
Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...

Artikel
Ann-Christine Vallberg Roth intresserar sig i sin forskning för allt ifrån läroplaner genom historien, till det samlande begreppet ”flerstämmig didaktisk modellering”.

Artikel
Vilka värden kommer till uttryck i olika samspel i förskolan? Och har det skett någon förändring av de värden som prioriteras i förskolan? Det har professor Anette Emilson fokuserat på i sin...

Artikel
Vilka av läroplanens innehållsområden anser förskollärare att de involverar minst i sitt arbete? Och vad är deras avsikter med gruppindelning? Det och mycket mer har Panagiota Nasiopoulou studerat,...

Artikel
Johannes Finnman Grönaas forskning handlar om förskolepersonalens arbetsvillkor, och han lyfter fram att personalen behöver bättre förutsättningar. Hans fokus har varit mångkulturella förskolor där...

Artikel
Madeleine Sjöman intresserar sig för de barn som inte har någon diagnos men som ändå har svårigheter i socialt samspel och kan ha svårt att lära sig. – Min forskning visar att barn med...

Artikel
De olika pedagogiska stilar som personalen använder styr lärandet och påverkar barnens förutsättningar för utveckling. Vilken stil har du och kan du förbättra den? I den här artikeln delger Ann S....

Artikel
I skollagen ställs höga krav på utbildningen i förskolan; den ska ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” Det är ett relativt nytt krav som infördes i skollagen 2010. Men vad menas...

Artikel
Mie Josefson vid Stockholms universitet forskar på omsorgens innebörder i förskolan. Det är ett ämne som i dag uppmärksammas allt mer.

Artikel
När förskollärare har kunskap och resurser att bedriva en digitaliserad undervisning kan förskolans STEM-undervisning utmanas och utvecklas. Det är något som resultaten från Anna Otterborns...

Artikel
Det första steget i att bepröva erfarenheter är att utveckla egna erfarenheter. Det handlar om det praktiska kunnande och den intuitiva kunskap som man med tiden utvecklar i sitt yrke, och som...

Artikel
Skulle #metoo ha kunnat undvikas?
– För att nå ett jämlikt samhälle måste förändringen börja redan i förskolan, säger jämställdhetsexperten Kristina Henkel.

Artikel
I denna artikelserie ges viktiga aspekter på förskolan som en professionell verksamhet. För dig som arbetar inom det vi kallar för en profession, behövs en teoretisk kunskapsgrund att stå på. Detta...

Artikel
Hur går själva processen till när man lär sig en ny didaktisk teori? Det är något som Emelie Stavholm har forskat på. Hennes avhandling handlar om kompetensutveckling och hur förskollärare lär sig...

Artikel
Politiska och organisatoriska beslut kan i det praktiska arbetet ge upphov till svåra etiska och moraliska ställningstaganden. Om man i sin yrkesroll hindras från att agera på ett etiskt och...

Artikel
Ann Pihlgren är ett välkänt namn inom förskolevärlden. Som skribent har hon medverkat med artiklar och filmer på Förskoleforum i många år. Här berättar hon om vad som driver henne.

Artikel
Vad händer med människor i en förskola där barnskötare och förskollärare ges större ansvar för att själva ta beslut? Hur upplever medarbetarna det ökade handlingsutrymmet? Tobias Fredricson, rektor...

Artikel
Den här boken vänder sig till dig som arbetar i förskolan och som vill utveckla din kunskap och handlingskompetens när det gäller undervisning i förskolan.

Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...

Artikel
I bygget av den professionella utvecklingen är vi i denna artikelserie nu framme vid den fjärde av de fem byggstenarna, om att utveckla kunskapsbasen och de pedagogiska handlingarna genom att bepröva...