Jämshögs förskola
På Jämshögs förskola brinner man för den tydliggörande pedagogiken. Sedan den introducerades för ungefär ett år sedan, har det skapat en stor skillnad. Såväl i relationen mellan pedagoger och barn, mellan barn och barn och mellan personal och personal.
Av Lotte Mjöberg
Jämshög ligger ungefär fyra kilometer söder om Olofström i Blekinge. Förskolan ligger i en egen enplansbyggnad närheten av Jämshögs skola som är en F–6 skola och rektor heter Anette Ohlsson. Även Jämshögs folkhögskola ligger nära.
Tydliggörande pedagogik
På Jämshögs förskola brinner man för den tydliggörande pedagogiken. Sedan den introducerades för ungefär ett år sedan, har det skapat en stor skillnad. Såväl i relationen mellan pedagoger och barn, mellan barn och barn och mellan personal och personal.
Förskoleforum samtalar med rektor Anette Ohlsson förskolläraren Liselotte Holmberg, förskolläraren Natasa Andersson samt specialpedagogen Annika Nilsson. De förklarar tillsammans:
Mer självgående barn
– Den tydliggörande pedagogiken skapar en känsla av begriplighet och system i vardagen för barnen, och sammanhang för oss alla. Barnen har bland annat blivit mer självgående, exempelvis när det handlar om vilket rum de önskar vara i. Förut frågade de kompisar och pedagoger. Nu går de och tittar på väljartavlan själva. Vi har bland annat även intryckssanerat och stämt av detta med barnen genom intervjuer. Ja, det har verkligen blivit ett lyft!
Den tydliggörande pedagogiken fanns sedan tidigare på förskolan men i mycket mindre drag och den verkliga förståelsen för vad pedagogiken innebär och varför den är så viktig saknades. Det handlar inte bara om ett dagsschema på väggen. Det är så mycket mer.
Arbetet drog igång hösten 2023
Rektor Anette och specialpedagog Annika pratade ihop sig och det stora arbetet drog igång hösten 2023. Första steget som pågick hela första terminen var SPSM:s paket om tydliggörande pedagogik för förskolan.
Pedagogerna läste och skrev läslogg, träffades i sina reflektionsgrupper, lyfte olika frågor och diskuterade dessa. Man fick även uppgifter i sina arbetslag på respektive avdelningar. Annika läste allas reflektioner och reflekterade tillbaka till pedagogerna och Anette följde upp och stämde av.
Under vårterminen arbetade man efter boken Tydliggörande pedagogik, kapitel för kapitel på samma vis som under höstterminen. Mycket tid avsattes för att verkligen implementera dessa kunskaper.
Dialogen kring detta har hela tiden varit öppen och alla pedagoger har kommit med på tåget.
– Vi kände att vi kunde använda oss av detta direkt och det har lett till att lärmiljön förändrats mycket! Och det har verkligen gett oss ny och viktig kunskap, bland annat om olika NPF-diagnoser, förklarar förskolläraren Liselotte Holmberg.
Specialpedagogen Annika Nilsson märker en tydlig skillnad:
– Ja, jag är ju inte här hela tiden, men när jag nu kommer in på avdelningarna märker jag att det finns ett annat lugn och en tydligare struktur i dag än förr. Barnen vet precis vad de kan förvänta sig över dagen och de är glada och trygga i det. Så även pedagogerna.
Anette Ohlsson tillägger:
– Den tydliggörande pedagogiken utgör en stadig bas för vår förskola i dag och det känns extra viktigt att också nya pedagoger som kommer till oss implementeras i denna pedagogik och blir delaktiga och att det vi påbörjat här fortsätter leda till utveckling hos varje enskild pedagog och även för varje arbetslag.
– Ja det är viktigt att även vi pedagoger får stöd och vägledning. Vi har gjort en mental kullerbytta, kan man säga, förklarar förskolläraren Natasa Andersson.
– Att vi haft Annika med oss som specialpedagog har skapat en extra vägledning och hjälp till kunskap. Det har känts bra. Det är viktigt att specialpedagogen är inkopplad. Även vårdnadshavarna har fått veta hur vi arbetar i dag, tillägger Liselotte Holmberg
Femårsmodell
På Jämshögs förskola arbetar man efter en femårsmodell med olika ämnen. Det är något man gjort i många år. Språk och kommunikation, matematik, hållbar utveckling och naturvetenskap samt teknik, skapande, lek och motorik samt hälsa är ämnen som man fokuserar extra mycket på under ett år i taget.
Barns inflytande och delaktighet samt normer och värden genomsyrar hela utbildningen. Förra läsåret var det språk och kommunikation, detta läsår är det matematik, nästkommande ämne blir lek och motorik samt hälsa.
Fyra avdelningar
De fyra avdelningarna på förskolan har alla namn som gör att det vattnas i munnen: Semlan, Mazarinen, Kringlan och Smulan. Sammansättningen av barn är relativt homogen:
– Vi har haft grupper med barn från andra kulturer men de har sedan flyttat vidare, förklarar Anette.
Jämshög är ett gammalt brukssamhälle och härifrån kom nobelpristagaren i litteratur, författaren Harry Martinson. I dag är det ett samhälle där många av de boende pendlar till Volvo Cars i Olofström – en industri där metallblad pressas till olika bildelar, som motorhuvar, tak och dörrar. Totalt arbetar cirka 2 400 personer i, och i anslutning till, fabriken i Olofström.
Anette Ohlsson är även rektor för en annan förskola i kommunen vid namn Gränums förskola. Hon berättar:
– Jämshögs förskola är den första förskola i kommunen som arbetar med tydliggörande pedagogik på djupet, så vi är lite av föregångare. Även Gränums förskola har varit med på denna resa med användandet av tydliggörande pedagogik. Och det sprider sig mer, som ringar på vattnet. Förskoleklassen i den intilliggande grundskolan ska börja, specialpedagogen där har varit på studiebesök här.
Två förskolor till i kommunen ska börja arbeta med tydliggörande pedagogik i höst. Även i nätverket ”Språkstegen” där det finns representanter från BVC, biblioteket, förskolan, specialpedagog samt logoped, har Liselotte presenterat vårt arbete med tydliggörande pedagogik.
Vad är det bästa med Jämshögs förskola
På den avslutande frågan om vad som är det bästa med att arbeta på just Jämshögs förskola, blir svaret från hela gruppen föga förvånande:
– Att vi börjat arbeta med den Tydliggörande pedagogiken!