Article image
Skogsmulle.

Natur och miljöförskolan

Publicerat

Text: Angelica Berg. Foto: Natur- och miljöförskolan i Sävsjö.

På Natur- och miljöförskolan i Sävsjö lär sig barnen att ta hand om naturen. Verksamheten genomsyras av ett miljöarbete. "Miljö och natur återkommer i allt vi gör. Vi vill att barnen ska få med sig det i framtiden", berättar Mikaela Fransson, förskollärare.

Knopp, Knytte och Skogsmulle

På Natur- och miljöförskolan är minst en pedagog på varje avdelning utbildad Skogsmullepedagog genom Friluftsfrämjandet. Varje vecka arbetar förskolan med materialet Knopp, Knytte och Skogsmulle i skogen.

– Vi pratar bland annat om vad man får eller inte får göra i naturen. Det finns så mycket att diskutera och upptäcka. Ibland får barnen olika uppdrag, till exempel gå på skattjakt eller håva i bäcken. Ju äldre barnen är desto svårare utmaningar. Skogen är också en utmanande miljö motoriskt.

Vissa gånger får de besök i skogen av Skogsmulle, Knytte eller Knopp.

– Barnen kallar på Mulle genom att ropa ”Hej Kolli Kock”. Ibland dyker någon av dem upp och då blir barnen jätteglada. Men de kommer inte varje gång. Då skulle mystiken kunna försvinna.

I skogen är grupperna indelade i olika åldersgrupper, inte avdelningsvis. Att lära känna de andra barnen bättre är uppskattat.

– När vi är ute på gården leker barnen mest med kompisarna från den egna avdelningen men i skogen leker de med andra barn. Skogsgrupperna har väldigt roligt tillsammans. De tycker också att det är spännande att byta från de yngre gruppernas Knytte och Knopp till Skogsmulle.

natur-ochmiljoforskolan_500.jpg
Barn som tittar på en snigel.

Odlar på gården

På förskolegården har avdelningarna både egna och gemensamma odlingslådor. På våren får barnen välja vad de vill plantera.

– Det brukar vara allt från potatis till blommor och jordgubbar. På gården finns även ett växthus där vi odlar tomater och vindruvor. Melon är också populärt. De brukar bli jättefina i växthuset.

natur-ochmiljoforskolan_odling_400.jpg
Odlingslådor på förskolegården.

Barnen får följa processen från frö till grönsak, göra egen jord i komposten, vattna och gödsla. De färdiga grönsakerna skördas och tillagas såväl på avdelningarna som på höstens skördefest.

– Vi har bland annat gjort pommes frites, chips, klyftpotatis och raggmunk tillsammans med barnen. Vi vill att de ska förstå att det är olika former av potatis.

Många familjer som söker sig till förskolan har själva ett odlingsintresse. Därför är också många barnen vana att odla hemifrån. Det är också föräldrarna som hjälps åt med att ta hand om planteringarna om förskolan är stängd på sommaren.

– Föräldrarna är väldigt viktiga för vår verksamhet. Vi är jätteglada och tacksamma över att vi har ett så bra föräldrasamarbete.

natur-ochmiljoforskolan_mat_400.jpg
Egenodlade grönsaker.

Höns flyttar in på våren

På förskolegården finns en hönsgård och varje sommar hyr förskolan ett par hönor som avdelningarna hjälps åt att ta hand om. När hönsen kommer har förskolan en ceremoni för att välkomna dem.

– Barnen röstar fram vad de ska heta. Förra året hette de Blomma och Tella. Elsa brukar också vara ett populärt namn. Föräldrarna hjälps åt med att ta hand om hönorna på helgerna.

Avdelningarna turas om att sköta hönsen och hämta ägg.

– Barnen älskar att gå ut och se om det finns några ägg. Det är som en skattjakt. Vi brukar steka eller koka äggen till frukost. Ibland bakar vi med dem. Vi tar tillvara på allt.

När det blir för kallt för hönsen att bo i förskolans hönshus flyttar de tillbaka hem.

– Barnen tycker att det är helt okej när hönsen åker igen. De vet att de bara är här för att hälsa på.

Grön flagg-certifierad

Natur- och miljöförskolan har varit Grön Flagg-certifierad sedan 2010. Förra året arbetade avdelningar med bondgårdsdjur. De pratade bland annat om vilka produkter som kommer från de olika djuren.

– Många av barnen har koppling till djur på något sätt, har djur hemma, någon släkting som jagar eller har en bondgård.

Sopsorterar

Flera gånger varje månad går avdelningarna till återvinningen för att sortera sopor. De deltar också i skräpplockarveckor varje år och de plockar skräp när de är i skogen. Även efter förskolan plockar barnen skräp.  

– Föräldrar har berättat att barnen blir arga om de inte får plocka skräp i skogen. De vill städa upp varje liten plastbit de hittar.

Att förskolan jobbat med märkning av livsmedel, såsom Krav, visar sig också hemma. Föräldrar har berättat att barnen vill att produkterna de handlar i affärerna är kravmärkta.

– Barnen är väldigt mottagliga och det får ringar på vattnet.

Utomhusgrupp på sommaren

Alla avdelningar är utomhus dagligen, året om. De har en stor gård med traditionella uteleksaker. När det är varmare flyttas också en del inomhusmaterial ut.

– Allt som går att göra inomhus går också att göra utomhus. Våra rutiner är desamma oavsett om vi är inne eller ute. Det är bara omgivningen som ändrar sig.

Under sommarhalvåret flyttar en av avdelningar ut helt och hållet. De är ute hela dagarna, går till skogen, lekparken eller ån. De tar med sig mat och äter där de är.

– Sävsjö är så pass litet att vi kan röra oss över hela staden utan att det blir för långt.

All utrustning, såsom extra kläder, våtservetter och första förband, packas i förväg. Därigenom är det enkelt att ge sig iväg på morgonen.

– Allt är förberett så man behöver inte packa innan man går. Det är viktigt att det är lätt att ge sig ut. Alla som jobbar här gillar också att vara ute mycket och har ett miljöintresse.

Så här använder vi Förskoleforum

Vi använder artiklarna i Förskoleforum som utgångspunkt till diskussioner och som inspiration i arbetslaget.

Om Natur och miljöförskolan

Antal avdelningar
4
Antal barn
70
Antal anställda
16
Förskoletyp
Kommunal
Adress
Ljungagatan 20
Postnummer
57635
Kontaktperson
Teresia Steifeldt
Email
teresia.steifeldt@savsjo.se