Article image

Förskolan Juno

Förskolan Juno är en liten förskola som ligger på öster i centrala Landskrona. Det är en liten förskola där alla känner alla. Gemenskapen och samhörigheten skapar en trygghet som alla små barn behöver. Läget är väldigt centralt med närhet nästan till allt.

Från början en kvartersskola

Förskolan har fått sitt namn efter det kvarter där den är belägen. Från början var det en kvartersskola som invigdes hösten 2002. Den tillkom genom ett samarbete mellan det kommunala bostadsbolaget Landskronahem och BUN (Barn- och Utbildningsnämnden). Kvarteret Juno var tidigare ett i bostadsstandard eftersatt område, men har efter Landskronahems förvärv rustats upp.

År 2010 blev kvartersskolan Juno, som tog emot barn i åldrarna 48, år en förskola. Juno är numera en renodlad förskola med barn i åldrarna 16 år.

Lokalen är belägen på bottenplan i ett flervåningshus. När det slitna kvarteret rustades upp 2002 byggdes det som tidigare varit skyddsrum och förrådsrum om till lokaler lämpliga för förskole- och skolverksamhet. Dessutom gjordes en ljus och luftig tillbyggnad på gården. Denna byggnad fick en skjutvägg vilket innebär att vi har tillgång till en väldigt stor lokal vid speciella tillfällen.

Förskolan delar den stora innergården med de boende i kvarteret. År 2010 när verksamheten förändrades till att bli en renodlad förskola fick vi en liten inhägnad gård anslutning till utbyggnaden. För många nyanlända familjer är det en trygghet att kunna se förskolan dar man lämnar sitt barn från sitt fönster. Det centrala läget ger oss närhet till skola, parker, bibliotek, museum, teater, bio, lekplatser, strand och hav.

Bilder får igång språkutvecklingen

Hos oss har dokumentationen blivit mycket viktig. Eftersom nästan alla barnen på förskolan har annat modersmål än svenska, har arbete med bild kommit att spela en väsentlig roll. För att få igång språket hjälper bilden till i många situationer.

Redan när barnen börjar hos oss får de med hjälp av bilder sätta ”ord” på händelser. Under deras vistelse utvecklas dokumentationen i riktning mot en allt större självständighet för barnen. I början är det pedagogen som visar, men successivt blir barnen själva mer delaktiga.

Dokumentation synliggör lärandet

Även barnen fotograferar. Bilder från barnens verksamhet finns i barnhöjd på alla lediga väggytor. Bilderna sätts upp på låg höjd. Om dokumentationen växer och blir mer omfattande än väggens längd flyttas äldre bilder upp och nya sätts i barnhöjd.

Dokumentationen kan ibland ske snabbt och vara ganska kortfattad. Ett exempel var när ett barn tog med sig snö in på förskolan. Förskollärare Lena Jörnmo tog då tillfället i akt att diskutera skeendet tillsammans med det barnet och de andra dokumenterade och diskuterade skeendet. ”Vad tror ni kommer att hända med snön?” ”Varför tror ni det?”

Fotograferingen och diskussionen fortsatte med en timmes mellanrum för att visa skeendet. Hela dokumentationen både bilder och kommentarer sattes upp på väggen så att man kan gå tillbaka till händelsen för reflektion och förståelse.

Lärandet blir synligt. Dokumentationen på väggarna lamineras för att man ska kunna både titta, känna och peka på när man pratar om den.

Vid ett annat tillfälle när barnen fick bekanta sig med olika sorters trummor (djembe, cajun, bongo och darbuka) förklarade förskollärare Göran Andersson att han hade lånat de olika trummorna och skulle ta med sig dem när han gick hem. Han bad då barnen fotografera dem så att bilderna av dem fanns kvar för reflektion.
 
Annan dokumentation kan sträcka sig över en längre period, till exempel när det handlar om ett temaarbete. Cirkusen är ett exempel på ett sådant tema. 

Vi börjar temat med att ställa frågan ”Vet ni vad en cirkus är?” Under detta inledande samtal har vi bilder som visar ord som anknyter till cirkus. Bilderna med tillhörande kommentarer sätts upp på väggen. Allt arbete (skapande, experiment, musik och så vidare) dokumenterades tillsammans med barnen, och efterhand växte dokumentationen fram på väggen.

 

Dokumentationen växer fram efter hand på väggen.

Naturligtvis dokumenterades vårt cirkusbesök också, och vid reflektionen efteråt användes en datorprojektor för att kunna visa alla bilder på storskärm. Då kunde barnen själva återberätta vad de varit med om tack vare att deras ordförråd hade utökats under hela temaarbetet.

I vår arbetslagsutvecklingstid när vi reflekterat och utvärderat temat använder vi dokumentationen för att se hur vi kan gå vidare i barnens lärprocesser. Vi dokumenterar det som händer. Vi synliggör det för barnen. Vi synliggör det för oss själva. Genom dokumentationen ser vi vad vi kan tillföra och eventuellt utveckla och förändra i verksamheten. 

Tema Julen är ett annat av våra lyckade arbeten. Vi ville att barnen skulle få upptäcka julen utan att de vuxna berättade om den. För att det även skulle upplevas spännande använde vi oss av ett mjukdjur i form av en hund. Genom detta sätt blev det barnen som fick förmedla till hunden allt som har med en svensk traditionell jul att göra. Språkutveckling flödade för man fick ju förklara på många olika sätt för att hunden skulle förstå. Detta arbete kommer vi att beskriva i en senare artikel här på Förskoleforum. Vi hoppas att ni vill läsa den och gärna ge kommentarer till oss.

Tips

 

Veckoschema med bilder som visar vilka aktiviteter som planeras under veckan.

Ett tips vi vill dela med oss av är den enkla vardagslogg som vi använder. Vi har en dokumentmall där vi skriver upp vad som vad som skett under dagen för en vecka i taget. Den understa rutan heter Barnens reflektioner och varje måndag reflekterar vi tillsammans med barnen över den gångna veckan. På baksidan av mallen finns plats för pedagogernas reflektion. ”Hur har det gått?”, ”Hur går vi vidare?”

Vi vill också tipsa om att Picasa kan vara ett bra komplement när man arbetar med bilddokumentation. Picasa är ett snabbt sätt att göra en dokumentation med text och bild som helst ska sättas upp direkt efter aktiviteten. 

Ytterligare ett tips är det veckoschema med bilder som vi använder oss av för att göra barnen delaktiga i vad som kommer att ske under veckan. Det finns bilder för nästan alla aktiviteter och nya bilder tillförs hela tiden. Barnen kan se vad som kommer att hända och reflektera över vad vi har gjort.

Om Förskolan Juno

Antal avdelningar
2
Antal barn
45
Antal anställda
7
Förskoletyp
Kommunal
Startad
2002
Adress
Bredgatan 4 A
Stad
Landskrona
Postnummer
26135
Kontaktperson
Kristina Siggelkow
Email
kristina.siggelkow@landskrona.se
Telefonnummer
0418-47 45 21
Förskolans vision

Förskolans Junos vision är Den lilla förskolan med den stora mångfalden. Alla får utvecklas i en lugn och trygg miljö där vi ger och tar del av varandras kulturer. Detta stärker självkänsla och respekt. Vi jobbar också efter Landskrona stads policy ”BRA” (Bemötande, Resultat, Ansvar) samt Landskrona stads skolplan som lyfter fram ”Det enskilda barnets bästa. En modern förskola att utvecklas och lyckas i.”