alla små barn behöver. Läget är väldigt centralt med närhet nästan till allt.
Från början en kvartersskola
År 2010 blev kvartersskolan Juno, som tog emot barn i åldrarna 4–8, år en förskola. Juno är numera en renodlad förskola med barn i åldrarna 1–6 år.
Förskolan delar den stora innergården med de boende i kvarteret. År 2010 när verksamheten förändrades till att bli en renodlad förskola fick vi en liten inhägnad gård anslutning till utbyggnaden. För många nyanlända familjer är det en trygghet att kunna se förskolan dar man lämnar sitt barn från sitt fönster. Det centrala läget ger oss närhet till skola, parker, bibliotek, museum, teater, bio, lekplatser, strand och hav.
Bilder får igång språkutvecklingen
Redan när barnen börjar hos oss får de med hjälp av bilder sätta ”ord” på händelser. Under deras vistelse utvecklas dokumentationen i riktning mot en allt större självständighet för barnen. I början är det pedagogen som visar, men successivt blir barnen själva mer delaktiga.
Dokumentation synliggör lärandet
Även barnen fotograferar. Bilder från barnens verksamhet finns i barnhöjd på alla lediga väggytor. Bilderna sätts upp på låg höjd. Om dokumentationen växer och blir mer omfattande än väggens längd flyttas äldre bilder upp och nya sätts i barnhöjd.
Dokumentationen kan ibland ske snabbt och vara ganska kortfattad. Ett exempel var när ett barn tog med sig snö in på förskolan. Förskollärare Lena Jörnmo tog då tillfället i akt att diskutera skeendet tillsammans med det barnet och de andra dokumenterade och diskuterade skeendet. ”Vad tror ni kommer att hända med snön?” ”Varför tror ni det?”
Lärandet blir synligt. Dokumentationen på väggarna lamineras för att man ska kunna både titta, känna och peka på när man pratar om den.
Vi börjar temat med att ställa frågan ”Vet ni vad en cirkus är?” Under detta inledande samtal har vi bilder som visar ord som anknyter till cirkus. Bilderna med tillhörande kommentarer sätts upp på väggen. Allt arbete (skapande, experiment, musik och så vidare) dokumenterades tillsammans med barnen, och efterhand växte dokumentationen fram på väggen.
Naturligtvis dokumenterades vårt cirkusbesök också, och vid reflektionen efteråt användes en datorprojektor för att kunna visa alla bilder på storskärm. Då kunde barnen själva återberätta vad de varit med om tack vare att deras ordförråd hade utökats under hela temaarbetet.
I vår arbetslagsutvecklingstid när vi reflekterat och utvärderat temat använder vi dokumentationen för att se hur vi kan gå vidare i barnens lärprocesser. Vi dokumenterar det som händer. Vi synliggör det för barnen. Vi synliggör det för oss själva. Genom dokumentationen ser vi vad vi kan tillföra och eventuellt utveckla och förändra i verksamheten.
Tips
Veckoschema med bilder som visar vilka aktiviteter som planeras under veckan.
Ett tips vi vill dela med oss av är den enkla vardagslogg som vi använder. Vi har en dokumentmall där vi skriver upp vad som vad som skett under dagen för en vecka i taget. Den understa rutan heter Barnens reflektioner och varje måndag reflekterar vi tillsammans med barnen över den gångna veckan. På baksidan av mallen finns plats för pedagogernas reflektion. ”Hur har det gått?”, ”Hur går vi vidare?”
Ytterligare ett tips är det veckoschema med bilder som vi använder oss av för att göra barnen delaktiga i vad som kommer att ske under veckan. Det finns bilder för nästan alla aktiviteter och nya bilder tillförs hela tiden. Barnen kan se vad som kommer att hända och reflektera över vad vi har gjort.
Om Förskolan Juno
Förskolans Junos vision är Den lilla förskolan med den stora mångfalden. Alla får utvecklas i en lugn och trygg miljö där vi ger och tar del av varandras kulturer. Detta stärker självkänsla och respekt. Vi jobbar också efter Landskrona stads policy ”BRA” (Bemötande, Resultat, Ansvar) samt Landskrona stads skolplan som lyfter fram ”Det enskilda barnets bästa. En modern förskola att utvecklas och lyckas i.”