Article image

Ringstorps förskola

Ringstorps förskola är centralt belägen i Helsingborg och närhet till skog och hav samt kulturinrättningar, något som möjliggör en variation av aktiviteter.

Förskolan arbetar utifrån Reggio Emilias filosofi.

Lokalerna är väl anpassade för verksamheten med tre hemvister med kök, ateljé, flera små rum och ett stort gemensamt torg (multirum med olika miljöer i rummet), samtalsrum och ett litet kontor.

På förskolan arbetar åtta förskollärare, tre barnskötare varav en studerar till förskollärare samt en är resursperson.

Förskolans samtliga lokaler omstruktureras kontinuerligt för att stimulera till olika möten och ge lust att leka, arbeta, forska, upptäcka, skapa och konstruera. Det pedagogiska materialet är tillgängligt och väl synligt för att inbjuda och utmana barnen i lek och skapande. Förskolans utemiljö är anpassad för olika sorters lek, men ska vidareutvecklas så att vi får fler rum ute.

Vi arbetar tematiskt i åldersgrupperingar (med flexibilitet utifrån barnets behov) tisdag till torsdag. Temaarbetet byggs upp utifrån barngruppens behov och intresse. Alla pedagogerna samverkar i arbetet med grupperingar och avdelningstänket är inte längre aktuellt. Förskolan har sett många positiva effekter, bl.a. ökad trygghet och trivsel och stärkt självkänsla för barnen och pedagogerna genom att arbeta på detta vis. Nästa steg är att hemvisterna för de äldre barnen har ett gemensamt namn samt att titta över hela dagen så att barnen erbjuds ett varierat innehåll.

Pedagogisk dokumentation

Pedagogerna arbetar aktivt med att vara närvarande pedagog, ett ansvarsschema finns för de olika lärmiljöerna. Alla barn erbjuds aktiviteter i närområdet varje vecka. Pedagogerna bygger den pedagogiska dokumentationen tillsammans med barnen genom bilder, filmer, intervjuer, utvärderingar och diskussioner. De äldre barnen dokumenterar kontinuerligt i sina dokumentationsböcker genom att skriva och rita.

De yngre barnen använder kamera och iPad för att fotografera, filma och berätta om sina upplevelser och sitt lärande. Pedagogerna på förskolan har planering enskilt samt i kollegiet varje vecka. Var sjätte vecka har de reflektionsvecka, med en blick i backspegeln, en på nuläget och en på hur går vi vidare.

Gemensam värdegrund

Värdegrunden som vi arbetar efter är gemensam för hela vårt skolområde (2 förskolor + F–6 skola):
  • Här finns trygghet, arbetsro och glädje
  • Här får du ett varmt bemötande
  • Här finns kunnig och engagerad personal.
  • Här erbjuder vi en miljö för utveckling, lärande och lek.

Vårt förhållningssätt med tron på barnets kompetens ska genomsyra vår verksamhet.

År 2011 fick vi utmärkelsen Sveriges bästa förskola. Citat från Qualisrapporten: Stämningen i förskolan genomsyras av värme och lärande. Barnen lär sig att vara delaktiga och ha ansvar. Framförallt lär de sig hur man förhåller sig och är mot varandra för att må bra och kunna växa. Vi möter glada, öppna och nyfikna barn. 

Reggio Emilia

Ringstorps förskola är inspirerad av Reggio Emilias filosofi. Vi tror på barnets förmåga och låter barnets intresse och nyfikenhet vara grunden för teman och projekt. Barns lärande är i centrum.

Pedagogerna är närvarande pedagoger under hela dagen, då kan de tillsammans med barnen nyttja alla våra lärmiljöer (pedagogerna är schemalagda i de olika miljöerna). Pedagogernas tydliga medvetenhet om att barnen har olika kunskapsnivåer, intressen och lärstilar bidrar till att alla barnen vågar tro på sin förmåga att lära genom att upptäcka, prova och utmanas i tanken.

Alla pedagoger arbetar tillsammans med barnen i den pedagogiska dokumentationen, på så vis kombineras vår kunskapssyn med barnens syn på kunskap. Vi ser tydligt att barnet får följa processen i sitt lärande och på så sätt också blir medvetet om sina styrkor.

Egen film och egen musikvideo

Vi har Ikt som prioriterat mål under läsåret, och hösten 2011 startade vi med iPads i verksamheten. Vi ser i dag att iPaden är ett verktyg som ger lärandet ytterligare en dimension. Barnens samspel, språkutveckling och problemlösningsförmåga ökar genom att de tillsammans använder olika appar och program. T.ex. kan en konstruktions- eller sorteringsövning göras på iPaden och sedan med klossar, knappar eller något annat.

Ett projekt har varit den film som femåringarna själva gjort. De fick ett uppdrag, de skulle göra en film om en dag på förskolan. De fick planera och upprätta en storyboard med ritningar och skrivna instruktioner. Barnen fick själva filma, redigera och välja musiken. Projektet avslutades med att övriga barn fick en inbjudan till filmpremiär. Ett lyckat exempel på hur barn är delaktiga i en process från början till slut. Femåringarna har även gjort en egen sång och musikvideo efter samma princip.

Det bästa med att arbeta på Ringstorps förskola

Alla pedagoger på förskolan har ett stort engagemang och driv när det gäller utveckling. Det finns en öppen kommunikation i alla led och en glädje och stolthet i det vardagliga arbetet tillsammans med barnen. Hela verksamheten utgår från barnens behov, tankar och intresse. Pedagogerna fastnar inte i gamla hjulspår. Vi känner att vi i samspel med samhällsutvecklingen utformar verksamheten och inte är rädda för de utmaningar framtiden har i beredskap för oss.

Besök gärna vår blogg: http://blogg.helsingborg.se/ringstorpsforskolor

 

Om Ringstorps förskola

Antal avdelningar
3
Antal barn
68
Antal anställda
12
Förskoletyp
Kommunal
Startad
2010
Adress
Ryttmästaregatan 2
Stad
Helsingborg
Postnummer
25453
Kontaktperson
Marie Andersson
Email
marie.andersson6@helsingborg.se
Telefonnummer
042-10 36 66
Förskolans vision

Ringstorps förskola i Helsingborg blev utsedd till Sveriges bästa förskola 2012. Här finns trygghet, arbetsro och glädje, här får du ett varmt bemötande. Här finns kunnig och engagerad personal. Här erbjuds en miljö för utveckling, lärande och lek.