Article image

Kåxis förskola

Mitt i folkmyllret på centrala Södermalm i Stockholm ligger Kåxis förskola. Här finns allt vad det innebär med trafik och små bakgårdar. Namnet kommer från gatan som förskolan ligger på: Kocksgatan. Hur påverkar då läget förskolan? Ja, det är viktigt att barnen lär känna sin närmiljö och att de kan ta sig fram på trafikerade gator.

Fördelar mitt i stan

Vi har en liten men trevlig bakgård som används flitigt, men tar oss också till olika närbelägna parker. Vi har kanske ingen fantastisk utemiljö att erbjuda, men däremot många bra aktiviteter som verkligen uppskattas av barnen. Det innebär förstås också fördelar att finnas mitt i staden: vi har närhet till kultur, museer o.s.v.

De flesta av föräldrarna till våra förskolebarn har jobb med fasta tider. Men en hel del av dem är verksamma inom media och reklam, eftersom det är numera ganska vanliga yrken på den här delen av Södermalm.

Kåxis är en liten förskola, med 15 barn på en enda avdelning. Den startades 1989 av föräldrar som inte hade tid att vänta i flera år på en förskoleplats, som situationen kunde se ut då. Föräldrarna sköter ekonomi, administration, städning, underhåll, med andra ord sådant som gör att förskolan fungerar och förbättras.

Vi som är pedagoger här vill ge barnen många olika sorters språk att uttrycka sig på. Det betyder att den skapande verksamheten är i fokus hos oss. Vi vill skapa trygga, glada, nyfikna barn som fungerar bra i grupp och tar hänsyn och visar empati. Vi använder oss av syskongruppens fördelar med blandade åldrar, där man lär av varandra och hjälper varandra.

Stommen är det skapande arbetet

När det gäller barnsyn, förhållningsätt och syn på kunskap är vi inspirerade av Reggio Emilia-filosofin. Vi ser alla barn som kompetenta, att de har en vilja att lära och utvecklas. Genusfrågor och likabehandling genomsyrar ständigt vår verksamhet och vi arbetar för att motverka stereotypa könsroller.

Det skapande arbetet är stommen i vår verksamhet, och vi har flera fasta skapandeaktiviteter som återkommer varje vecka. Vi har en ateljé, där alla barn är minst en gång i veckan. Verksamheten där sker under ledning av vår hantverkspedagog. Eftersom ateljén ligger i ett eget hus på gården, med verkstad med braskamin, så används den också flitigt på eftermiddagarna när vi är ute på gården. Då får den som vill vara där.

Övriga aktiviteter som vi har är: drama, rytmik, experiment, yoga, musik och dans, skogsgrupp och 5-årsgrupp för de äldsta barnen. Vad gäller 5-årsgruppen, så har vi denna tillsammans med andra kooperativ som vi samarbetar med. Eftersom vi är en liten enhet är det viktigt att hitta samarbetsformer där man kan få idéer och stöd av varandra.

Vi är cirka åtta kooperativ på Södermalm som har olika slags samarbeten, t.ex. i form av chefsmöten och pedagogmöten. (Troligtvis är Södermalm kooperativtätast i hela landet.) Det är viktigt för oss att vi har en tydlig organisation, och att vi pedagoger har ordentligt med planeringstid där vi kan förbereda aktiviteter, dokumentera, arbeta med barnintervjuer och liknande.

En liten förskola

Vad är det bästa med att arbeta på just vår förskola? Svaret på denna fråga är, som vi ser det, att finns många fördelar med vår ”litenhet”. Vi känner att vi verkligen kan se alla barn och kan ge dem det de behöver. Beslutsvägarna är korta. Vi har en ständigt pågående diskussion mellan oss pedagoger vad som sker och vad vi vill utveckla.

Det är också en fördel för verksamheten att vi i personalen har olika bakgrund och kompetenser. En av oss är hantverkspedagog, en annan är fritidspedagog och har även har studerat genusveteskap. Förskolechefen, slutligen, är förskollärare. VI har ändå samma grundsyn på arbetet med barnen.

I och med att vi är ett föräldrakooperativ deltar föräldrarna i verksamheten varannan vecka. Barnen blir därför trygga med många olika vuxna och förskolan blir en viktig plats för alla inblandade. Om någon i personalen är sjuk, går en förälder in som vikarie enligt en jourlista.

Eftersom vi är en ganska homogen grupp så arbetar vi med den mångkulturella almanackan. Vi uppmärksammar därför högtider och traditioner från andra kulturer. Några gånger i månaden pratar vi om och arbetar med högtider och dagar som är viktiga i olika kulturer. Det kan vara Samernas nationaldag, vita käppens dag, eldfesten, elefantgudens dag och liknande. Och eftersom det i år är hästens år enligt kinesiska almanackan så började vi året med ett projekt om hästar! Barnen fick gemensamt skapa en häst i ateljén, vi läste böcker om hästar, lärde oss fakta, sjöng sånger om hästar och annat.

Om Kåxis förskola

Antal avdelningar
1
Antal barn
15
Antal anställda
3
Förskoletyp
Privat/föräldrakooperativ
Startad
1989
Adress
Kocksgatan 18
Stad
Stockholm
Postnummer
11624
Kontaktperson
Susanne Zetterström
Email
susanne@kaxis.se
Telefonnummer
08-702 29 14
Förskolans vision

Gemensamt ansvar, demokratiskt beslutsfattande och ömsesidig respekt mellan föräldrar och förskola genomsyrar verksamheten på föräldrakooperativet Kåxis, som ligger mitt i myllret på centrala Södermalm i Stockholm.