Boktips: Språkfrämjande arbete i förskolan

Publicerat

Hur kan förskolan på bästa sätt arbeta för barnens språkutveckling? Nu kommer boken Språkfrämjande arbete i förskolan: Med läroplanen som grund. Förskoleforum har fått en pratstund med författarna Matilda Gniste och Lina Öinert.

Hur fick ni idén till att skriva boken Språkfrämjande arbete i förskolan: Med läroplanen som grund?

Matilda Gniste och Lina Öinert.

– Vi saknade en bok som tar avstamp i förskolans uppdrag, som utgår från verkligheten och lyfter fram rektorns, förskollärarens och arbetslagets centrala roll för barns lärande. Till slut bestämde vi oss för att skriva en sådan bok själva.

Vem hoppas ni ska läsa den – och varför?

– Rektorer och förskollärare som vill komma vidare i språkarbetet, men också förskollärarstudenter som vill utveckla kopplingen mellan teori och praktik. Vi hoppas och tror att boken ska utgöra ett praktiskt stöd i det systematiska kvalitetsarbetet.

Varför var det viktigt att skriva boken?

– För att sprida lärdomar från vårt eget arbete och för att det inte fanns någon bok som beskrev språkfrämjande arbete med läroplanen som utgångspunkt. Det finns sedan tidigare massor av böcker om språkutveckling, men ingen som fokuserade på förskolans roll och utgick från förskolans styrdokument.

Vad har ni själva lärt er under arbetets gång?

– Vi har fått inblick i bokskrivande, fördjupat oss i forskning och lärt oss vikten av att hitta rätt skrivpartner. Vi har insett att allt verkar vara möjligt när du hittar rätt person att arbeta tillsammans med.

Vilka reaktioner har boken väckt?

– ”Äntligen!” är nog den vanligaste reaktionen när vi har berättat om bokens upplägg. Många är nyfikna på innehållet och det är tydligt att fler än vi saknat den här boken.

Vilket är bokens viktigaste budskap?

– Att du som vuxen i förskolan gör skillnaden för barnens språkutveckling genom ditt medvetna sätt att vara en god kommunikationspartner och språklig förebild.

Vad läser ni själva just nu?

Matilda: Inget, vilket är ganska skönt. Det har varit en lång period med mycket inläsning plus att jag precis är nybliven trebarnsmamma så tiden för läsning finns inte just nu. Men jag är nyfiken på Julia Anderssons och Elvira Ashbys bok Språkliga svårigheter i skolan – vad kan vi göra?

Lina: Jag läser Schibboleteffekten av Julia Romanowska. Den har legat och väntat på nattduksbordet och nu kände jag mig äntligen redo att ta mig an den. Det är en väldigt annorlunda bok om ledarskap och hur konst påverkar oss människor.

Om boken

Titel: Språkfrämjande arbete i förskolan – Med läroplanen som grund

Författare: Matilda Gniste och Lina Öinert

Antal sidor: 304

Utgiven av: Studentlitteratur 2024

Om författarna: 

Matilda Gniste är legitimerad logoped och har arbetat med kommunikations- och språkutveckling hos barn i över tio år. Hon söker ständigt efter förbättringar i syfte att skapa högre kvalitet och mer värde för dem hon arbetar för. I dag arbetar hon med att stödja rektorer och pedagoger i det förebyggande och främjande arbetet kring barns kommunikations- och språkutveckling.

Lina Öinert är legitimerad logoped och har arbetat med barns kommunikations- och språkutveckling i närmare tjugo år. Utöver det har hon flerårig erfarenhet av utvecklingsarbete inom såväl regional verksamhet som förskola, senast i rollen som verksamhetsledare förskola, med ansvar för att driva och underhålla utvecklingsprocesser med fokus på systematik och undervisningens kvalitet.

Läs mer om boken