Pedagogerna som bytte förskola

Publicerat

En avdelning på en förskola i Hjällbo hade blivit problematisk. Avdelningen var stökig och barngruppen otrygg. Två pedagoger från en välfungerande förskola i Kortedala bestämde sig för att ”låna ut sig” för att försöka hjälpa till. 

För några år sedan var avdelningen Stella Nova på förskolan Skolspåret 2 i Hjällbo, Göteborg, en helt vanlig avdelning. Sabah Azziz Malkou hade arbetat där i 19 år. 

– Vi pedagoger hade jobbat länge tillsammans och jag trivdes jättebra! 

Men en annan avdelning på förskolan behövde förstärkning och Sabah förflyttades dit. I samma veva slutade också de andra pedagogerna på Stella Nova. 

– Det hände många olika saker samtidigt som påverkade avdelningen, bland annat sjukdomar. Det går inte att peka ut en enskild orsak till varför det blev så stökigt. 

Avdelningens rutiner och strukturer försvann. Barnen mötte många nya vikarier och det skapade en otrygghet. På kort tid gick Stella Nova från att fungera bra till att bli problematisk. 

– Det blev jobbigt för såväl barn som vårdnadshavare och pedagoger. Jag märkte att barnen kände sig otrygga. De sökte sig till mig och andra pedagoger som de kände ute på gården. 

Vid några tillfällen erbjöd sig Sabah att hoppa in på avdelningen för att hjälpa och stötta barnen. Hon märkte stor skillnad på barngruppen jämfört med tidigare.

– Jag kände mig orolig för barnen. Inte minst var det jobbigt för de som behövde extra stöd. Det var väldigt stökigt och som pedagog kunde man aldrig slappna av. Det var inte en enkel avdelning att jobba på. 

I Kortedala 

På en förskola i stadsdelen Kortedala jobbade Pernilla Bergendorf och Beata Spitza. Båda har lång erfarenhet av yrket och hade jobbat över 12 år på samma arbetsplats. Deras förskola fungerade bra. Rutiner satt och arbetslaget var väl sammansvetsat. 

– Många av oss hade jobbat tillsammans länge. Vi hade arbetat fram en struktur och ett välfungerande arbetssätt. Vi hade en fantastisk förskola som nästan var självgående.

En dag fick de ett mail från rektorn, eller snarare en vädjan. I mailet stod att en avdelning i Hjällbo hade en jättejobbig situation. Det var stora problem i barngruppen och det var svårt att rekrytera personal. De behövde hjälp. Ville några av pedagogerna byta förskola en period? 

– I mailet frågade rektorn om vi ville göra skillnad på riktigt, minns Pernilla.

Pernilla började fundera. Gjorde de inte skillnad redan nu? Är inte alla förskolor så bra som deras? Har inte alla barn en bra förskola? 

– Det var egentligen först då som det slog mig hur ojämlikt det är. 

Det bästa vore om två pedagoger bytte förskola tillsammans, hade rektorn skrivit. Pernilla frågade kollegan Beata vad hon tänkte om mailet. 

– Vi kände båda två att det skulle vara roligt att försöka göra skillnad för barnen. På vår förskola skulle allt rulla på som vanligt även om vi lämnade den. Den var så pass välfungerande. 

Så de bestämde sig för att lämna sin förskola för att istället börja jobba på Stella Nova. 

– Vi kontaktade vår rektor och sa att vi var beredda att byta. Det var ett stort steg. 

De gick till förskolan för att få ett första intryck. 

– Vi gick dit på besök även om vi redan bestämt oss för att byta. Det hade gått lite för långt på avdelningen så jag förstod att det skulle bli mycket att bita i. 

Att låta nya pedagoger komma utifrån gjorde det också lättare att börja om helt och hållet på avdelningen. 

– Vi ville inte att barnen skulle falla in i gamla mönster utan börja på ny kula. 

Pernilla och Beata hade jobbat tillsammans många år och kände varandra väl. De delade sätt att arbeta och visste hur de ville jobba. Därför behövde de inte förberedde sig på något speciellt sätt. 

– Det kändes tryggt att ha så stor erfarenhet. För 20 år sedan hade jag nog inte vågat byta. Men jag är jätteglad att jag gjorde det. Det har gett mig väldigt mycket. 

Pedagogerna i Hjällbo

I Hjällbo hade Sabah och hennes kollegor fått veta att ett par erfarna pedagoger från en annan förskola skulle försöka få ordning på avdelningen. Sabahs första tanke var att kompetensen redan fanns hos dem. 

– Vi har många duktiga pedagoger här. Men rektorn förklarade att hon inte ville bryta upp avdelningar som fungerar bra. Därför var det bättre att några kom utifrån. Och det är såklart mycket bättre än att förstöra för de andra avdelningarna. 

Även om det varit stökigt är det viktigt att inte se bakåt utan fokusera på framtiden och se möjligheter, tycker Sabah. 

– Det är viktigt att inte fastna i det som hänt utan titta framåt, tänka positivt och se potentialer. Så vi såg fram emot att Beata och Pernilla skulle komma, säger Sabah. 

Diskussionsfrågor
  • Kan vi göra något för att förskolor ska bli mer jämlika? 
  • Vad skulle krävas för att jag skulle byta till en avdelning som behöver hjälp? 

Foto: Shutterstock.com

prova_180.jpgDen här artikeln är öppen för alla

Den här artikeln är öppen för alla besökare under en begränsad period. Är du inte medlem men vill ta del av allt som finns på Förskoleforum?

Kontakta oss för att få en offert

Beställ ett abonnemang till din förskola

Prova Förskoleforum gratis i två månader