Förskolekockar bjuder på sina bästa recept
Mer inspiration och fullmatad med tips. I den nya kostnadsfria Den gröna förskolekokboken ger förskolekockar över hela landet sina bästa recept.
– I mitt kök går inget till spillo, säger förskolekocken och måltidspedagogen Karin Hermansson.
Restaurangen ligger mitt i byggnaden, som ett pulserande hjärta, platsen där allt händer. Och på Spekeröds förskola i Stenungssund kallas det just restaurang. Barnen är gäster och över disken hänger en meny med dagens rätt.
– Många av mina gäster kan inte läsa än, men jag vill ge dem känslan av en restaurang. säger Karin Hermansson. Hon är måltidspedagog och kock och har jobbat i över 20 år i förskolekök.
Bredvid disken där maten dukas upp som en buffé står en vagn med mängder av sallader. Här finns dressingar, kryddor för den som vågar prova, kålsallader och riven morot. Buffén är placerad på barnens nivå, så att även de minsta skulle kunna välja och vraka på egen hand.
Karin Hermansson rör sig ofta ute i restaurangen, mån om att höra vad hennes gäster tycker om maten.
– Det blir härliga möten varje dag, som ger mig energi att fortsätta.
Mitt i restaurangen står ett rum i rummet: ett pedagogiskt kök. Här kan barn och pedagoger tillverka slime eller play doh och barnen får lära om råvarors kemiska processer.
Smakprickar och smakbryggor
Att få barn att prova spännande smaker är inte det lättaste. Karin Hermansson använder sig av både smakprickar och trygga bryggor för att få skeptiker att testa nytt.
– Ibland kan en prick sås på tallriken räcka, och en smakprick är ett steg på vägen. Smakbryggor, en känd smak för att testa det okända, är också ett sätt att våga testa nytt. Det kan vara apelsinsaft på vitkålen, till exempel.
Karin Hermansson lagar all mat från grunden på förskolan – och det doftar ofta nybakat bröd i korridorerna.
– Att få känna dofter är ett sätt att väcka hunger och jag vill att mina gäster är hungriga när de kommer.
Trolla med knäna
Som förskolekock är hon också expert på att trolla med knäna eftersom de ekonomiska tyglarna är strama. För att dryga ut kassan tar hon till vara på det mesta. Överbliven havregrynsgröt från frukosten åker ner i bröddegen, till exempel.
– Soppa kan bli gryta och skafferipizza gör jag ofta på fredagarna. Då samlar jag ihop rester från veckan, som överblivna ostbitar, bladspenat från salladsbuffén och majs och gör en smarrig pizza som barnen älskar.
Hon är också noga med att använda hela råvaran. Broccolistjälken kan wokas istället för att slängas och dagsgammalt bröd kan malas till nytt bröd.
– För mig är det viktigt att tänka hållbart och föra vidare de tankarna till barnen. Men det är också kreativt och gör mitt jobb roligare. Det kan vara småsaker, som att en överbliven citron blir citronvatten och ett trött äpple kan mixas till smoothie.
Hur ser du på pedagogens roll vid matbordet?
– Pedagogen är jätteviktig. Tänk på hur du pratar om maten och våga prova nytt du också. Vad du gör skickar viktiga signaler till barngruppen. Lämna ryggsäcken hemma och upptäck nya smaker med barnen!
Foto: Åsa Lancaster
Ladda ner material
- Förskolekokboken