Förskolan Slottsparken
Förskolan Slottsparken ligger i en av Visbys äldsta parker, som heter just Slottsparken. I denna park finns fyra hus. De rosa huskropparna är av kalksten och från 1700- och 1800-talet. I två av dessa har vi vår verksamhet.
I det stora huset heter avdelningen Kronan och här har vi verksamhet för 20 barn i åldern 3–5 år. På Kronan arbetar 3 pedagoger samt vår kokerska. I det lite mindre huset finns avdelningen Spiran och här arbetar 3 pedagoger med 12 barn i åldern 1–3 år.
Det unika med vår verksamhet är att vi tillbringar den mesta av vår utevistelse i Slottsparken. Eftersom denna park är en oas i stenstaden Visby (som ju är ett världsarv), tål den inte några större ingrepp eller leksaker. Vi har en sandlåda och två gunghästar samt parkens många stora träd som är gamla och det är inga direkta klätterträd.
Det som dessutom utmärker vår utevistelse är att parken inte har något staket. Parken är nämligen en allmän plats. För oss pedagoger krävs det därför tydliga regler för barnen var de får vara och inte, samt vilka aktiviteter som finns. Vi försöker skaffa leksaker för utomhusbruk som är flyttbara, då vi måste ta in dessa varje kväll när vi stänger.
Almedalen, stranden och ruinen
Det krävs även att pedagogerna hela tiden organiserar sig då det är en stor park, samtidigt som vi måste våga lita på barnen att de klarar av detta ansvar. När vi går iväg från parken brukar vi besöka Almedalen och under den så kallade politikerveckan är vi flitiga besökare. Det är nära till Almedalen och där finns det en stor och bra lekplats.
Vi har även nära till stranden, vilket är ett av barnens favoritställe. På stranden kan vi stå och kasta stenar i flera timmar. Vi tar gärna med oss några stenar tillbaka till förskolan, som barnen sedan målar eller tar med sig hem. Självklart tittar vi på ringmuren ofta, och så fort vi får möjlighet går vi till St Hans ruin för att klättra på resterna av den gamla kyrkan.
Samma barnsyn
Under våren och sommaren 2013 hände det mycket i personalgruppen. Fyra av pedagogerna lämnade förskolan av olika orsaker; mer än halva personalgruppen. Under våren och sommaren rekryterades därför fyra nya pedagoger. Förändringen innebar att pedagogerna fick börjarom från grunden med verksamheten.
Under sommaren, och innan alla barn kom tillbaka till förskolan efter semestrarna, pratade vi därför mycket om visioner och barnsyn. Under den här tiden förstod vi pedagoger att vi delade samma barnsyn och att alla var överens om att tillsammans med barnen skapa en lärande förskola.
Vi upplever att lärande är starkt förknippat med glädje. Har vi roligt lär vi oss lättare. Under hösten har vi arbetat väldigt mycket estetiskt med bland annat dans och drama, vilket skapat glädje hos barnen.
Barnen är allas barn
Vi uppmuntrar även barnen att utifrån deras mognad klara av att lösa vardagliga små problem. Detta för att barnen ska få möjlighet att skapa en tilltro till sin egen förmåga att hantera olika situationer. Det kan handla om allt ifrån att klä av och på sig själv till att trösta någon som är ledsen eller hjälpa den som behöver det. Vi pedagoger anser att det i denna process är viktigt att ge barnet den tid det behöver och att stötta det utan att ta över.
Vi tycker mycket om att arbeta i olika grupper för att dela antalet barn, men även att de ska få skapa kontakt med varandra genom nya konstellationer. måndag–torsdag arbetar vi därför i olika grupper.
Det bästa med vår förskola är att alla som arbetar här har samma mål, samma barnsyn och att vi hela tiden har en öppen dialog med varandra. Barnen är allas barn och när det händer saker som gör att vi behöver stötta varandra, hittar vi tillsammans lösningar för barnets bästa.
Om det är ett barn som vi känner behöver bryta ett visst mönster, hjälper vi varandra genom att till exempel flytta barnet till den andra avdelningen. Allt för barnets bästa. Vi låser inte fast oss vid att det måste vara på ett visst, sätt utan vi ändrar, funderar, observerar och försöker hela tiden se situationen utifrån barnens behov.
Om Förskolan Slottsparken
På Förskolan Slottsparken i Visby arbetar man efter visionen att vara en trygg plats för barn, pedagoger och föräldrar. Målet är att skapa de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande.