Vilda grannar – Naturskyddsföreningens första förskoleprojekt

Publicerat

”Vilda grannar” är det lockande namnet på Naturskyddsföreningen nya projekt. Det riktar sig till förskola, skola och fritids och handlar om djur och natur. Man vill få barnen att förstå och värna om naturen och ekosystemen.

Författare

Naturskyddsföreningen driver sedan tidigare verksamheten Natursnokarna som riktar sig till barn och familjer. Men det är första gångerna denna förening direkt riktar sig mot förskolan. Och det med nytt, framtaget material.

helena-lundmark-foto-robert-o-aakerman_200.jpg
Helena Lundmark. Foto: Agnes Vungi.
Helena Lundmark är projektledare för ”Vilda grannar”. Hon förklarar:

– Projektet började att utvecklas under 2023 och under hösten 2024 kommer det att vara färdigt för fullständig lansering. Bland annat pågår ett arbete med webbsajten. Vi har många gånger fått frågan från pedagoger varför vi inte haft mer material för förskolan, så det är roligt att vi breddar oss nu.

Målsättningen för Vilda grannar handlar om att främja barns relation till naturen. Att skapa ökad utomhusundervisning och ökad medvetenhet om vikten av att värna naturen och ekosystemen:

– Ja, vi vill väcka och stimulera barns empati för djur, vilket i sin tur också utvecklar deras empati för människor.

Det kostnadsfria digitala läromedlet Vilda grannar som har utvecklats av Naturskyddsföreningen i samarbete med Friluftsfrämjandet genomförs med bidrag från Svenskt Friluftsliv. Tanken är att projekten och aktiviteterna som det ges förslag på, ska kunna gå att genomföra i ett naturområde i förskolornas och skolornas närhet, utan krav på någon avancerad utrustning.

Mycket på Vilda grannars webbsajt

Det finns artiklar, beskrivningar med mera på Vilda grannars webb. Vad man ska tänka på när man fixar ett fågelbad, exempelvis. Vidare om hur man inventerar småkryp, ordnar en fjärilsrestaurang med mera. Vilda grannars läroplanskopplingar handlar om att bidra till hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande.

Sajten fylls på med nytt material:

– Vi har nyligen publicerat ”Småkrypsinventering” med insektsformulär, tänkta för förskolan och uppåt. Bland annat är vi nu igång med ett ”Gosedjuskalas med vilda djur” samt även med avslappningsövningar som går att göra utomhus, avslöjar Helena Lundmark.

Helena berättar att hon i arbetet inför Vilda grannar varit ute på såväl en kommunal som en privat förskola. Utifrån deras önskemål har bland annat bildstöd på olika djurarter tagits fram. Hon fortsätter:

– I Vilda grannar finns det också mycket material för skolan. Det kan ofta fungera bra för förskolan också, med lokala anpassningar. Det beror förstås på förutsättningarna som finns på de olika förskolorna. De kan ju anpassa materialet efter sin åldersgrupp eller andra behov de har. Att bygga en ekorrholk exempelvis kan ju funka bra om man har en intresserad pedagog på förskolan.

Sajten fungerar även som fortbildningsmaterial för pedagogerna som ska leda teman/projekt om djur och natur.

Vilda_grannar_750.jpg
Det finns mycket på Vilda grannars webbsajt: artiklar, beskrivningar med mera. Sajten fylls på med nytt material. Se mer i länktipsen i anslutning till artikeln.

Förskolor delar med sig av vad de gör

Vilda grannar-sajten innehåller bland annat en karta över Sverige, där förskolor och skolor kan registrera sina projekt och på sätt utbyta projekttips och idéer med varandra.

– Vi hoppas verkligen att så många förskolor som möjligt gör detta, så att vi får veta mer om hur förskolor och skolor jobbar med naturkunskap plus att vi kan fånga upp roliga idéer och dela som inspiration till fler, säger Helena Lundmark.

Ängsgårdens förskola, Snäckan och Fjärilen, i Ulricehamns kommun är en av dem som registrerat sig. De har skapat en äng och de skriver:

”Vi har i nuläget grävt upp en bit av vår kulle i sluttningen. Barnen var med och utforskade insekter som vi hittade under grävningen. I dag kommer vi så ut fröna. De kommer få ritreflektera kring hur vår lilla äng kommer att se ut. Nästa steg är att låta en bit av vår gård vara oklippt och se vad som kommer att växa då. Har vi fröer kvar kan vi så ut lite där med.”

Och på förskolan Villekulla, Lilla gubben, i Hässelby började de att spåra vilda djur. De skriver: ”Från ett samtal vid frukost, kring en på mjölkpaketet, blev barn, pedagoger och vårdnadshavare fågelspanare!”

Läroplansmål …

… som kan uppfyllas genom projektet Vilda grannar, enligt Naturskyddsföreningen:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • fantasi och föreställningsförmåga
  • förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
  • förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
  • förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om.

Länktips

https://www.naturskyddsforeningen.se/projekt/vilda-grannar/

Förslag på projekt

https://cdn.naturskyddsforeningen.se/uploads/2024/05/Forslag-projekt-Vilda-grannar.pdf

Bildstöd, filmer, texter om olika djur, karta över förskole- och skolprojekt i Sverige, m.m.

https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/vilda-grannar-bibliotek/

Olika skyltar att ladda ned, t.ex. för att akta igelkottar eller grodor

https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/skylta-for-naturen/


Foto: Shutterstock