Säfsta ekologiska förskola
Några kilometer utanför Enköping ligger Säfsta ekologiska förskola vars verksamhet genomsyras av ett hållbart och socialt miljöperspektiv. Där har vi gjort ett besök nu i sommar.
Skrivet av: Lotte Mjöberg.
En kommun med många fristående förskolor
I området Fjärdhundra-Simtuna några kilometer utanför Enköping, ligger Säfsta ekologiska förskola. Den huserar i en stor och pampig skolbyggnad från 1800-talet. Bakom uppförandet av byggnaden stod Vårfrukyrka församling som från 1860-talet ville anlägga en skola på platsen.
Enköping ligger mellan Västerås och Uppsala och har närmare 50 000 invånare. Det finns ovanligt många fristående förskolor i kommunen. Av sammanlagt över fyrtio förskolor i Enköpings kommun, är tjugoen privata. De har olika pedagogiska inriktningar, och i kommunen finns ett eget nätverk där rektorerna träffas.
Rektorn på Säfsta ekologiska förskola heter Eleonor Petersen och hon har arbetat som rektor sedan 2018. Hon är barnskötare i grunden, och läser nu sista terminen på rektorsprogrammet.
Bra lokaler och en härlig naturgård
Eleonor berättar att förskolan hyr en stor del av nedervåningen av bygdegårdsföreningen i Säfsta. På våningen ovanför är det lägenheter. Det är ett upplägg som Eleonor tycker fungerar bra även om det vissa gånger kan innebära lite mer jobb:
– Det förekommer också att bygdegårdsföreningen hyr ut en del av nedervåningen för olika evenemang på helgerna vilket kräver lite extra av vårdnadshavare som måste tömma barnens hyllor och ta med vagnar hem.
På förskolan finns en naturgård som erbjuder något för alla åldrar att utforska. Den är lummig och det finns flera möjligheter att dela upp barnen i mindre grupper, även att sitta ute i grupperna under måltider vilket barn och pedagoger ofta gör.
Fristående och personaldriven
Förskolan är fristående och drivs av personalen, och man jobbar tätt tillsammans. Att den är personaldriven innebär att huvudman består av pedagoger i verksamheten och att rektor Eleonor även sitter i styrelsen utöver sitt rektorsuppdrag.
Fördelarna som Eleonor lyfter fram med en fristående verksamhet är bland annat att hon är nära verksamheten och barngruppen, och att beslut kan fattas och genomföras fortare.
I arbetslaget finns det en förskollärare och övriga är barnskötare. Dessutom finns en kock, en köksassistent/allt-i-allo samt en lokalvårdare.
Hållbart och socialt miljöperspektiv
Det hållbara och sociala miljöperspektivet har genomsyrat verksamheten sedan starten.
– Förskolan startades 2009 och då var det ekologiska perspektivet väldigt aktuellt och viktigt att uppmärksamma. I dag har de flesta förskolor anammat detta med hållbar utveckling och miljötänk vilket då gör att vårt ekologiska tänk kanske inte utmärker sig på samma sätt som tidigare, vilket förstås är mycket bra, säger Eleonor och fortsätter:
– Vår kokerska handlar närproducerat och lagar den mesta maten från grunden.
Grön Flagg-arbetet centralt
I den ekonomiska föreningen ingår även Sparrsätra ekologiska förskola. Den tillkom i januari 2018 och ligger 6,5 km längre ut på landet. Som rektor fördelar Eleonor sin tid mellan Säfsta och Sparrsätra.
Förskolorna står med i den kommunala kön:
– Föräldrarna väljer aktivt att placera sitt barn i kö hos oss. Att de ligger utanför staden verkar inte ha betydelse, och att vi är mindre enheter verkar locka.
Verksamheten i dessa båda förskoleenheter genomsyras av Grön flagg-arbete och ett aktivt värdegrundsarbete där barns rättigheter har en stor plats. Genom att hjälpa barnen att bli trygga i sig själva och utveckla tilltro till sin egen förmåga lägger man grunden för att barnen ska kunna påverka sin situation nu och i framtiden, i litet som stort.
– Som individ i samhället behöver vi också visa hänsyn och solidaritet med andra människor. Vårt arbete med barns rättigheter, att lyfta olikheter och likheter, samtal om familjekonstellationer och allas lika värde bidrar till ett mer öppet förhållningssätt.
Säfsta innehar Grön Flagg-certifiering sedan 2010, och Sparrsätra startade sitt arbete med detta 2018. Grön flagg är en miljöcertifiering som påvisar att ett medvetet demokratiskt arbete rörande hållbar utveckling på förskolan bedrivs.
Att vistas mycket utomhus är viktigt för de båda förskolorna:
– Det gynnar barnen i deras lek och kreativitet, hälsa och utveckling, säger Eleonor.
I arbetet har personalen sett att barnen har utvecklat en större förståelse och medvetenhet om hur skräp i miljön påverkar djur och natur.
