Lyckeborgs förskola
Vårt huvudsakliga mål här på Lyckeborgs förskola i småländska Gnosjö är att barnen ska få självtillit och ett gott självförtroende. Det tror vi är grunden för att utvecklas som människor i det livslånga lärandet i alla former: från att kunna umgås med sina medmänniskor till att ta åt sig ren faktakunskap.
När vi tar emot ett nytt barn välkomnar vi inte enbart barnet utan hela familjen. En av våra mest grundläggande värderingar är att alla är lika mycket värda. Vi tycker det är viktigt att alla barn blir sedda varje dag. Vi möter alla barn och föräldrar i tamburen varje morgon. Vi vill att alla ska få uppleva att de är välkomnade och sedda redan första minuterna de är hos oss. Vi är övertygade om att det ger barnen och föräldrarna en trygghet.
Kristen profil
Vi arbetar efter samma skollag och läroplan som den kommunala förskoleverksamheten men förskolan drivs med kristen profil. De kristna helgerna uppmärksammas i berättelser och sånger. Vi blandar vanliga barnsånger med kristna. Varje måltid inleds med bordsbön, oftast i form av en sång. Vi läser ett kapitel ur Barnens Bibel i samband med övrig läsning av vanliga sagor. Vi har också Bibelsamlingar där vi på olika sätt beskriver händelser ur Bibeln. Vi inbjuder men tvingar ingen att vara med!
I februari i år flyttade vi in i en villa som ligger strax intill Pingstkyrkan här i Gnosjö. Villan är ombyggd och totalrenoverad så nu har vi jättefina och ändamålsenliga lokaler. Vi hade redan tidigare en stor, härlig gård men nu har den blivit ännu större och vi kommer att få den mer spännande med tiden. Vi är ute på gården varje dag och oftast en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Det finns sandlådor, gungor, cyklar av olika sorter och en gran. Den är till stor glädje för våra barn som gärna klättrar och har ”kojlekar” i den.
Vi tycker det finns många fördelar med att arbeta på en fristående förskola. Vi är ju en avdelningsförskola och har nära kontakt med familjerna och delar både glädjeämnen som sorg med dem. Vi har också blandade åldrar i personalgruppen och är olika på många sätt men jobbar väldigt bra tillsammans och har roligt tillsammans! Vi skrattar ofta och det smittar också av sig på barnen. Vi turas också om att ha ansvar för matlagning och inköp till denna. Vi trivs väldigt bra med det.
Tekniksatsning
För något år sedan hade vi sju blivande 6-åringar med stort intresse för teknik. Som tema hade vi då ”uppfinningar”. Vi tittade först på uppfinningar som gjorts av svenskar (exempelvis skiftnyckeln, pacemakern) för att inspirera och visa att ingenting är omöjligt. Sedan fick alla barn ta med sig massor av saker som föräldrarna tyckte var skräp men som i barnens ögon var grunden för nya uppfinningar. Under ett antal veckor blev ett rum en uppfinnarverkstad, där barnens kreativa förmågor och fantasi fick fritt utlopp.
Detta växte till ett samarbete till med det intilliggande teknikgymnasiet där vi hade en utställning med barnens alster. Skolans rektor slog verkligen på stort och bjöd in folk från industrier, pratade om det i lokalradion och så vidare. Vi pedagoger blev nästan lite förlägna över denna uppståndelse men barnen trivdes gott med att visa upp pengamaskinen, godisautomaten, vattenrenaren och andra klurigheter.
Tips från Lyckeborg
Vi har ”lekkort” uppsatta på en vägg där barnen får välja vad de ska göra. Det kan vara pärlplattor, billek, bygglek, dockvrå, rita eller någon annan aktivitet.
Vi upplevde nämligen att många barn hade svårt att hålla fast vid en vald lek under mer än korta stunder. De kom inte riktigt igång med leken och i stället för att de ”jobbade igång” den, valde de att gå vidare och vidare till nästa och nästa lek. Därför valde vi att göra detta med lekkort: för att hjälpa barnen att inte släppa leken för fort. Vi tycker det funkar bra och vi ser att barnen gärna väljer att sätta sina namn på lekkorten även när vi inte tycker att det behövs.
Om Lyckeborgs förskola
På Lyckeborgs förskola i småländska Gnosjö är den övergripande visionen att barnen ska få självtillit och ett gott självförtroende.