Nytt statsbidrag till barnböcker i förskolan
Fler böcker i förskolan. Nu inrättar regeringen ett statsbidrag till förmån för förskolors inköp av skön- och facklitteratur. Så gör du för att söka – och det här ska du leta efter.
Huvudmännen för förskolor kan nu söka statsbidraget, som omfattar 176 miljoner kronor vilket motsvarar ungefär 880 000 böcker.
Anledningen bakom satsningen är den sjunkande läsförståelsen.
– Över 20 procent av eleverna i grundskolan kan inte läsa ordentligt. För att vända den allvarliga utvecklingen behövs många insatser, inte minst fler böcker i våra förskolor och skolor. Nu ger vi huvudmännen bättre möjlighet att skapa ett eget förskolebibliotek, köpa in klassuppsättningar av skönlitterära verk eller fylla skolbibliotekens hyllor med lockande böcker, säger skolminister Lotta Edholm i ett pressmeddelande.
Böcker i barnens nivå
Woody Oliphant är bibliotekarie för barn och har drivit ett läsfrämjande projekt för förskolebarn i Solna i Stockholm. Hon välkomnar det nya statsbidraget.
– Köp in relevant och ny litteratur med hjälp av kunniga läsfrämjare som läspedagoger, logopeder och barnbibliotekarier. Titlarna ska gynna förskolebarn, delvis stödja läroplanen och vara språkutvecklande, säger Woody Oliphant.
Hon ser gärna att böcker på förskolan fysiskt finns i samma nivå som barnen, till exempel i låga backar på golvet där barn lätt hittar dem.
– Det ska finnas många olika böcker på förskolan, men gärna böcker som väcker intresse hos barn genom igenkänning eller har inslag av lek. Böckerna ska helst vara på rätt språknivå och ge möjlighet till samtal, interaktion och frågeställning oavsett hur läsvana barnen är. Ett tips är att har flera böcker inom samma tema på olika språknivåer. Det gäller för både fakta och skönlitterära böcker.
Se också över representationen i böckerna, tipsar hon.
– Olika karaktärer bör finnas representerade i böckerna i form av etnicitet, funktionsvariation, genus, familjekonstellationer och kulturella uttryck.
Du har drivit ett läsfrämjarprojekt för barn mellan ett och tre år. Vilka tips kan du ge?
– Projektet visade att det absolut går att läsa högt för barn som är mellan ett och tre år. Ge dem aktiva sagostunder och inte bara högläsning vid vilan. Som högläsare är det viktigt att inte bli bortskrämd av rastlösa och pratande barn. Bara fortsätt att läsa och se till att planera in moment som fångar uppmärksamhet eller skapar lugn, som till exempel sånger eller en handdocka som ställer frågor och sätter fokus på boken. TAKK är också ett bra verktyg som fångar in de yngsta barnens uppmärksamhet. Det går att läsa högt för alla barn oavsett ålder, ge inte upp. Varje sagostund bidrar till att barnen bli mer och mer läsvana.
Vad förutom böcker skulle du önska att förskolor fick pengar till när det gäller läsfrämjande aktiviteter?
– Tänk om alla förskolepedagoger kunde gå en fortbildning inom högläsning. Utöver det drömmer jag om att landets alla förskolor skulle ha ett läsombud som såg till att läsinsatserna levde vidare oavsett personalomsättningar, säger Woody Oliphant.