– Genom att vi regelbundet vistas i naturen, uppmärksammar och lär oss om djuren som bor där och lär oss om allemansrätten så utvecklar vi en omsorg om miljön hos barnen. Det man har en relation till brukar man vara mer rädd om. Pedagogerna upplever att arbetet med tema ”Djur” skapar ett engagemang hos barnen, vilket är en bra grund i arbetet med hållbar utveckling, förklarar Eleonor.
”Det är barnens verksamhet!”
Vad gäller pedagogiska inspirationskällor på förskolan, hämtas mycket från Förskoleforum och forskning. Verksamheten bygger på barnens intressen. Pedagogerna möter barnen på deras nivå och utmanar dem i deras utveckling, och skapar en lustfylld miljö och undervisning som bidrar till en livslång lust att lära.
– Det är barnens verksamhet! Vi är här för att stötta och utmana dem i deras utveckling, förklarar Eleonor.
Utflykter med minibussar
Eleonor lyfter speciellt fram de två minibussar som rullar tre dagar i veckan. Varje förskola har en bussansvarig men särskilt busskörkort krävs inte för dessa minibussar. 6–7 barn brukar åka med per buss och förskola och det är då för de barn som är äldre, de åker med 3 pedagoger totalt:
– Bussarna åker alltid tillsammans till någon utvald plats. Det är planerat utifrån vad barnen ska få möta och utmanas i. Utflykterna med förskolebussarna har gjort det möjligt för barnen att lära känna sin närmiljö och vissa samhällsfunktioner. Besöken på skolorna där de äldsta barnen ska börja efter sommaren bidrog till mindre oro och ökad trygghet hos barnen.
Det är en uteverksamhet som möjliggör ett större samarbete mellan enheterna, möjligheter för barnen att skapa nya sociala relationer. Ibland kan det handla om att åka till skogen.
Sparrsätra ligger ute på landet och är omringat av åkrar. Det som erbjuds som närmsta utflyktsmål till fots är en bondgård. Vid utflykterna kan man grilla, eller så tar man med mat från förskolan.
Utforskande av olika boendeformer
På förskolan har man arbetat mycket med familj, närmiljö och hur barnen bor. Eleonor förklarar:
– Man har sett att barnen på våra enheter även behöver stadsmiljön för att visa på olika boendeformer. De behöver ges möjlighet att utforska stadsmiljön som ett komplement till hemmet då många av barnen bor på gårdar eller hus på landet.
Under perioden som barnen utforskade olika boendeformer: lägenheter, villor, radhus med mera, så tittade de även på olika sopsorteringslösningar: sopstationer och soprum. Barnen är vana att följa med till återvinningsstationen inne i stan.
Minibussarna skapar kontakt
Eleonor Petersen åkte själv med bussarna under våren, som verksamhetsbesök. Hon förklarar hur kul det var att se barnens interagerande med varandra från de två enheterna.
– Jag såg hur de knöt nya relationer. De bjöd in till lek och utforskande. Det var spännande att se. Det är annars lätt hänt att de håller sig i sina grupper.
Hon berättar också att hon och en av gruppernas pedagoger har uppmärksammat en intressant sak när barnen är i väg på utflykt med minibussarna:
– Barn som annars kanske lätt hamnar i konflikter, blommade verkligen upp då. De kom mer till sin rätt utanför förskolans väggar och i det mindre sammanhanget som det blir när de åker i väg.
En av grupperna har sin utvärdering reflekterat över att bussen är ett extremt bra verktyg, då de ofta har kunnat åka spontant och lyckats komma i väg hela gruppen som varit på plats på vårkanten. Detta har stärkt gruppdynamiken, relationen mellan pedagoger och barn och mellan barn och barn.
De åker ofta till ställen med öppna ytor, få distraktioner och många motoriska utmaningar. De väljer ofta bort stora lekplatser och väljer i stället en plats där barnen får möjlighet att använda sin fantasi vilket uppmärksammats att barnen också föredrar.
Färre konflikter och nya kompisar
En reflektion pedagogerna haft i närtid var att när det blev färre barn på gården då en grupp åkte i väg, så märktes det på barnen att de kom in i en annan sinnesstämning. Antalet konflikter minskades.
De hittade också andra kompisar att leka med och utforskade andra lekar än vad de vanligtvis brukar möta. De kunde också fokusera på en lek en längre tid utan distraktioner från någon som lekte en annan lek.
Så är det också när de åker i väg med bussen. Eftersom de åker med en mindre grupp har barnen färre kompisar att bli distraherade av.
Så här använder Säfsta ekologiska förskola Förskoleforum
Rektor Eleonor Petersen berättar:
– Jag vet att pedagogerna under sin reflektionstid gärna går in på Förskoleforum med sina inloggningar, för att skaffa sig inspiration och få nya idéer och även tittar på forskning. Vi använder också många artiklar därifrån för det kollegiala lärandet.
Extra gärna används de artiklar som finns som serier, exempelvis de av Ann Pihlgren. De diskuterar vi sedan i olika grupper, utifrån pedagogernas egna intresseområden. Förskoleforum har också många bra mallar och dessa använder vi oss också mycket av.