Boktips: Autism i ett utvecklingsperspektiv
Autistiska beteenden ska helst upptäckas så tidigt som möjligt så att barn kan få anpassat stöd och god möjlighet till fortsatt utveckling. Elisabeth Nilsson Jobs beskriver i sin nya bok Autism i ett utvecklingsperspektiv hur vi kan uppmärksamma autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern.
Förskoleforum har fått en pratstund med författaren.
Hur fick du idén till att skriva boken?
– Jag fick frågan av Studentlitteratur efter att ha skrivit några artiklar för Förskoleforum.
Vem hoppas du ska läsa den – och varför?
– Jag hoppas att den ska nå ut till förskolepedagoger och andra yrkeskategorier som möter barn tidigt i deras utveckling. Min utgångspunkt är att vi måste se barnet och dess beteenden för att veta vilka insatser som är mest lämpliga att ge.
Varför var det viktigt att skriva boken?
– Ingen har tidigare beskrivit typisk och autistisk utveckling parallellt. Jag tillför ett perspektiv och en förklaringsmodell som gör att vi bättre kan förstå autistiska personer.
Vilka är bokens viktigaste budskap?
– Vi förstår utvecklingen av sociokommunikation och tidiga inlärningsbeteenden hos autistiska barn bättre om vi förstår den typiska utvecklingen – vi är alla del av en och samma mångfald.
Vad läser du själv just nu?
– Vetenskapliga artiklar.
Om boken
Elisabeth Nilsson Jobs beskriver hur typisk och autistisk utveckling ser ut från spädbarnsålder och under hela förskoleperioden, där likheter och skillnader i utvecklingen blir tydliga. Författaren ger många exempel på beteenden hos typiska och autistiska barn och ger riktlinjer för hur beteenden kan observeras.
Ett kapitel handlar om diagnosen autism och hur autism kan särskiljas från andra tillstånd som adhd, intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingsrelaterad språkstörning.
Elisabeth Nilsson Jobs introducerar en modell för hur vi kan förstå autism och visar hur vi kan upptäcka autistiska beteenden hos barn i förskoleåldern. Begreppet automatiska inlärningsbeteenden introduceras för beteenden som annars beskrivs som udda, begränsade och repetitiva.