Ny bok: Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik

Publicerat

Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar har skrivit en bok som både innehåller teoretiska grunder och praktiska exempel på projekt för förskolebarn inom naturvetenskap och teknik.

I förskolans läroplan tas både naturvetenskap och teknik upp som två av de ämnesområden som barnen ska lära sig mer om under sin förskoletid. Förskolan ska lägga grunden för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta i grundskola och gymnasium.

Naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap finns också med bland de åtta så kallade nyckelkompetenser som EU har tagit fram i syfte att sätta fokus på områden som barn och vuxna kommer att behöva ha med sig i framtiden. 

HeimerPihlgrenSagar_520.jpg
Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar.

Grundläggande kunskap

Den här boken är tänkt att ge alla som arbetar i förskolan en bra grund för att undervisa i naturvetenskap och teknik. Författarna menar att barnen behöver få förutsättningar att lära sig begrepp, processer och fenomen, och få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle eller om hur naturvetenskaplig kunskap skapas.

De praktiska projekten i boken utgår från specifika barnböcker eftersom en viktig del i förskolebarnens utforskande av naturvetenskaplig och teknisk kunskap sker via högläsningen. Den fungerar som en viktig koppling mellan estetik, naturvetenskap och teknik.

För både yngre och lite äldre barn

I boken ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Sedan följer åtta praktiska projekt, till exempel "Kan vi leva utan växter?", "Vilken är vår plats i rymden?" och "Varför ramlar allt till marken?" Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur.

Boken vänder sig både till förskollärarstudenter och till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.

Artikelbild: Shutterstock.

Fakta

Titel: Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik – utifrån litteratur
Författare: Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Helena Sagar
Utgiven av: Studentlitteratur 2024
Antal sidor: 304
Om författarna: Maria Heimer är verksam som författare, föreläsare och utvecklare och har tidigare arbetat som utvecklingspedagog i förskolan. Ann S. Pihlgren är forskare och fil.dr i pedagogik och har länge samverkat med Skolverket om undervisningsutveckling. Helena Sagar är legitimerad NO- och tekniklärare, fil.dr i naturvetenskap med inriktning mot utbildning och arbetar som vetenskaplig ledare och lektor i Kungsbacka kommun.

Här kan du läsa ett smakprov ur boken