
Artikel
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att förskolor behöver mer stöd för att möta barn som pratar andra språk än svenska. Med nuvarande förutsättningar är det svårt att leva upp till de...

Artikel
Det har kommit ny forskning på ämnet föräldrars medievanor från Linköpings universitet. Förskoleforum har pratat med en av forskarna i gruppen.

Artikel
Laila Niklasson vid Mälardalens högskola är i sin forskning bland annat intresserad av förskolans roll i det livslånga lärandet och hur personalen där arbetar med olika uppföljningssystem.

Artikel
Elza Dunkels intresserar sig för maktfrågor och forskar för att göra världen mer rättvis. Barns och ungdomars säkerhet och deras lärande på internet är två grundbultar i hennes forskning.

Artikel
Genom praktiknära forskning ska förskollärare i Stockholm undersöka barnens språklärande. Genom att filma olika situationer och sedan analysera dem med teoretiska begrepp kan förhoppningsvis den nya...

Artikel
Att förskollärarens arbete är praktiskt och forskarens teoretiskt, är en uppfattning som bör utmanas. Författarna till Förskollärares egen forskning har på halvtid jobbat i förskolan och på halvtid...

Artikel
Mona Persson Aronsons forskning bidrar med ny kunskap om förskollärares förhållningssätt till musik och visar på både hinder och möjligheter för barns musikaliska lekande i förskolan.

Artikel
I arbetet med avhandlingen som Med andra ord – samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn har Susanne Duek undersökt sex nyanlända barns litteracitetspraktiker i förskola, skola och...

Artikel
Det är viktigt att inta ett kritiskt förhållningsätt i arbetet med digital teknik, eftersom det finns så starka ekonomiska krafter som vill sälja in sina produkter. Och det är viktigt att vara...

Artikel
Med bakgrund både inom akademin och som utvecklingschef för Göteborgs stads förskolor hoppas Christian Eidevald i sin nya roll som forskningsansvarig kunna skapa broar mellan forskning,...

Artikel
Barn som redan i förskolan utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar ny forskning vid...

Artikel
Vad berättar barn om – och hur? Att kunna berätta för andra så att de förstår handlar om att förstå sig själv, menar Agneta Pihl, som nyligen lagt fram en avhandling om barns berättande.

Artikel
Petra Petersen undersöker i sin forskning vad som händer med barns delaktighet när de använder pekplattan och olika appar.

Artikel
Nu finns en ny, högaktuell forskningsöversikt om förskolans stora betydelse för barns psykiska hälsa. Förskolepsykolog Anna Hellberg Björklund guidar er genom materialet och tipsar om verktyg och...

Artikel
Hur har restriktionerna under pandemin påverkat barns introduktion till förskolan? Det har forskare vid Institutionen för psykologi i Lund undersökt. Här berättar de om sina resultat.

Artikel
Pedagogisk miljö, delaktighet och inflytande är begrepp som diskuteras flitigt inom pedagogisk forskning. Men hur kan de förankras i förskolans dagliga verksamhet? Fanny Davidsson klargör begreppen...

Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...

Artikel
Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om förskolebarns talspråk och berättande pågår just nu. Det är Högskolan i Borås som driver det, med docent Peter Andersson Lilja som projektledare.

Artikel
Olga Boksjös forskning visar att digital teknik i förskolan kan användas på en mångfald sätt. – Det finns många kloka, kreativa och inspirerande undervisningsexempel i studien som kan användas som...

Artikel
Vad händer om treåringar, istället för att bara bli fotograferade, själva får tillgång till digitalkameror i förskolan? Det har Lena O Magnusson utforskat i sin avhandling.