Sälungens förskola I Ur och Skur
Sälungens förskola I Ur och Skur ligger i norra Halland, angränsande till både havet och skogen. Undrar du kanske varför vi heter just Sälungens förskola? Svaret på är helt enkelt att det passar: det finns en hel del sälar som älskar att sola sig på våra västkustkala klippor strax utanför …
Vi är ett personalkooperativ och vi finns i ett charmigt hus med många mysiga rum. Vår gård är en naturtomt med berg, träd, kojor, snickarbod, grillplats och mycket annat som man kan önska sig.
Vi har två avdelningar: Knubben som är för de mindre barnen (här går 11 barn) och Sälen för de större (här går 17 barn).
Att vara på Sälungen innebär framför allt mycket utevistelse! Vår gård utmanar och inbjuder till många olika lekar, men vi flyttar ofta ut inneverksamhet som stafflimålning, måla i snö m.m. Vi läser gärna sagor ute och leker rollekar där.
Vi arbetar efter Friluftsfrämjandets så kallade fyra M. Det innebär att vi som arbetar med barnen ska vara Medupptäckare, Medagerande, Medundersökande och Medupplevare. Vi pedagoger är ständigt närvarande, så att vi kan stötta och simulera barnen i deras utveckling och i frågor och funderingar som väcks allt eftersom.
Naturen inspirerar
En viktig del i vår verksamhet är våra åldersindelade grupper: Mulle, Knytte och Knopp. På Mulle är barnen 5 år, på Knytte 3–4 år, på Knopp 1–2 år (denna form av uppdelning kommer från friluftsfrämjandet I Ur och Skur). Med dem upptäcker skogen varje vecka. Och våra större barn har alltid en heldag i veckan i skogen. Då samlas vi runt elden och lagar mat. Vi följer hur vår skogsplats förändras under årets gång.
Vi använder oss alltså i hög grad av naturen och vad den har att erbjuda för att lyfta läroplanens uttryckliga mål om att lägga en större vikt vid matematik och teknik. Vi har vid varje skogsdag med oss ryggsäckar som är
färdigpackade med olika verktyg, rep, skapande och undersökande material. Allt för att barnen ska ges möjlighet att få utforska och experimentera tillsammans och med hjälp av alla sina sinnen.
Vi har också sett över vår inomhusmiljö och utformat den med inriktning på teknik och matematik. Detta syns bland annat genom att vi erbjuder en teknikhörna. Vi har även en matematikhylla med olika sorteringsmaterial, plocklådor, spel med mera.
I vår samling har vi mycket sång, rytmik och sagor. Där ser vi varandra och går igenom vår dag tillsammans, för att därefter göra aktiviteter i våra olika grupper. Maten vi äter lagas av personalen på förskolan. Vi försöker så långt möjligt att använda oss av närproducerade och ekologiska matvaror. När det är skönt väder äter vi även lunch och mellanmål ute.
Skype med både Östhammar och Australien
Vi har under detta läsår haft fokus på matematik, teknik och dokumentation och vi har här upprättat en kontakt med en annan förskola i Östhammar. Detta arbete har innefattat att några av våra pedagoger rest till Östhammar för att hälsa på för att sedan fortsätta kontakten via Skype. Barnen har pratat med varandra via Skype, men också skickat filmer, brev och bilder och gett varandra uppdrag.
Ett uppdrag vi fått av dem handlade om att skapa något av återvinningsmaterial, något som vi kände stämde väl in på vår profil. På så vis kommer teknik och dokumentation in på ett spännande sätt och det blir extra roligt när vi får ett uppdrag att arbeta vidare med!
Vi har dessutom ett barn som för tillfället befinner sig i Australien och då har vi även kunnat Skypa med honom. Det har varit otroligt häftigt att få uppleva vad som händer på andra sidan jordklotet i realtid. Det har blivit många diskussioner om tid och hur det kommer sig att vi äter frukost här när han äter middag i Australien. Detta är något vi känner att man skulle kunna utveckla.
Tips från Sälungen
Vi använder oss av ett så kallat lotusdiagram när vi planerar och reflekterar över vår verksamhet. Vi har även utgått från detta diagram när vi dokumenterar.
Vi har laminerat samtliga rubriker i lotusdiagrammet (språk och kommunikation, lek, skapande, helhet och allsidighet, matematik, naturvetenskap och teknik, hälsa och rörelse samt social kompetens) och samtliga läroplansmål inom de olika områdena så att vi lätt kan sätta ihop detta till den aktuella dokumentationen. När dokumentationen har hängt uppe på vår dokumentationsvägg ett tag, sätter vi in den i en pärm som alla har tillgång till att bläddra i.
Under terminens gång kan vi se vad vi jobbat mest med och vad vi eventuellt behöver lägga lite extra fokus på. Vi använder oss av denna dokumentation på vår reflektionstid för att utveckla verksamheten och se över hur arbetet har gått och vilka nya utmaningar vi behöver anta.
I dokumentationsarbetet har vi även valt att låta barnen vara mer delaktiga. De får därför själva fotografera och dokumentera i bild och text det som är viktigt för dem. Dokumentationen har vi sedan för att reflektera och diskutera tillsammans med barnen, för på så sätt synliggöra och få möjlighet att utvidga lärandet.
Annat vi känner att vi haft mycket stor glädje av i vår vardag, och som vi gärna delar med oss av till Förskoleforums läsare, är olika appar. Här får ni några apptips från oss.
Om Sälungens förskola I Ur och Skur
Sälungens förskola i Vallda arbetar utifrån visionen att ge barnen trygghet och tilltro till sin egen förmåga, och mod att uttrycka sina tankar och stå för dem.