Förskolan Snilleblixten
Text: Angelica Berg. Foto: Förskolan Snilleblixten.
Att skapa goda levnadsvanor är viktigt på förskolan Snilleblixten. Barnen ska röra på sig, skapa positiva matminnen och få en framtidstro.
Barnen på förskolan Snilleblixten i Halmstad ska få med sig rörelseglädje, ett intresse för nyttig mat och en framtidstro. Förskolan ingår i Norlandias koncern och arbetar utifrån koncepten ”Mat med smak”, Norlandiaskuttet och Go Green.
– Vi vill skapa goda levnadsvanor från start, förklarar Emelie Tibell, rektor.
Rörelseaktiviteter varje dag
Norlandiaskuttet innebär att barnen ska erbjudas 20 minuter organiserad rörelseaktivitet varje dag. På Snilleblixten ordnas alltifrån yoga, fantasivandringar och dans till hinderbanor och cross fit.
– Rörelseglädje är så mycket mer än att bara springa och hoppa. Barnen får testa många olika sorters aktiviteter. Då kan även de som brukar vara fysiskt inaktiva hitta något som de tycker om, berättar Elin Samevall, förskollärare.
När kompisarna rör på sig är det dessutom lätt att dras med.
– Det blir ett sätt att leka och umgås, säger Emelie Tibell.
Eftersom barnen gillar olika fysiska aktiviteter utmanas pedagogerna i att inspirera dem till sådant de vanligtvis inte gillar.
– Hur fångar vi till exempel de barn som gillar att dansa men som inte gillar bollsporter? Hur kan vi dansa med bollarna? funderar Elin Samevall.
Fysisk aktivitet på förskolan kan göra att barnen också rör sig mer på fritiden.
– Det blir självklart för dem att vara fysiskt aktiva och det skapar goda vanor. Vi vill vara en motpol till att barn blir alltmer stillasittande, förklarar Emelie Tibell.
På barnen märks skillnad beroende på vilken organiserad aktivitet de haft. Efter ett fys-pass har de lättare för att koncentrera sig. Har de däremot haft ett yoga-pass kan de behöva lugn och ro en stund.
– Det är viktigt att också lära sig att varva ner, poängterar Elin Samevall.
Föräldrapepp
Även föräldrarna har erbjudits ibland fysiska aktiviteter, såsom ett tabata-pass när de hämtar på eftermiddagen.
– Vi kallar aktiviteterna för föräldrapepp. Det är ett sätt att erbjuda familjerna det lilla extra, säger Emelie Tibell.
Varje år bjuds föräldrar också in till ett Vasalopp på Snilleblixtens gård. Självaste ”Gustav Vasa” kommer på besök och håller i uppvärmningen.
– Han är noga med att man inte bara står och tittar på utan att alla är aktiva. Under loppet bjuds åkarna på blåbärssoppa. Vasaloppet är en stor happening hos oss, säger Elin Samevall.
Fantasilekar på stor gård
Snilleblixten har en stor utegård och gott om yta. Det finns bland annat en hinderbana och en klätterställning men framför allt erbjuds fantasilekar. Barnen får använda sin fantasi och leka med det som finns på gården.
– Barnen är ute två gånger varje dag. När de börjat hos oss brukar föräldrarna märka att de använder fantasin mer när de leker ute, berättar Emelie Tibell.
Mat med smak
Hälsosamma vanor handlar också om nyttig mat. Därför är måltidpedagogiken viktig på Snilleblixten. Barnen ska få utforska och våga testa nya smaker. Pedagogerna har ett nära samarbete med förskolans kock – som för övrigt nominerats till White Guide Junior, årets förskolekök, två år i rad.
– Vi vill utmana smak och lukt. Eftersom matminnen skapas tidigt i livet formas många av dem på förskolan, förklarar Elin Samevall.
På förskolan bjuds barnen på grönsaker som de kanske inte äter hemma. Till mellis erbjuds inte bara frukt utan ibland även svartkål, gul morot, grönskålschips eller kålrabbistavar.
– Vårt mål är att det ska bli lika enkelt att äta sådana grönsaker som att äta gurka. Vi pratar också mycket om mat, såsom hur låter det när man biter i en morot jämfört med en banan? Vi vill att barnen ska förknippa till exempel kålrot med något positivt, berättar Emelie Tibell.
Pedagogerna har märkt att vad barnen gillar beror framför allt på tillagning och servering snarare än på grönsaken i sig. När till exempel polkabetor erbjuds i form av spagetti är det fler barn som vill äta dem för att det kan bli roliga tävlingar. Vem suger i sig polkasnören snabbast som ett hallonsnöre?
– Det handlar om att leka in ny mat, göra den rolig och intressant. Även barn, som vanligtvis inte gillar polkabetor, vill vara med när grönsaken serveras på det sättet och i den kontexten. Vi vill möta barnen där de är i sina upplevelser av mat och grönsaker, säger Elin Samevall.
Grönsaker kan också användas i utbildningen på olika sätt. Man kan räkna matte med färgglada morötter eller skära dem i olika geometriska former. Svartkålen kan användas för att måla med.
– Man måste få testa, känna och ta sig an grönsakerna på ett lekfullt sätt. Det är egentligen inget annorlunda jämfört med om du aldrig hållit i en pensel. Man måste få prova sig fram, tycker Elin Samevall.
Samtidigt är det också tillåtet att inte tycka om allt. Barnen ska lära känna vad de själva tycker om.
– Eftersom grönsaker smakar olika beroende på hur de är tillagade vill vi att barnen får prova olika former. Den som inte gillar rivna morötter kanske istället gillar kokta eller stekta, säger Elin Samevall.
När det är säsong för majs kommer ”Majsan Majs” på besök (material från Läromat). Hon bjuder på majs, rostar majskolvar och poppar popcorn. På hösten har Snilleblixten också ordnat en skördefest där föräldrarna delar med sig av frukt eller grönsaker från trädgårdarna som de själva inte hinner ta hand om.
– Vår förskolekock har också erbjudit en matlagningskväll för föräldrarna, berättar Emelie Tibell.
Go Green
Snilleblixtens tredje koncept är ”Go Green”, att lära barnen om hållbar utveckling, vara mathjältar och minska matsvinnet. Med förskolans elcykel kan de också ge sig ut på utflykter, upptäcka samhället och närmiljöerna.
– Go Green handlar även om att skapa framtidstro. Det ska vara ett livslångt lärande och våra tre koncept knyts samman, säger Elin Samevall.
Viktigt med arbetsglädje
Roliga aktiviteter, såsom midsommarfirandet, Nobelfesten i december och pedagogernas teater för barnen på förskolans dag, är viktiga. Att jobba på Snilleblixten handlar om att ha ett eget engagemang och en vilja att barnen ska få med sig så mycket som möjligt. Även om förskolan är stor är känslan familjär.
– Vi är en helhet och har en gemenskap i huset. Alla ska vara bekanta med varandra så att barnen känner sig trygga i miljön. Vi försöker tänka innovativt och hitta nya möjligheter, berättar Emelie Tibell.
En viktig del av arbetet på Snilleblixten är också att känna arbetsglädje, ha roligt på jobbet.
– Det är viktigt att skratta varje dag. Precis som alla andra förskolor är våra pedagoger sjuka eller vabbar ibland men vi försöker lösa det som uppstår med ett leende på läpparna, säger Emelie Tibell.