Överby förskola
Överby förskola – en mötesplats
Överby förskola är tre år gammal och ligger på Resarö i Stockholms skärgård nära vatten och natur.
Förskolan består av sex avdelningar: två småbarnsavdelningar, två avdelningar för barn i åldern 3–4 år och två avdelningar för barn 4–5 år. Vi arbetar med åldersindelade grupper.
Lokalerna är ljusa och rymliga. Vi har två ateljéer där barnen skapar med naturmaterial och skräp och skrot och två rörelse-/samlingsrum som används dagligen för drama, rörelse och musik.
All personal har börjat med PIM- utbildningen och vi har en surfplatta per avdelning för det pedagogiska arbetet med barnen.
Vi arbetar med mottot UT och NJUT vilket innebär att verksamheten bedrivs mycket utomhus. Vi har en stor gård med många möjligheter och skogen precis vid vår förskola, och havet nära. Under vintern har vi tillgång till en egen skridskobana och fina skidspår.
Vi har eget kök som lagar husmanskost med fantastisk salladsbuffé och hembakad bröd. De större barnen äter lunch en gång i veckan i skogen. Vi hämtar då maten från förskolan.
Förskollärarmöte
En gång i veckan har vi ett möte med förskolechefen, platsansvarig och alla avdelningsansvariga förskollärare. Syftet med mötet är: ”Tillit, respekt och glädje ger självständighet”. Punkter som brukar stå på agendan då är:
- en levande läroplan
- utbyte av tips och tankar för avdelningarnas ansvariga
- utvärdering/uppdatering av verksamheten
- att skapa ett gemensamt förhållningssätt
- att arbeta för att alla barn är allas barn
Roterande arbetslag
Vi arbetar med personalrotation vilket innebär att en pedagog följer med de barn som byter avdelning. Detta gagnar både barnens trygghet och den pedagogiska verksamhetens utveckling. Pedagogerna kan med detta arbetssätt använda och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter på hela förskolan.
För oss är det viktigt med ett öppet klimat, vikänsla och inställningen att alla barn är allas barn.
Grön Flagg
- 2009 tilldelades förskolan Grön Flagg för vårt arbete med Livsstil och Hälsa.
- 2011 för Vattenresurser och i november 2011 för tema Närmiljö.
- Just nu pågår arbete med Kretsloppet.
En speciell ”medarbetare” i arbetet med Grön Flagg är ett gosedjur som vi kallar Guldis. Guldis följer med hem till barnen och ser hur familjerna t.ex. återvinner, komposterar … Barnen får sedan visa bilder på förskolan och berätta vad Guldis fick vara med om hemma hos dem.
Barnens val
Målet med arbetssättet Barnens val är att barnen får mer inflytande i sin vardag. Detta gäller alla barn, stora som små. På morgonen när barnen kommer väljer de sin aktivitet – skogen, ateljén eller gården.
Genus
Vi har en genuspedagog på förskolan. Hon ger oss tips och råd om hur man kan arbeta. Några viktiga punkter som vi beaktar i vårt genusarbete är:
- möta barnen där de befinner sig
- fokusera på det positiva och förstärka det
- lärandet ska vara lustfullt
Skogen används som en ”genuslekplats”, och vi arbetar också med känslor och att vara en bra kompis.
Matematik och naturvetenskap
Barnen får ett uppdrag när vi är i skogen (t.ex. hämta så många kottar som du är lång) och det är väldigt uppskattad av barnen. Vi fortsätter arbetet i förskolan med skapandet. I lekens form används matematik varje dag i verksamheten.
Teman och projektarbeten
I tema- och projektarbeten utgår vi från barnens intresse. Det kan vara långa teman eller korta projekt. Vi arbetade en termin med olika sagor och åldersindelade grupper.
Vi startade temat genom att pedagogerna spelade Askungen för barnen. Barnen blev mycket intresserade av att göra egen pjäs och tillverka skapa all rekvisita själva.
Det blev ett fantastiskt samarbete mellan barnen, skaparglädje och avslutningsvis uppträdande för föräldrar och barn från en annan förskola som tillhör Resarö förskolor. Vi har ett mycket bra samarbete mellan förskolorna.
Om Överby förskola
Respekt, trygghet och glädje ger självständighet. Det är ledorden på Överby förskola i Vaxholm.